Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ta betalt för att slakta får?  (läst 2876 gånger)

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
Vad ta betalt för att slakta får?
« skrivet: 27 okt-10 kl 21:55 »
Vad är ett själigt att ta betalt för att slakta får/lamm åt andra?
Slakten kommer att ske hos fårägaren och jag gör det som privatperson, DVS jag har ingen firma. Men jag har ganska mycket erfarenhet av att slakta.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Vad ta betalt för att slakta får?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-10 kl 22:05 »
Vi har betalat 125 kr/st. Iofs första gången vi slaktade, och bara ett lamm, men vi tyckte att det lät rimligt?! Han som gjorde det var blixtsnabb och väldigt duktig.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 27 okt-10 kl 22:08 »
Vår slaktare tar 100 kr per djur. Då kommer han hem till oss och tar djuret av daga och tar sedan hem det till sig där det hängs och styckas enligt våra önskemål. Sedan får vi komma och hämta kött och skinn.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 28 okt-10 kl 08:56 »
Vår slaktare tar 100 kr per djur. Då kommer han hem till oss och tar djuret av daga och tar sedan hem det till sig där det hängs och styckas enligt våra önskemål. Sedan får vi komma och hämta kött och skinn.

Min slaktare har samma villkor utom att jag är med och "hjälper till" lite.
Åsenfår, hundar och katter

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 okt-10 kl 12:11 »
Ok tack för svaren, då vet jag ungefär vad jag ska ta betalt.
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

ulfg

« Svar #5 skrivet: 28 okt-10 kl 19:00 »
Stopp och belägg. Du vet inte alls vad du skall ta betalt för, enligt min lite provokativa åsikt. De du har fått svar av har typ grannar som kommit och hjälpt dem. Ofta kanske pensionerade bönder som inte lever på det de gör utan vill ha sällskap och lite social samvaro. För att du skall tycka att det i längden är roligt och meningsfullt och ha någon form av semestersättning och en pension att leva på i framtiden behöver du ta 150 kr per lamm. Låt ingen lura dig. Vill dina kunder inte betala dig det så säg att du inte kan konkurrera med pensionerade bönder eller att de måste ta betalt när de säljer köttet vidare.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 okt-10 kl 19:14 »
Jag håller med! 150:- är väl det minsta... det hade jag betalat utan att blinka, för att någon skulle slakta till mig. Sen har jag betalat 75:-/ styckning till mitt önskemål. (Allt i svarta pengar.)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Sano

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 28 okt-10 kl 19:25 »
Vår slaktare tar 80kr styck + bilpengar, för själva slakten, ingen styckning alltså. Då har vi iofs ganska många (35-40).
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

GrävlingsJanne

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 28 okt-10 kl 20:18 »
Ok priserna verkar variera lite, men jag är tacksam för alla förslag jag får.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 28 okt-10 kl 20:46 »
ulfg>> På ett självförsörjningsforum så kanske inte allt måste handla om att driva storskaliga verksamheter med timlöner på flera hundra kronor. Det är ju det som är det fina här. Man gör ju inte detta för att bli rik, utan för att göra något man tycker känns bra. Jag tycker inte att någon försöker att luras. Om jag får köpa tjänster av någon annan billigt så kan jag ju samtidigt ha råd att erbjuda mina tjänster billigt till andra, och så är hjulet i rullning. Vi bryter oss alltså ur ekorrhjulet på sätt och vis. Sen fattar jag att det blir snedvriden konkurrens ur en kapitalistisk synvinkel. Och andra moraliska och etiska aspekter rörande exempelvis vårt skattesystem.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #10 skrivet: 28 okt-10 kl 21:09 »
Vadå grannar som hjälper till???? Det här är en slaktare som åker runt i vad jag förstår stora delar av Jämtland och slaktar. Han styckar inte utan bara avlivar och snor dem.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser