Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vågar jag släppa ihop baggarna?  (läst 3098 gånger)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Vågar jag släppa ihop baggarna?
« skrivet: 31 okt-10 kl 07:53 »
Jag har köpt två bagglamm, en åsen- och en gotlandsbagge (Den sistnämnda har jag inte hämtat ännu). Tidigare har jag en kastrerad bagge född förra våren, som gått med bagglammen i höst. Mina bagglamm är borta nu, sålda eller slaktade, men jag undrar om jag vågar släppa ihop alla tre. Den kastrerade baggen är blandras, åsen och gotland. Han har små "hornknappar", de övriga är båda kulliga.

Vilket är bäst, att ställa dem trångt i en box eller att släppa dem i en hage, där de kanske kan ta sats men där de också kan komma undan? Eller kanske ställa dem trångt först och sedan släppa ihop dem? I så fall har jag bara en liten box där de knappast får plats alla tre eller en större, fyra x fyra meter? Jag har inte färdigt med hagarna åt båda grupperna så jag tänkte vänta med baggsläpp tills jag har gjort klart. Jag har alltid problem med baggarna, förra året hade jag två bagglamm, som stod trångt och slogs vilt i två veckor innan de gav sig.
Åsenfår, hundar och katter

samaka

• Dalarna
SV: Vågar jag släppa ihop baggarna?
« Svar #1 skrivet: 31 okt-10 kl 08:58 »
Jag ser att du skriver att du brukar ha problem med bagglammen... men min första tanke när jag läste din fråga var att det törs du nog (utifrån hur det brukar vara hos mig). Är det årsbaggar så tycker jag att det brukar gå bra. Vi delar flocken på våren och släpper ihop igen på hösten så det blir många årsbaggar som kommer samman på hösten, men aldrig nåt problem. Tycker även att när man släpper in en gammgosse till bagglammen brukar de inte sätta sig upp mot denne, utan de vet sin plats direkt. Kanske ska tillägga att vi alltid släppt ihop dem i stor hage.

Ska man gå på rekommendationerna är det ju trångt som gäller, men jag ser ju att det inte funkade så bra för dig förra året. Men det kanske är vettigt att göra så först för att se hur det funkar, om du är orolig.

Själv är jag något orolig över att släppa ihop mina två vuxna baggar. Kommer nog att köra trångt utrymme där... vår gamla bagge är en riktig tuffing så vi får väl se hur det går.

Birgit

« Svar #2 skrivet: 01 nov-10 kl 07:22 »
Håller med samaka, det brukar aldrig vara problem med årsbaggar.
Vi har aldrig släppt trångt heller, utan oftast direkt i hagen. Visst kan de slåss, men inte så någon skadas.
Samma problem kan ju uppstå om man sorterar baggar i stallet inför slakt osv.  Men allvarliga problem har jag aldrig haft, så länge det inte finns tackor med.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 01 nov-10 kl 07:58 »
Våra baggar går ihop större delen av året och vi har gjort lite olika, ibland stället dem trångt och ibland i hagen. Visst bråkar de lite, men det brukar gå över fort.

Det som jag sett när vi släppt in nya baggar i bagghagen är att de nya baggarna (ofta då bagglamm) går och ställer sig nära, nära de stora baggarna. Då kan inte storbaggen stångas utan de dansar mest runt... :)

Eftersom du har en helt ny grupp av baggar, så skulle jag nog välja den allra minsta boxen först. Då kan de stå där o trängas en stund och sedan släpper du dem i en hage eller en större box.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 01 nov-10 kl 08:05 »
Tack för svaren. Det får nog bli trångt först, fr a med tanke på den kastrerade baggen, som är ett år äldre än de andra. Men han har varit väldigt snäll mot bagglammen, Han har bestämt i hagen och han har vaktat. Ibland har han "sagt ifrån" men jag har aldrig sett att han stångat "på allvar" utan bara puttat lite och då har småttingarna gjort som han velat. Kanske det blir farligast för honom när de andra upptäcker vad han går för.
Åsenfår, hundar och katter

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 01 nov-10 kl 19:07 »
Ställ dem trångt!
Baggar som inte känner varandra eller har varit ifrån varandra ett tag anser jag alltid ska stå riktigt trångt när man släpper ihop dem. Hur länge de ska stå så beror på deras tidigare relation och humör men de ska inte släppas ut förrän de har lugnat sig ordentligt och gjort upp om hierarkin. I fållan sker det genom puffar och tacklingar istället för rännande runt i hage och stångningar.

Jag fick avliva en fin nyinköpt pälsbagge pga stångskada. Jag släppte ihop dem trångt och efter 3 timmar gick jag och tittade till dem. Då hade de lyckats puffa upp en dörr ut i hagen och en av baggarna bara raglade omkring. Trots snabba veterinära insatser med bl annat B-vitamin och konvalescens i två veckor så blev han aldrig stadig i bakkroppen och var bara att slakta, mycket onödigt!
Så dubbelkolla att den trånga fållan verkligen inte kan råka glida upp och släppa ut dem. Det är värre att släppa ihop jämngamla baggar än en yngre med äldre men det är lika bra att vara på säkra sidan  :) 

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 nov-10 kl 18:55 »
Jag hade ett bagglamm stående med en äldre bagge (far och son) en gång. Hade dom i en box på 2x2meter. Samma morgon som jag skulle sälja den yngre till avel så lyckades den äldre stånga ihjäl sin son... De hade stått i flera veckor i boxen ihop, snacka om oflyt, speciellt för bagglammet...
Numera gör jag boxarna ännu mindre när det är två baggar.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser