Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  att göra egen sojasås  (läst 4355 gånger)

esten

• -
att göra egen sojasås
« skrivet: 24 okt-10 kl 18:33 »
Av nöt och fläsk buljong kan sojasås beredas .
Låt buljongen koka till den skär sig och ser klar ut som vin , kan den silas .

Koka några nötben ( märgben ) koka tillsammans med lite ingfära och nejlikor . Svartpeppar , rödlök , en knippa timjan och mejram . När benbuljongen är färdig så uppsilas spadet och får kallna . Sedan allt fett noga avskummats blandas den första köttbuljongen med den senare benbuljongen och kokas ihop tills den fått lagom brun färg och hälles på burkar . förvaras svalt .

solnajohan

• Uppland
SV: att göra egen sojasås
« Svar #1 skrivet: 16 nov-10 kl 10:55 »
Hej!

Inte för att vara petig, men ditt recept är ett utmärkt recept på köttglace. Vilket alltså är benämningen på en starkt koncentrerad buljong.
Soja görs oftast på sojabönor, men även på svamp. Champinjoner är i det senare fallet vanligast, då de ger den karaktäristiska färgen. Svampsoja kan man göra såhär:

Ta ordentligt med svamp, ca ett kilo, och krossa med händerna i en ugnsform. Hacka ev över lite lök. Slå in hela rasket med plastfolie och ställ in i ugnen på ca 70 grader en fem-sex timmar. Sila av vätskan i en kastrull, pressa ur svampen, och reducera något. Salta efter smak, tillsätt gärna lite råsocker för att runda av smaken.
Sen har du en soja som ger både färg och smak. Förvara i kylskåp.

Lycka till & smaklig spis!

esten

• -
SV: att göra egen sojasås
« Svar #2 skrivet: 16 nov-10 kl 14:51 »
Receptet kommer ur en kokbok från 40 talet och köttglce fanns inte då utan det var alltså sojasås det hette .

Jag vet att sojasås kan göras av både sojabönor och svamp och jag har recept så detta för mig är ett sätt att dela med mig av glömd kunskap från förr som kan vara bra den dagen samhället faller samman och saker vi är vana vid från affären inte längre finns att köpa .

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser