Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter inte...bajsar inte  (läst 18419 gånger)

Liro

• Gäst
SV: Äter inte...bajsar inte
« Svar #20 skrivet: 07 nov-10 kl 01:17 »
Jahopp...fick för mig att jag skulle gå ner och städa bort allt bajs som hon lagt så jag kan se i morgon bitti hur mkt hon pluttat, då ser jag att det hon kissat är alldeles brunrött och mörkt.....vad är detta nu då, hon har iof fått Fibraplex sen vi var hos vetrinären i onsdags men i övrigt bara hö och några få pellets.....nu blir jag riktigt less på elände.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #21 skrivet: 07 nov-10 kl 01:55 »
Blod?!

Maskros/grankiss är ju mer orangerött...
//Lina

Liro

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 nov-10 kl 10:12 »
suck...hon har inte fått ngt annat än hö, och Fibraplex...det är inte blodrött...mer åt mörk orange-brunt....brunt när spånet torkat.

Alba

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 07 nov-10 kl 10:31 »
Kan du ringa veterinären och fråga om medicinen kan färga urinen? Typiskt att det är söndag...
Jag kände inte till Fibreplex, men det verkar inte innehålla något som färgar urinen. Men jag har inte hittat någon innehållsförteckning, förutom fibrer och tarmbakterier.

Det låter som att hon är pigg glad och det är skönt att hon både dricker själv och låter sig matas med både medicin och vatten. Du ser ju vad som kommer ut under de närmaste timmarna. Jättebra att hon äter mycket hö. Det är vad hon behöver.

Mina kaniner tål broccoli, men jag försöker vara återhållsam med all kål. Socker och fett i form av sk gnagarstänger bör man akta sig för till kaniner. Kanske blev det för mycket nytt på en gång.

Jag tror också att du behöver vara strikt med vad du ger henne den närmaste tiden, mycket fibrer och kvistar. Stor försiktighet med kål och söta grejjer som frukt och morot, och för henne ny mat.

En av mina fick akut stasis för några år sedan. Han upphörde helt att äta, blev nedkyld och satt stilla och gnisslade tänder av smärta. Efter behandling på djursjukhus, mycket tvångsmatning och veckor av pyssel blev han nästan helt återställd. Trodde jag. Efter mer än ett år fick han smaka lite vitkål, och så var det dags igen. Denna gång klarade han det inte utan dog hos veterinären... Jag förbannade så klart mig själv. Varför skulle jag ge honom kål?
De klarar sig egentligen bra på hö, kvistar och löv samt någon pellets/säd om man vill. Men de blir himla glada att få grönsaker och variation, så klart. Man lär av sina och andras misstag.

När jag introducerar något nytt ger jag inte mer än en liten bit, typ tesked.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 07 nov-10 kl 13:24 »
suck...hon har inte fått ngt annat än hö, och Fibraplex...det är inte blodrött...mer åt mörk orange-brunt....brunt när spånet torkat.

Blod blir ju brunt när det torkar. Hoppas att det är färg från medicinen  eller något foder du gett (äter man rödbetor kissar man ju rosa), annars är det ju något fel på njurarna. Men det är lite svårt för mig att veta hur brunt det bruna du beskriver är, om det bara är maskroskiss-brunt eller något annat. Har du bilder?
//Lina

Liro

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 07 nov-10 kl 20:11 »
har inga bilder just nu, får de fel på njurarna bara så där tvärt?? Ska se om jag kan zooma in nån bra bild. Hon är ff pigg och käkar och skiter men efter jag gett henne vatten i sprutan så bubblar det i hennes mage igen, hon kanske sväljer en massa luft när hon slickar på sprutan, ska jag kanske sluta ge henne vatten så. Denna lilla skrutta får bara hö och pellets ett bra tag, ska vänta lite med att försiktigt sätta in pellets igen.

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 07 nov-10 kl 20:51 »
Blod blir ju brunt när det torkar. Hoppas att det är färg från medicinen  eller något foder du gett (äter man rödbetor kissar man ju rosa), annars är det ju något fel på njurarna. Men det är lite svårt för mig att veta hur brunt det bruna du beskriver är, om det bara är maskroskiss-brunt eller något annat. Har du bilder?

Hejsan! Medelålders till äldre kaninhonor som "kissar blod" och där man inte misstänker urinfärgning från dieten kan blöda från livmodern - det är ganska vanligt med cancer i livmodern hos dom....

Liro

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 07 nov-10 kl 21:13 »
ok, min kanin är bara 5 mån så det tror jag inte att det är men det var bra att veta att det kan bli så när hon blir äldra. Hur är det med urinen när de blir brunstiga, ändras den ngt då?

Liro

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 08 nov-10 kl 21:28 »
Hurra...hon börjar bli bättre nu, pluttar mörkare pluttar och kissar ljusare :) *GLAD*

Alba

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 09 nov-10 kl 09:51 »
Hurra!

Det kan nog gå upp och ner, håll ut!

Här kommer några länkar till amerikanska kaninsidor. Testar att lägga in en länk till en You Tube-film om grönsaker till kaniner, hur gasen uppstår och kommer ut. Vet inte om länken funkar:
Feeding vegetables to rabbits

Annars kan du se filmen och läsa mer här: http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/GI_diseases_main.htm

http://www.bio.miami.edu/hare/ileus.pdf

http://www.bio.miami.edu/hare/ileus.html

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Alba

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 18 nov-10 kl 12:07 »
Hur har det gått?

/ Alba

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser