Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ?!?!?!  (läst 1371 gånger)

Okki

  • Inlägg: 74
    • Västerbotten
?!?!?!
« skrivet: 29 okt-10 kl 17:34 »
Jag har fyra stycken gutefår och nu märkte jag att en av dom har blivit vit om kinderna, men hon var svart förut. Så jag undrar om hon har fått någon sjukdom eller om det bara är någon slags förberedelse inför vintern.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: ?!?!?!
« Svar #1 skrivet: 31 okt-10 kl 11:58 »
Vad jag sett är att Gutetackorna "piffar till sig" lite extra inför betäckningen.De färgar till sig helt enkelt och blir olika till utseendet. På våren så skiftar de också till en mer oansenlig ansiktsfärg.Därför är det svårt att känna igen dem på utseendet. Väldigt spännande. Ta du ett kort på dem nu o sedan till våren så ser du. ;)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: ?!?!?!
« Svar #2 skrivet: 31 okt-10 kl 14:21 »
Jag har märkt att en del av mina Gotlandsfår blir lite vita kring ögonen och på nosen på vintern.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Okki

  • Inlägg: 74
    • Västerbotten
SV: ?!?!?!
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 14:40 »
Tack så hemskt mycket för svaren. Jag for nog ta ett kort:)

Okki

  • Inlägg: 74
    • Västerbotten
SV: ?!?!?!
« Svar #4 skrivet: 04 nov-10 kl 19:56 »
Jag har också märkt att två av tackorna har börjat tappa ull från halsen, hör det också till det där om att piffa upp sig eller är det något annat?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: ?!?!?!
« Svar #5 skrivet: 05 nov-10 kl 19:04 »
Ull-tappet på halsen kan bero på att de står och skaver på en fodergrind till exempel.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser