Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakt i svt rapport  (läst 32736 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kaninslakt i svt rapport
« Svar #120 skrivet: 09 nov-10 kl 21:25 »
om man slår hårt så åker ögonen ut..kaninen blir helt förstenad och jag upplever att den dör av slaget..direkt efter slaget så tar man kniven ca 1-2sek senare är halspulsådern av och blodet forsar... vill man kan man gå från slagplats till avblodningsplats med tre raska steg..det borde räcka för att undvika eventuell blodlukt..ca 3-5meter längre bort..alla redskap ska vara lätttillgängliga och man ska ha tänkt till innan man slår..vid eventuell dålig träff så slå omgående ett slag extra för säkerhets skull..   (jag tror att de som förordar slaktmask är de som tillverkar dem..de kostar trots allt några hundra och vem köper det om klubba är bättre och dessutom lagligt...)
Fjäderfän och kaniner

Margit

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 09 nov-10 kl 21:27 »
så även kaninen fast den än bedövad

Det är skillnad på att vara bedövad av skräck och bedövad till medvetslöshet av ett slag i huvudet  ::).

När kaninen slås med klubban i huvudet, dör den då? Eller skär man halsen av den efteråt? Det gick ju väldigt snabbt med klubban. Om det stämmer att det är OK att klubba ihjäl kaniner som ska bli djurfoder men inte människofoder så är ju lagen helt ihålig.

Jaha där fick jag ju svar  :P

esten

• -
« Svar #122 skrivet: 09 nov-10 kl 21:35 »
Jag kan ha missat något om det var det jag citerar nedan du menade så verkar det inte vara specifierat gällande just kaniner. Visa gärna varför det är just mellan 20 och 60 sekunder man har på sig, det är ganska stor skillnad på 20 och 60 sek för övrigt.

Nä hur snabbt kaninen kommer till medvetande efter ett slag vet jag inte , men det jag ville ha fram var att det går relativt snabbt och att det går olika fort vid olika bedövningssätt .

Kanske lite klumpigt av mig .

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #123 skrivet: 09 nov-10 kl 21:48 »
Jag tycker tråden börjar bli absurd. Man ser till att djuret blir medvetslöst. Sedan avblodar man för att se till att hjärtat stannar så snabbt som möjligt (detta för att undvika att djuret eventuellt skulle vakna upp igen ifall man nu inte mosat andningscentra vid klubbning/bultning. För kan man inte andas så stannar hjärtat ändå av syrebrist efter en stund). Men på ett slakteri är det viktigt att avbloda inte minst ur livsmedelssynpunkt. En dåligt avblodad kropp håller inte som livsmedel.

esten

• -
« Svar #124 skrivet: 09 nov-10 kl 21:53 »
Hur förklarar du då att viltkött som i många fall inte har blivit avblodat har lika bra eller bättre hållbarhet än "husdjurskött"

Avblodning av vilt sker ibland ibland inte ,samt att olika stor mängd blod "rinner " ur kroppen beroende på var skottet sitter .

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #125 skrivet: 09 nov-10 kl 21:59 »
Hur förklarar du då att viltkött som i många fall inte har blivit avblodat har lika bra eller bättre hållbarhet än "husdjurskött"

Avblodning av vilt sker ibland ibland inte ,samt att olika stor mängd blod "rinner " ur kroppen beroende på var skottet sitter .

Men det går ju inte att avbloda vilt! Det är ju därför man har träffområdet i hjärttrakten/stora artärerna så att djuren blöder inåt så att säga. Om man inte avblodat djur på slakteri så ansamlas blod ute i musklerna och bakterier älskar blod (det är därför man tar bakterieodling på blodagar) - och köttet är inte lika säkert ur livsmedelssynpunkt. Vilt håller ju längre i frysen för att det är magrare än t.ex fläsk.

esten

• -
« Svar #126 skrivet: 09 nov-10 kl 22:07 »
Men alla skott träffar inte där .

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #127 skrivet: 10 nov-10 kl 08:45 »
Men alla skott träffar inte där .
Nej, och då kan det vara sämre hållbarhet på köttet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #128 skrivet: 10 nov-10 kl 09:16 »
Kolla på halalslakt, där får man inte bedöva före avlivningen och därför skärs djuren helt vakna.

Helt fel, halalslakt tillåter bedövning, men dödsorsaken ska vara blodförlust. Det är koscherslakt som helt förbjuder bedövning.
Från jordbruksverkets hemsida (http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html):
Citera
Halalslakt är tillåten om djuren är bedövade

Det är tillåtet att bedöva fjäderfän och får med el före slakt. El-bedövning är idag den absolut vanligaste bedövningsmetoden vid vanlig slakt av fjäderfän. Metoden används även i relativt stor utsträckning vid vanlig slakt av får. El-bedövning före slakt accepteras av många av världens muslimer. Detta gör det möjligt att halalslakta fjäderfän och får här i Sverige utan att man kommer i konflikt med djurskyddsbestämmelserna.

Nötkreatur måste däremot alltid bedövas med bultpistol eller motsvarande innan avblodning sker. Eftersom bedövning med bultpistol inte leder till att hjärtat omedelbart stannar kan även den metoden accepteras av vissa muslimska grupper.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gösta

« Svar #129 skrivet: 10 nov-10 kl 17:47 »
Har nu suttit och läst igenom tråden. Finns en del frågetecken helt uppenbart. Ska här kort räta ut dessa.
Först så var Rapports sändning nerklippt så informationen blev då inte korrekt.
Kaninen som klubbades blev medvetslös direkt. Syns på ögat. Kaninen som sköts med slaktmasken(bultpistolen) missade. Tyvärr vågade inte TV visa vad som hände sedan. Jag var tvungen att klubba det djuret faktiskt två gåner eftersom djuret drabbades av panik.
Vad klubban eller masken gör är att bedöva djuret. Avlivning sker genom avblodning. Naturligtvis går det att slå igäl djuret om man tar i ordentligt, men det är felaktigt. Hjärtat pumpar i ca 2 minuter efter att djuret är avblodat. Eftersom jag är ganska snabb händer det att jag både avlägsnat huvudet, pälsat av och tagit ur tarmpaketet. När jag lyfter ur hjärtat slår det fortfarande i min hand. Att döden inte inträffar förrän hjärtat stannat är en myt.
Viltkött skall möras. Under den tiden tappar kroppen det mesta av kvarvarande blod.
Gösta

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #130 skrivet: 10 nov-10 kl 22:57 »
yvärr vågade inte TV visa vad som hände sedan. Jag var tvungen att klubba det djuret faktiskt två gåner eftersom djuret drabbades av panik.
Nähä, det kunde man just tro ...
:(

Naturligtvis går det att slå ihjäl djuret om man tar i ordentligt.
Javisst går det.  Det händer mig då och då, eftersom jag hellre laddar för mycket än för lite.  Det tar jag, eftersom jag vill vara på den säkra sidan.  Det beror ju också lite på vilka hjärncentra man träffar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #131 skrivet: 11 nov-10 kl 08:05 »
Helt fel, halalslakt tillåter bedövning, men dödsorsaken ska vara blodförlust. Det är koscherslakt som helt förbjuder bedövning.
Från jordbruksverkets hemsida (

Det som står i den länken är väl att bedövning accepteras av många muslimer idag, inte att det skulle vara så halalslakt egentligen skall gå till.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 11 nov-10 kl 08:36 »
Det står ingenting om bedövning i koranen, därför är det snarare tradition än religion som styr. Går man efter koranens regler är det mesta som säljs i affärerna halal vad slaktmetoden beträffar.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #133 skrivet: 12 nov-10 kl 18:15 »
Klubban Gösta använder i klippet verkar ju helt perfekt. Vad använder ni och finns det något sätt att få tag på ett redskap som är som just det han hade?

Jag är inte händig nog för at själv tillverka ett.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Sussilo

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 12 nov-10 kl 18:22 »
Ett järnrör av en dimension som du får ett fast och stadigt grepp om, går bra.

Rosten

• Närke
« Svar #135 skrivet: 12 nov-10 kl 19:42 »
Vi använder en Crosman 2240 luftpistol. Funkar perfekt.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #136 skrivet: 12 nov-10 kl 19:47 »
En vanlig hammare går utmärkt.
Landsflykting i storstan...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #137 skrivet: 13 nov-10 kl 22:57 »
Ett vanligt fyrkantsjärn i lämplig tjocklek duger utmärkt.

Jag bultar de flesta av mina kaniner eftersom jag pga trasiga axlar har svårt att få kraft och precision i slaget. Och jag har väldigt lite felmarginal men det händer även att jag missar pga att kaninen rörde sig eller är ovanligt hårig i ansiktet (svårt att se var man sätter bulten exakt) och då är det inte roligt när kaninen sprattlar, sliter upp stora köttsår på dina underarmar och skriker som ett litet barn. Då är man inte tuff.  :-\ Men oavsett vilket så är slag det mest säkra, det missar aldrig, det handlar om styrkan i slaget främst.

Och att kaninen inte skulle bli medvetslös (bedövad) av ett järnrör/slag med stål i huvudet är ett befängt påstående.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sussilo

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 14 nov-10 kl 08:12 »
Jag föredrar också bultpistolen, mest för att jag har svårt att klubba ett djur. Har missat en gång med bultpistol på ganska många kaniner och det är en otäck erfarenhet :'(. Man blir fruktansvärt noggrann efter det! Tycker inte det är svår med precisionen med bulten.
Men ska nog gå en kurs hos Gösta. Heja på Gösta, stå på dig!
« Senast ändrad: 14 nov-10 kl 08:17 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #139 skrivet: 14 nov-10 kl 18:07 »
Men ska nog gå en kurs hos Gösta. Heja på Gösta, stå på dig!
Ja, jag också.  Om jag hinner och har råd.  - Kommer Gösta fortfarande att kunna ge kurser framöver?  (Var är smajlisen för "Håller tummarna"?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
CWCAngelin, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser