Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som köpt gäss  (läst 8484 gånger)

AK Corall

• Småland
Ni som köpt gäss
« skrivet: 02 nov-10 kl 19:35 »
Vi ska skaffa gäss nu snart, helst till våren/försommaren och det mesta med stängsel och byggnation är ordnat men nu börjar vi fundera på hur stor tillgången är på gäss under våren. Är det snåldumt att vänta tills dess eller går det att få tag på 4-5 honor och en hane då med till rimligt pris?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ni som köpt gäss
« Svar #1 skrivet: 02 nov-10 kl 19:50 »
Det kan nog gå, men det är inte lätt. Det skulle vara om någon ska flytta eller av annan anledning måste sälja sina gäss. De flesta har bara avelsdjur kvar.

Jag skulle köpa avelsdjur nu, eller köpa daggamla nästa vår, och då köpa många nog för att både få ihop en avelsgrupp och några att slakta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 02 nov-10 kl 19:52 »
Gäss är stora djur som äter en del och tar plats. Det är väldigt ovanligt att man säljer vuxna gäss på våren. De flesta gäss som man inte behöver för vidare avel slaktas nu innan "Mårten"

Vill du ha en vuxen grupp till nästa år så är det verkligen superhög tid att köpa nu.

Har du tur kanske du kan få tag i ett par till våren men att  få tag i en avelsgrupp på 1,4 är nog väldigt svårt om inte omöjligt. Din chans är förmodligen om någon bestämmer sig för att sluta med gäss under vintern.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AK Corall

• Småland
« Svar #3 skrivet: 02 nov-10 kl 20:05 »
Ok. Tack för snabba svar. Jag har läst på ordentligt hoppas jag och tror mig veta vad jag behöver för boende, foder osv, men ponera att jag nu får tag på sammanlagt 6 gäss från 3 olika uppfödare vid 3 olika tillfällen? Är det som med höns eller är det något speciellt man ska tänka på?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 03 nov-10 kl 08:10 »
Jag har släppt ihop gäss vid flera tillfällen, lite småbråk och några tappade fjädrar, men efter någon dag har de varit kompisar. Så det ska nog gå bra. Det enda är om man får tag på en väldigt dominant hane, och släpper dit fler hanar, då kan det bli mer långdragna bråk. Men även då löser det sig troligen med tiden, och de brukar inte ge varandra allvarliga skador.

Bäst är om hanarna kommer samtidigt, så att inte en redan har området som sitt revir. Och släpp ihop dem ute, helst på förmiddagen, så att de har gott om plats, och tid på sig att lära känna varandra innan kvällen. Att släppa ihop dem inne på kvällen, som en del gör med höns, funkar inte enligt min erfarenhet. De sover inte på kvällen, som höns gör, och på begränsad yta kan inte nykomlingarna gå undan.

Lycka till, gäss är trevliga djur!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 03 nov-10 kl 23:41 »
priset på gäss varierar mycket... Skånegås kan kosta från 150kr och upp till 900kr per st har jag sett i annonser...genbanksdjur är ofta dyrare än icke genbank..

jag tycker absolut att du ska satsa på gäss..mycket trevliga djur som äter förhållandevis lite foder trots sin storlek..duktiga gräsbetare och vaktar/varnar grymt bra.. Italiensk vitgås är trevlig(min favorit)..värper och ruvar jättebra..
är du snabb så kanske du hinner få tag på några nu i höst till vettigt pris..men det är brådis!!!max 2-3dagar kvar att hinna!!!till våren är de dyra om du lyckas hitta några..oftast efter äggläggningen är slut :P
Fjäderfän och kaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 nov-10 kl 00:09 »
150 kr för en vuxen? skånegås. Det är rejält under köttpriset det! Ett riktmärke kanske kan vara Lanthönsklubbens riktpriser (rekommenderade priser) som är 600 kr för en vuxen gås, oavsett kön eller ras.

Det som finns kvar nu i november utöver avelsdjuren som vanlligen inte är till salu skulle jag se som slaktdjur. Mitt råd är att ta kontakt med någon förening eller seriös uppfödare till våren och anmäla sitt intresse. På hösten när det finns en hel del ungdjur att välja mellan är det också lättare att se vilka som artar sig bra, vilka hanar i unggåsflocken som visar att de är hanar o.s.v.

Gäss är mycket sociala och jag vill påstå att det är svårt att sätta ihop vuxna gäss.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 nov-10 kl 00:18 »
japp.. 150 kr för vuxen skånegås!!
Fjäderfän och kaniner

AK Corall

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 nov-10 kl 17:22 »
Tack igen för tips och råd. Vi fick tag på 4 honor och en hane från en uppfödare som skulle hålla sig till höns i fortsättningen. Det blev lite panik med att få färdigt gåshuset innan vi fick hem dem. Första bilden visar hur det såg ut i onsdags och vi fick hem dem i lördags, men det gick! :)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 08 nov-10 kl 22:10 »
Grattis till gässen ;D Du får gärna posta en bild på det färdiga gåshuset också  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AK Corall

• Småland
« Svar #10 skrivet: 09 nov-10 kl 08:20 »
Här kommer ett par bilder till. Taket, grunden och lite småfix är kvar att ordna. Det är tänkt att ena rummet är foderplats och det andra rummet sovplats nu under vintern. Till våren kommer reden att sättas in i sovutrymmet och foderplatsen blir extra sovutrymme när ungarna kläcks. På natten stängs grindarna på ömse sidor om mittgången (där även vatten serveras) och huset är då förhoppningsvis rävsäkert. :) Väggarna på båda långsidorna är öppningsbara för att underlätta städning, äggplock och utfodring.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 09 nov-10 kl 08:28 »
Fiiiiint  ;D

Tyvärr måste jag göra dig besviken angående rävsäkert :-\ Dom grindarna som är med på bilden behöver inte en räv bromsa för att ta sig igenom.  Jag hade grävt mer sten som tröskel och gjort en hel dörr för att känna mig mer säker. Tyvärr finns det risk att en räv tar sig in under huset också.... Kanske sätta "täta" dörrar på varje boningsdel hade varit en god idé.

KAnske inte det du vill höra nu efter att ha byggt färdigt i alla hast men bättre nu än att bli varse efter att räven har hälsat på :-\

AK Corall

• Småland
« Svar #12 skrivet: 09 nov-10 kl 08:39 »
Ja, jag har också haft mina funderingar på grindarna. Vill helst inte bygga dem helt täta då det blir väldigt mörkt och tråkigt därinne, men man ska kanske komplettera med kompostgaller eller liknande. Att räven gräver sig in är jag inte så orolig för då berget på de flesta ställena går direkt under grässvålen, men när jag gör slutspurten på grunden kommer jag nog "binda ihop" de båda grunderna som du föreslog för att vara på den säkra sidan.
Tack för bra feedback! :)

trallallaa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jan-11 kl 12:58 »
wow vad fint  ;D !
Jag ska också skaffa mig gäss och har börjat läsa nu om skötsel och hur de ska bo.
Har du byggt stommen till huset själv?
Jag ska absolut göra ett sådant fint hus, om det är ok att jag snor din idé  :-[.
Det ser ut som ett projekt som jag skulle klara av själv,så slipper min man bygga fågelhus varje sommar  :-[ o:).

Nu har ju du haft dina gäss ett tag, finns det något du skulle vilja ändra med huset?

Citera
Här kommer ett par bilder till. Taket, grunden och lite småfix är kvar att ordna. Det är tänkt att ena rummet är foderplats och det andra rummet sovplats nu under vintern. Till våren kommer reden att sättas in i sovutrymmet och foderplatsen blir extra sovutrymme när ungarna kläcks. På natten stängs grindarna på ömse sidor om mittgången (där även vatten serveras) och huset är då förhoppningsvis rävsäkert.  Väggarna på båda långsidorna är öppningsbara för att underlätta städning, äggplock och utfodring.

AK Corall

• Småland
« Svar #14 skrivet: 07 jan-11 kl 15:58 »
Tack Trallallaa. :)
Ritade huset själv och byggde ihop på lediga stunder. Det har fungerat fint i vinter faktiskt och gässen verkar trivas så vitt jag kan se. Det är ett par saker jag önskar att jag gjort annorlunda/haft tid till och det är främst att jag skulle ha murat ihop de båda grunderna från början, nu går ju grindarna ända ner till marken och det har blivit ett jäkla skottandes för att kunna öppna och stänga. Ibland räcker det med en frusen gåsskit för att grinden ska kärva. :)
Det andra är att det blir mycket skit mellan de båda utrymmena också och jag skulle ha lagt ett par hopspikade brädor där som man lätt kunde dra ut och skrapa rent när det behövs.
Annars fungerar det hela bra. Nu har mina tillgång till ett naturligt vatten, annars skulle jag nog satt dit stuprännor också och lett takvattnet till ett nedgrävt badkar.
Jag oroar mig också lite för att det ska bli trångt där inne när det kommer gässlingar, kanske skulle man byggt ut taket längre på ena kortsidan som en "veranda" och satt staket runt...
Lycka till med ditt bygge!

mig

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 09 jan-12 kl 16:05 »
ååå en duschkabinbotten att bada i!!! Vi har ju en sån över :) *drömmer om gäss*

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser