Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårskötsel har flest brister per kontrollerad gård!  (läst 23672 gånger)

JBF

• Småland
SV: fårskötsel flest brister per kontrollerad gård!
« Svar #80 skrivet: 28 jan-11 kl 10:36 »
Charlotte, jag tror vi tycker ganska lika ändå. Om du läser mitt inlägg (igen) så ser du att jag uppskattar att man, som Vallhunden,  ser till helheten i ett fårstall, men att ett välskött fårstall inte gör att man ska underlåta att kolla fårens hull.

Varför lägger man ner pengar på att utbilda djurskyddsinspektörerna gällande djurrasernas olika utseenden ifall det inte finns ett problem? Sen är kanske inte problemet enormt, men likväl anser man ju att det saknas insikt i tex allmogerasernas utseendeskillnader om man tex jämför med texel.

Vill återigen understryka att min liknelse gällande skillnader i mänskliga kroppshyddor var ett skämtsamt sätt att belysa att vi alla är olika, människor såväl som djur.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #81 skrivet: 28 jan-11 kl 11:31 »
Citera
Jag har nog bara sett några stycken i mina ögon överfeta tackor som inte hade utskotten klart greppbara på sidorna. Gotlandsfår har mycket av sitt överskottsfell inne i buken, magra på utsidan och feta innuti.
Huvet på spiken vallhunden ;) Precis samma som med gutarna.
Dessutom så är det detta "innfett" som de ska bränna under vintern. Hålls de för feta kan de inte det. Då har de också svårare för att tillgodogöra sig den första grönskan på vår betet. Detta ökar också på risken för lammningsförlamning och framfall.
Lantraserna är i många hundra- ja kanske tusentals år avlade för att kunna hantera detta. Överutfodring (lika runda året runt) påverkar alltså dessa egenskaper negativt. Då får de också svårt att släppa mjölken till lammen. (Samma fenomen drabbar de vilda klövdjuren, vilket bl.a uppmärksammats i djurparkssammanhang på senare tid).

Det är också helt rätt bedömning som vallhunden gör av Gotlandstackorna: väl magra med i övrigt i god kondition! Som gammal finulls-räv, så ser jag direkt om ullen är glansig eller inte. Har de så här glansig ull, så mår de bra. Är denna bild tagen mitt i vintern, kan det vara som så att de tär på "innfettet" och inte lägger på sig.
Det är ett känt fenomen sedan gammalt hos de äldre raserna. Dessutom är det helt uppenbart att de inte är nyligen utfodrade. Det är ingen gissning. >:D
Citera
Sluta skriva dessa skrönor om att magra djur skulle vara friska djur. Får ska ha ett bra hull utan att vara feta. Varför tycker flera här att man ska snålutfodra sina djur ?
RaggarBonden: vem skriver något om att snålutfodra? Det är enbart dina fantasier. Det är kanske mer frågan om VAD man ger dem. Ett allmogefår ska inte utfodras med melass eller kraftfoder, men väl med grovfoder av god kvalité i fri tillgång.
Dessutom är det ju så hos flera andra djurslag och även människan att hellre lite för mager än lite för fet. Fetman påverkar mer negativt än lite för lite fettdepåer.

Dessutom, angående djur i produktion, så de som har stora besättningar och moderna stall med rationell utfodring och djur i "bra" hull konstant, har djur som bara går och dräller. De djuren går på sin höjd och plöjer på åkerbeten sommartid om de alls får beta. Det kallar jag "gå och drälla" precis som dagens feta människor och övergödda hästar och hundar.
Vi äter mer än vi förbrukar, vi vill att djuren ska göra det med?????? På vilket sätt skulle detta vara bra för oss, djuren eller för den delen miljön?

hayproducer

• Jämtland
« Svar #82 skrivet: 28 jan-11 kl 11:39 »
Huvet på spiken vallhunden ;) Precis samma som med gutarna.
Dessutom så är det detta "innfett" som de ska bränna under vintern. Hålls de för feta kan de inte det. Då har de också svårare för att tillgodogöra sig den första grönskan på vår betet. Detta ökar också på risken för lammningsförlamning och framfall.
Lantraserna är i många hundra- ja kanske tusentals år avlade för att kunna hantera detta. Överutfodring (lika runda året runt) påverkar alltså dessa egenskaper negativt. Då får de också svårt att släppa mjölken till lammen. (Samma fenomen drabbar de vilda klövdjuren, vilket bl.a uppmärksammats i djurparkssammanhang på senare tid).

Det är också helt rätt bedömning som vallhunden gör av Gotlandstackorna: väl magra med i övrigt i god kondition! Som gammal finulls-räv, så ser jag direkt om ullen är glansig eller inte. Har de så här glansig ull, så mår de bra. Är denna bild tagen mitt i vintern, kan det vara som så att de tär på "innfettet" och inte lägger på sig.
Det är ett känt fenomen sedan gammalt hos de äldre raserna. Dessutom är det helt uppenbart att de inte är nyligen utfodrade. Det är ingen gissning. >:D RaggarBonden: vem skriver något om att snålutfodra? Det är enbart dina fantasier. Det är kanske mer frågan om VAD man ger dem. Ett allmogefår ska inte utfodras med melass eller kraftfoder, men väl med grovfoder av god kvalité i fri tillgång.
Dessutom är det ju så hos flera andra djurslag och även människan att hellre lite för mager än lite för fet. Fetman påverkar mer negativt än lite för lite fettdepåer.

Dessutom, angående djur i produktion, så de som har stora besättningar och moderna stall med rationell utfodring och djur i "bra" hull konstant, har djur som bara går och dräller. De djuren går på sin höjd och plöjer på åkerbeten sommartid om de alls får beta. Det kallar jag "gå och drälla" precis som dagens feta människor och övergödda hästar och hundar.
Vi äter mer än vi förbrukar, vi vill att djuren ska göra det med?????? På vilket sätt skulle detta vara bra för oss, djuren eller för den delen miljön?

Bra inlägg, Instämmer, Ammen

Charlotte

• -
« Svar #83 skrivet: 28 jan-11 kl 11:46 »
 Men hur magra tycker ni då djur ska vara innan inspektören anmärker? Jag är fortfarande nyfiken på det :) Fåren på bilden är alltså bra? Inspektören lär väl kolla på djurens hull för dagen och det är fritt upp till djurägaren att förklara varför djuren är tunna. Jag har hittills inte stött på en inspektör som inte förstått att högmjölkande djur är tunnare än djur som bara går och dräller...
En anmärkning innebär fortfarande inte något djurförbud.
Det är spännande att läsa att antingen är djur magra=välskötta ???
Eller FETA, det finns liksom inget mellanting ::)
                      Mvh
                 Charlotte
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 11:49 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lj

• Övriga världen
« Svar #84 skrivet: 28 jan-11 kl 11:52 »
Alla djur som gett mjölk blir magra, en del individer ser förfärliga ut trots bra utfodring.

Ger inget att diskutera en suddig bild i all oändlighet utan att ha helheten klar för sig och ha
varit på plats.

Ps har för övrigt varit med om dåliga fotokopior i ett djurärende, varje hårvirvel på herefordkorna kunde tolkas som gödsel om man ville vara illvillig och det ville inspektörerna.
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 11:57 av lj »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #85 skrivet: 28 jan-11 kl 12:48 »
Men hur magra tycker ni då djur ska vara innan inspektören anmärker? Jag är fortfarande nyfiken på det :) Fåren på bilden är alltså bra?

Nu blir det lite fel, tycker jag! Fåren på bilden har väl inget att göra med någon inspektör eller dennes eventuella anmärkning???
Jag tolkade bara bildens information!

Charlotte, du känner väl mig vid det här laget!? Jag tillhör dom dom brukar bli utskälld för att jag rekommenderar kraftfoder till alla nybörjare! Som tycker illa om alla amatörers hemmagjorda foderstater och som tycker att snålheten bedrar visheten när man har 5-10 tackor och sparar in 3:- här och 0,30:-/kg där.

Djur ska inte vara magra, men tyvärr är en del raser det under delar av året. Om det då kommer en inspektör så får man väl ta den anmärkningen och bita i det sura äpplet att han kom när tackorna var höglakterande :(
Man får väl be honom komma tillbaka när det har gått någon månad till!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #86 skrivet: 28 jan-11 kl 13:42 »
Vallhunden:  Jag är inte ens säker på att djur som blivit tunna av att ge di skulle få någon anmärkning? Det går ju att förklara för dom vad olika saker beror på och visa vilken mat dom får eller om man tex har ett sjukt djur så kan man visa att man vidtagit åtgärder. Men om man istället för att visa att tackan som ger allt till sina lamm verkligen får den mat hon kan trycka i sig,antingen bra bete eller kraftfoder, säger att hon naturligt ska magra av och fortsätta äta samma foder trots magerheten för att så hade man minsann djuren förr så kanske man som inspektör skulle vilja göra ett återbesök  och kolla hur det blev för djuren sen?
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #87 skrivet: 28 jan-11 kl 13:45 »
Att få anmärkning på att fåren är för magra
och därför få en dyr uppföljningskomtroll är väl inte roligt.

Den här tackan tycker jag är i ett fin-fint hull. Men enligt vissa här är hon antagligen asfet och kommer att dö tidigt i diverse sjukdommar  ;D
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #88 skrivet: 28 jan-11 kl 14:20 »
Citera
Men enligt vissa här är hon antagligen asfet och kommer att dö tidigt i diverse sjukdommar  ;D
Igen, Rosa, så kan man inte avgöra helt på en halvdan bild. Hon ser klart välnärd ut, men det beror ju också på rasen m.m. Hur "fet" hon är måste kännas på!

Vad jag tror att jag och flera försökt få fram här, är att flera raser kan vid vissa tider på året se tunna ut utan att vara svältfödda eller sjuka.
Kan bara gå till mina egna raser. Gutarna kan se eländiga ut vid laktation precis som vallhunden skrev. Mina roslagsfår har en helt annan kroppsform. Rundare, kompaktare. Vet inte hur de ska kunna se magra ut som gotlandsfåren på bilden!
Vissa ungdjur kan på senhösten och vintern börja bränna fett och då få en mager "look", medan de snabbt äter upp sig utan kraftfoder när ljuset återvänder. Igen, märks detta mer på gutarna än roslagsfåren. Men efter alla är med får (närmare 20) så tror jag mig kunna skilja ganska väl på djur som är magra av ohälsa från dem som bara är i någon utvecklingsfas. 
Visst Charlotte får en inspektör påpeka sitt intryck, men det ska också gå att förklara. Det är inte alltid så.
Vi kan ju bara ta exemplet med Revinge hed (kor då). Inspektörerna ville ju absolut sätta dit dem och jag har själv sett korna + att min dotter åker förbi dagligdags när hon ska till stallet. Har svårt att tänka mig mer välmående djur. Så vad inspektörer har för åsikter är inte alltid relevant för djurens väl!
Det finns för mycket tyckande och tänkande av personlig karaktär och det är ett faktum att många inspektörer är kvinnor med förkärlek till sällskapsdjur och de har svårt att förstå skillnaden och dessutom gärna lägger mänskliga aspekter på vad som är djurvälfärd. (Vi fryser, alltså gör djuren det, osv.)
MEN, när det är fråga om riktig vanskötsel, tycker jag absolut att man ska anmäla dem.

Charlotte

• -
« Svar #89 skrivet: 28 jan-11 kl 15:31 »
Att få anmärkning på att fåren är för magra
och därför få en dyr uppföljningskomtroll är väl inte roligt.

Den här tackan tycker jag är i ett fin-fint hull. Men enligt vissa här är hon antagligen asfet och kommer att dö tidigt i diverse sjukdommar  ;D
Det är i alla fall så jag vill ha mina nylammade allmogetackor, då finns det något att "mjölka på", utan att tackan blir supermager. Och tackan har sluppit magra av under högdräktigheten pga att hon inte fått plats med tillräckligt av grovfodret.
                                        Mvh
                                   Charlotte

lj

• Övriga världen
« Svar #90 skrivet: 28 jan-11 kl 17:02 »
Detta är tydligen ett ämne som engagerar.
Men många av er spekulerar och tror hur samhället, inspektörerna, hanterar hullet på djur.

Har varit verksam i LRF och fått höra många berättelser som är hårresande. Okunnighet och
olikheter i bedömningarna är legio.

Är mycket vanligare att ett "magert" djur noteras i protokollet än ett överviktigt.
Betänk att en del individer kan få diverse problem och åkommor av "nästan för mkt hull".

Jag tror ändå att kontrollanterna från länsstyrelserna är bättre än vad de kommunala var.
Facit kommer väl...............

Har skrivits en bok rättsosäkerheten vid inspektioner, någon som kommer ihåg titeln?

Birgit

« Svar #92 skrivet: 28 jan-11 kl 17:21 »
Citera
Jag tror ändå att kontrollanterna från länsstyrelserna är bättre än vad de kommunala var.
Facit kommer väl...............
Tyvärr följde många med på "köpet" till lst. Har också varit med i LRF och andra sammanhang och sett mycket av skrämmande anmälningar. Sådant som tyder på ren okunskap hos inspektörerna. Att gå utbildning är nog bra, men att sedan sitta själv och tolka reglerna efter deras eget tycke verkar inte helt ovanligt.
Angående jämförelser, så är det väl lika sjukt att jämföra ett texelfår  med ett gutefår, som en new foundland med en vinthund? Det är klart det är skillnader. Verkar inte heller vara någon som funderat på att ett gutefår, eller gotlandsfår har betydligt tunnare skinn än de flesta köttraser också? Något jag själv har en hel del erfarenhet av i t.ex beredningssammanhang. Detta, utöver benstomme och bogbredd, ger ett magrare intryck.

pyromanen

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 28 jan-11 kl 17:52 »
Inom alla yrken finns det såklart sånna som är mer skickliga än andre, så säkerligen också bland djurskyddsinspektörer, men att försöka vända problemen med mycket anmärkningar till att det i nån större utsträckning skulle bero på inkompetenta inspektörer snarare än på problem i fårhållningen det tror jag inte på och kan inte se det som annat än att försöka skylla från sig efter principen "bästa försvaret är ett angrepp".  Mänskligt att nån som fått anmärkningar kan reagera genom att leta fel hos den som utfört kontrollen, men föga konstruktivt.

Charlotte

• -
« Svar #94 skrivet: 28 jan-11 kl 18:21 »
Pyromanen: Det finns riktiga skräckexempel på där inspektörer missbrukat sin makt. Bla i fallet som givit titeln till boken det skrivs om i tråden.
Inspektören begärde att en häst som plågades svårt skulle nödslaktas utan kontakt med ägaren. Obduktionen visade att hästen hade en enkel hovböld :'(
 Eller där inspektör/veterinär var gifta och veterinären avlivade djur som inspektören dömde ut utan att kontakta ägarna som fick förklara. Om jag inte minns helt fel så var det en avelstjur som redan  stod under veterinärbehandling bla.
Sen finns det också en massa exempel på konstiga inspektörer som söker fel för att inte ha åkt i onödan osv (dom måste väl också motivera sin existens ;)). Men man kan ju resonera med dom eller överklaga, det är ju värst när dom går så långt att dom skjuter först och frågar sen, då är det ju redan försent....
 Men jag tror tyvärr inte att ALLA de fel man hittat i fårbesättningar beror på okunniga inspektörer som inte vet att det är skillnad på olika fårraser, utan det är nog mer okunniga ägare. Ägare som tror att får kan leva på lite och inget eller inte tänkte på att man faktiskt måste klippa fåren eller leja någon att göra det om man inte kan själv osv...
                                                  Mvh
                                              Charlotte
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 18:28 av Charlotte »

pyromanen

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 28 jan-11 kl 19:17 »
Bestrider inte alls att det säkert har hänt tokiga saker med inspektörer. Det händer ju tokiga saker där högtstående poliser begår hemska brott.. och domare och politiker .....  Men dessa skandaler har liksom inget rimligt samband med statistiken för problem i fårbesättningar som tråden handlar om.   Tycker det vore bättre och mer konstruktivt att säga ooops, det verkar finnas problem här i våra förbesättningar!  vad är dom vanligaste anmärkningarna/problemen varför blir det så och hur kan vi komma tillrätta med problemen.  Om det t.ex. är så att många problem beror på att folk skaffar sig får utan att ha de nödvändiga kunskaperna för att kunna ta hand om djuren på ett tilfredsställande sätt då får det problemet åtgärdas på ena eller andra sättet.

Charlotte

• -
« Svar #96 skrivet: 28 jan-11 kl 19:31 »
Bestrider inte alls att det säkert har hänt tokiga saker med inspektörer. Det händer ju tokiga saker där högtstående poliser begår hemska brott.. och domare och politiker .....  Men dessa skandaler har liksom inget rimligt samband med statistiken för problem i fårbesättningar som tråden handlar om.   Tycker det vore bättre och mer konstruktivt att säga ooops, det verkar finnas problem här i våra förbesättningar!  vad är dom vanligaste anmärkningarna/problemen varför blir det så och hur kan vi komma tillrätta med problemen.  Om det t.ex. är så att många problem beror på att folk skaffar sig får utan att ha de nödvändiga kunskaperna för att kunna ta hand om djuren på ett tilfredsställande sätt då får det problemet åtgärdas på ena eller andra sättet.
Nej, jag håller med dig :)
Det man som enskild person kan göra är väl att vara beredd att ställa upp som "mentor" för nybörjare man säljer livdjur till och hellre slakta än till varje pris sälja lamm till liv om man inte hittar bra köpare.
                                         Mvh
                                     Charlotte

Birgit

« Svar #97 skrivet: 28 jan-11 kl 22:03 »
Om jag inte är felunderrättad, är det vanligaste : magra får (finns ingen statistik på i vilken avelsstrategi de befinner sig, eller oklippta. Det senare drabbar t.ex ofta gutefår innan klippning runt midsommar. Gutarnas ull och ullsläpp är lite speciellt. ( De ser ovårdade ut)
Fast jag hade samma problem med finullsfåren. När de var högdräktiga eller nylammade var det omöjligt att klippa dem, utan att samtidigt skada dem. Ullen var liksom urlakad och ogenomtränglig med fårsax. Anlitade en välkänd fårklippare och han sa att det var bättre att vänta en månad än att "hacka sönder" djuren.
En högdräktig eller lakterande finullstacka ger oftast allt till lammen och ullen tappar all normal substans. Glansen är borta, den sitter som klistrad på skinnet. Alltså, det är mycket svårt att klippa djuret utan skador som följd. Gutefåren är liknande om man klipper dem vid fel tidpunkt. Men kontrollanter har oftast inte förståelse för detta. De ser nuet!

Charlotte

• -
« Svar #98 skrivet: 28 jan-11 kl 22:11 »
 Men vad ska inspektören se utom det h*n har framför ögonen? ;)
Har man väntat mer än ett år (som klippintervallen högst får vara enligt djurskyddslagen) så att man måste lägga klippningen under högdräktigheten (som väl inte är speciellt lämpligt ändå) så kanske man har planerat lite dåligt.
                                   Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 22:23 av Charlotte »

Birgit

« Svar #99 skrivet: 29 jan-11 kl 11:20 »
Jadu, Charlotte, det är märkligt att du alltid hittar anledningar att "slå" ner på mina inlägg ::).
En anledning till att får kan bli klippta vid "fel" tidpunkt kan vara att fårklipparen inte kommer när man önskar. En annan att det faktiskt är brist på fårklippare i landet.
Dessutom, om fåren går ute året runt med endast vindskydd, tycker du då det är lämpligt att klippa dem vid -10? För att det ska vara tillräckligt långt från lammning.
Dessutom är det ganska välkänt att gutar har en hopplös ull om de inte klipps väldigt tidigt. Då rekommenderas man att vänta till "runt" midsommar.
Jag anser att kontrollanter bör veta sådant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
Hans Hultén, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser