Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Städa kaninbur  (läst 10422 gånger)

Beatrice Aurore

• Gäst
Städa kaninbur
« skrivet: 29 okt-10 kl 18:30 »
Hur ofta städar man en vinterbur för två kaniner? Tar ni ut allt strö och halm och lägger nytt, eller strör ni bara nytt ovanpå det gamla?

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Städa kaninbur
« Svar #1 skrivet: 29 okt-10 kl 19:12 »
jag brukar byta allt och rätt ofta  ;)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 29 okt-10 kl 19:48 »
Är det fryst kan man inte ta ut allt.. bara strö pa.. och mockar när det töar.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 29 okt-10 kl 20:24 »
Städar när det går, är det -10 grader ute så är det ofta för fastfryst för att man ska få loss det. Ett alternativ är att ha plastbotten som man kan ta ut ur buren, då kan man alltid ta loss det genom att hälla lite varmvatten på.

Annars så 1 gång per vecka hacka bort så mycket som går och strö nytt ovanpå. Annars blir det mäktigt äckligt när det väl töar.
//Lina

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 okt-10 kl 20:49 »
Ok, tack för era svar! Bara att hoppas att det inte fryser än på ett tag. Det där med plastbotten var ju inte dumt!

kalle.smedby

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 31 okt-10 kl 16:42 »
Plastbotten? blir väl halt? kaniner är väl halk känsliga?

anne-lie50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 okt-10 kl 17:18 »
jag skulle då inte använda plast, o sedan beror det väl lite på var i vårt land vi befinner oss, en ströbädd är ju bra att ha på vintern , då värmer det ju underifrån oxå, o eftersom kaniner har ( oftast ) sin toalett i ett bestämt hörn iburen så behövs det väl bara mockas ur där, o låta ströbädden ligga kvar. :o)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 31 okt-10 kl 20:55 »
Frostade plastbottnar är inte hala.

Jag hade Dilling sänglåda (Ikea) som bottnar i fyra av mina burar, funkade kanonbra. Bodde då i Umeå.

Dom är inte ett dugg hala, och egentligen spelar det ingen roll om man har en hal botten eller ej, eftersom kaninen ändå inte ska gå direkt på burbotten. Ett rejält lager strö förtjänar alla kaniner, speciellt dom som går ute om vintern. Det allra halaste underlaget är ju marinplyfa/lagårdsplyfa, men det blir ju inte heller halt i praktiken när man ströar ordentligt.

Massor med torv eller spån + ett tjockt lager halm hade jag på vintern. Vid städning lyfte man ur den torra halmen och föste det rena ströet till en kant, sen hackade man bort kisshörnet. Mycket mycket lättare att göra när det var en plastlåda i buren så man kunde ta ut och få bättre arbetsställning.

Kaninerna sprang i rasthagar under städningen.
//Lina

Meritaton

« Svar #8 skrivet: 05 nov-10 kl 12:36 »
vintertid städar jag 1ggr per vecka. Är det fruset så hackar jag bort ur bajshörnorna, iaf det värsta lossnar och så lägger jag på ny spån ovanpå.

Bor i höjd med umeå och har 60 djur för tillfället.

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-10 kl 14:28 »
Har en stor tvåvåningsbur till två dvärgkaniner.
Storstädar varannan vecka, då åker allt ut (som inte är fastfruset) och nytt strö in.
Tycker det håller sig rent och fint.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Akville

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 07 sep-13 kl 20:22 »
Hej!
Nu på sommar så har jag problem med att det är massa kiss som samlas i hörnen där de kissar och det stinker fruktansvärd!!! jag har försökt att lägga tidningar och byta de varje dag men börjar verkligen tröttna på det. Det blir liksom en lite sjö där varje dag. Vad gör man?

Mvh Akville

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 08 sep-13 kl 12:25 »
Hej!
De burar som jag har byggt, lutar golvet framåt, det funkar...

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Trulsamin

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 sep-13 kl 19:47 »
Hej!
Nu på sommar så har jag problem med att det är massa kiss som samlas i hörnen där de kissar och det stinker fruktansvärd!!! jag har försökt att lägga tidningar och byta de varje dag men börjar verkligen tröttna på det. Det blir liksom en lite sjö där varje dag. Vad gör man?

Mvh Akville

Du kan ju prova att använda träpellets som strö, tycker det luktar mindre än spån och det är lättstädat... Annars kan du kanske ha en potta där så att det inte samlas på samma sätt??

ängesgården

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 13 sep-13 kl 08:47 »
sätt en kanintoalett I hörnen men lite span i, finns att köpa på djuraffärer, tycker inte man ska använda tidningspapper, trycksvärtan är inte bra
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Akville

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 16 sep-13 kl 09:19 »
Hej, tack,
kanske skulle funka med kanin toa.. ska prova mig fram... måste köpa lite pellets också... men vad händer om jag gör stora hål i bur botten så att det rinner ner helt enkelt? för att städa bajs är rena nöjet men den gegga bajs och kiss klarar jag inte av...

Mvh Akville

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 16 sep-13 kl 09:58 »
Jag hade en kaninbur med balkong i nät. Där tyckte kaninen det var praktiskt att ha skithörnan. Bara att ta med skyffel under buren ;D

De andra burarna hade vanliga brädgolv med springor på 5-8mm. Lättstädade, men hanens balkong fungerade bäst.

Eurydike

• Småland
« Svar #16 skrivet: 16 sep-13 kl 11:01 »
Jag har en metallskrapa. Funkar fint att hacka loss även om det frusit. Annars går det bra med toalådor som man kan liksom knäppa ut innehållet ur. Hos de kaniner som också tycker det här med toalåda är en bra idé  ;D
Gör alltså som vanligt på vintern som annars. Tar ur det strö som är förorenat och byter det mot nytt en gång i veckan.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 16 sep-13 kl 13:32 »
som jag har hört så får man inte ha spaltgolv till kaniner
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 16 sep-13 kl 15:22 »
Nej, spaltgolv är inte lagligt, och de trivs inte på det heller så där har väl lagen varit rätt. Vet inte om det var lagligt när jag hade det, men det var inte i buren utan i en liten påbyggnad utanför. Vet inte heller om det är lagligt, men det brydde varken kaninen eller jag mig om. Han trivdes i sin bur och med sitt jobb som kaninhanne och gosig kanin åt barnen.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #19 skrivet: 16 sep-13 kl 16:04 »
Många utav mina trivdes betydligt bättre på spalt eller nät än i halmströ. Kaninerna har inte samma tankar som jordbruksverket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser