Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarhet kan ha många dimensioner - tänker jag och syr vidare...  (läst 8731 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Både bomullsfröoljan och ullfettet har viss insektsavskräckande verkan. Gamla material är ofta inte så industriellt högförädlade och tvättade, att allt gått ur. Ull bör man väl generellt undvika att tvätta alltför hårt, för att inte förlora detta skydd. Vädring räcker många gånger.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
I trådens anda efterlyser jag jeans i andra färger än blått och svart till mitt tassvänliga lapptäcke som jag sparar till. :) Behöver inte vara några stora bitar, kanske ett minimum på 5 cm?

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
I trådens anda efterlyser jag jeans i andra färger än blått och svart till mitt tassvänliga lapptäcke som jag sparar till. :) Behöver inte vara några stora bitar, kanske ett minimum på 5 cm?

Har bara blått är jag rädd... för mina fina rosa jeans från dagis sparar jag! :D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Har bara blått är jag rädd... för mina fina rosa jeans från dagis sparar jag! :D

Men rosa skulle bli så fina grisar på min bondgård ju!!!!!! >:D

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
om man har mycket tyger som ligger kan man köpa sig en gjutesäck och börja med "rug hooking" (sök på google och youtube)
tala om återvinning =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Gronavagen

• Uppland
om man har mycket tyger som ligger kan man köpa sig en gjutesäck och börja med "rug hooking" (sök på google och youtube)
tala om återvinning =)

Ryamatta? Går att göra med fleece till och med.  :) Bra tips.

tamate

• Jämtland
Ryamatta? Går att göra med fleece till och med.  :) Bra tips.

hm vet inte, hur man gör en ryamatta men såhär gör man rug hooking
Gene Shepherd Rug Hooking Free Video

är inte fleece ett tyg?
www.missneback.se

Gronavagen

• Uppland
Tyger är vävda, material däremot. =)

Tittade på videon och det såg ut som en enklare rya, hur tusan får man det att hålla för en tvätt?

tamate

• Jämtland
Tyger är vävda, material däremot. =)

Tittade på videon och det såg ut som en enklare rya, hur tusan får man det att hålla för en tvätt?

har ingen aning, man kanske inte kör det i tvättmaskin.

minns att när jag gick i lågstadiet så hängde det en tavla på typ 2x1,5 m gjord på detta sätt
www.missneback.se

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Dom flesta färgade jeansen innehåller ju lycra. Inte så mysigt för återvinning kanske?

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
Man kan kanske färga lite av de blå jeansen? (Om det är lite slitna eller ljusare blå...)
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 01:46 av Anemona »
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Jag har färgat nya jeans, såna jag sytt själv i vanligt blåjeanstyg, i olika färger. Det blir schatteringar och jättesnyggt. Rött är snyggt, gult eller grönt blir litet udda. Violett blev också snyggt. Hmm, undrar vart dom plaggen hamnade egentligen *grunnar över vart 80-talet tog vägen* hade också jeanstyg med blombroderier. Kan du inte brodera något med färgad tråd på några av lapparna istället?

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
Rött och violett låter toppensnyggt!!  ::)

Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Det slog mig nu att jeansblått ju är indigo. Man kunde ju färga in vissa bitar med indigopulver eller vejde och få olika nyanser av blått? Indigo finns i tatuerarbutiker och där dom säljer hårfärgshenna. Det går att köpa via nätet också. Se till att du får kemikaliefritt (utan ppd och sånt). Vejde vet jag inte vart man kan köpa, har sett det nån gång på hårfärgs- och makeupsajter i USA. Kanske går att få fram i Sverige med. Och sen har vi ju annat att färga med också ute i naturen.

EDIT:
Det kan ev finnas vejde och/eller indigo i den så kallade "svarta hennan" av märket Herbique som finns att köpa i hälsokostbutiker. Jag har själv använt den till hårfärg i håret som ersättning för indigo (blir blå färg).
« Senast ändrad: 10 maj-11 kl 02:48 av christinag »

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
Oooo, rug hooking verkar ju som ett toppensätt att dra nytta av alla gamla tygrester! Lätt också, ser det ut som... Det enda jag funderar över är hur sjutton alla öglorna håller sig på plats, att de inte glider ur så småningom! Tygremsorna är ju inte fästa på något sätt! Framförallt om man lägger den färdiga mattan på golvet och går på den... Hur kommer det sig att den inte går upp? ???

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
Både bomullsfröoljan och ullfettet har viss insektsavskräckande verkan. Gamla material är ofta inte så industriellt högförädlade och tvättade, att allt gått ur. Ull bör man väl generellt undvika att tvätta alltför hårt, för att inte förlora detta skydd. Vädring räcker många gånger.
Fast stämmer verkligen det? Inte för att jag förespråkar "moderna" material- jag är ullfantast.
Otvättad ull drar till sig mal i mycket högre utsträckning än tvättad, så det där med att de inte gillar ullfett skulle jag nog inte lita på. Bollullsfröolja vet jag inget om.
Att vädra ullplagg är jag med på. Att inte tvätta "i onödan" är en god miljögärning ur många avseenden, sparar energi direkt, sparar energi i längden då plaggen/textilierna varar längre.  :)

Gronavagen

• Uppland
Dom flesta färgade jeansen innehåller ju lycra. Inte så mysigt för återvinning kanske?

Oftast är det inte flervägsstretch, då går tyget att stadga upp med stoppning och ett styvt tyg på baksidan samt lite quilting. Fast helst vill jag ju ha stumma tyger....

Man kan kanske färga lite av de blå jeansen? (Om det är lite slitna eller ljusare blå...)

Tänkte undvika att göra det då det redan finns färgade tygbitar här och var. Tyvärr verkar detta projekt ta tid.

Kan du inte brodera något med färgad tråd på några av lapparna istället?

Tanken är att ha ett slitstarkt täcke, tror nog att huskytiken mördar broderierna när hon "gräver" ner märgbenet i sängen...älskar min hund! >:D

EDIT:
Det kan ev finnas vejde och/eller indigo i den så kallade "svarta hennan" av märket Herbique som finns att köpa i hälsokostbutiker.

Vejde går att odla själv också. Har för mig att Impecta har fröer.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
Oftast är det inte flervägsstretch, då går tyget att stadga upp med stoppning och ett styvt tyg på baksidan samt lite quilting. Fast helst vill jag ju ha stumma tyger....
Problemet är ju inte töjsigheten. Skall du sen ha det till krafsande hundar är det inget att rekommendera. Problemet är att lycratråden degenererar och kryper ut i trådar från resten av tyget. Som på en sladdrig Behå ungefär. Har några jeans som ser ut så. Resten av bomullsfibrerna är ju OK, så onödigt då med den blandningen. Skall aldrig använda det materialet mer.  :(

Citera
Vejde går att odla själv också. Har för mig att Impecta har fröer.
Ja det hade dom! Bara att testa. Men vejde finns ju vilt också kom jag på. Vejde passar dock bättre på proteinmaterial som siden, ull, människohår och människohud. Indigo färgar andra tyger utmärkt också, som bomull tex. Indigo tar bättre än vejde på sådana material och är dessutom ljusäkta liiiitet längre. Inte särsklit ljusäkta nån utav dem egentligen.

bajo0200

• Ångermanland
Bra tänkt med återvinning. och det är bra med en miljödebatt, förutom de orättvisor mot de som tillverkar våra modeplagg som vi köper billigt. Men det är kanske fler än jag som väver tyg till kläder och hemtextil från garn jag förärats från vänner som slutat väva. Kläder av hemvävt tyg blir väldigt hållbart om man har bra material. En annan fördel är att man får utöva sin kreativitet och slipper gå i de kläder som produceras i dussintals och  säljs av de stora kedjorna i våra köpcentra.

MVH från vävglada jag

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser