Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsras för köttets skull?  (läst 22530 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Hönsras för köttets skull?
« Svar #20 skrivet: 26 okt-10 kl 11:35 »
Haha, ja jag undrar om det finns nåt botemedel? Förutom att verkligen skaffa alla de här raserna man vill ha...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #21 skrivet: 12 nov-10 kl 21:15 »

Om man ska skaffa en ras man ska slakta för att själv ha kycklingkött vilken ras ska man då välja?
Hur länge har man dom innan man slaktar?
Äter man både tupp och hönor då sen?

Vi äter mest kyckling hemma och vi har olika raser hemma för ägg. MEN har nu kommit på att varför ska man köpa kött ute när man kan få mycket bättre själv hemma.

Så tacksam för råd och tips..
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #22 skrivet: 12 nov-10 kl 21:49 »

Jag vill ha ljust kött på mina köttraser. Gärna bra med ägg under tiden också.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 12 nov-10 kl 22:03 »
Många av de gamla klassiska kombiraserna ger fina slaktkroppar och bra värphöns. (RIR Plymoth Rock, Sussex, Maran mfl) Vill man ha mer Broilermodell utan att köpa Cobb eller Ross (broilerhybrider) så har jag Cou-nu en fransk biffig nakenhals (= lättplockad).

Ljust kött som du har på klassiska köpekycklingar är tyvärr ett resultat av den inte allt för trevliga uppfödningsmetoden och  att djuren är så extremt snabbväxande. Djur som rör sig och växer något långsammare får mörkare kött som dock smakar mycket bättre om man tillagar det på rätt sätt ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #24 skrivet: 12 nov-10 kl 22:06 »
Aha då vet jag varför köttet är ljust.
Tycker när man köper kyckling att det mörkare köttet på dom är äckligt.
Men de har väl fått så mycket annat i sig då förstår jag nu.
Hua
Ne jag måste ha egen uppfödning känner jag.
Så jag vet vad jag äter och vad de ätit

De behöver inte vara så snabbväxande jag tar gärna ägg under uppväxten också.
Har ingen panik.
Vill inte ha broiler som växer så de inte kan gå.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #25 skrivet: 12 nov-10 kl 22:34 »
Aha då vet jag varför köttet är ljust.
Tycker när man köper kyckling att det mörkare köttet på dom är äckligt.
Men de har väl fått så mycket annat i sig då förstår jag nu.
Hua
Ne jag måste ha egen uppfödning känner jag.
Så jag vet vad jag äter och vad de ätit

De behöver inte vara så snabbväxande jag tar gärna ägg under uppväxten också.
Har ingen panik.
Vill inte ha broiler som växer så de inte kan gå.
En köpebroiler slaktas vid 42-48 dagar :o Om du vill ha en kombiras så slaktar man vid kanske 3-6 månader. Mina Biffnakenhalsar vägde tupparna över 3 kg slaktade vid ca 4 månader.

Har man kycklingar till slakt så är de sällan de hinner värpa innan slakt. Däremot är det fiffiga med en kombiras att man kan sälja eller behålla hönorna för att värpa och äta tupparna. Man får liksom inget överskott  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 13 nov-10 kl 00:17 »
faverolle ska ha ljust kött... en riktigt vacker trevlig ras..fransmännens stolthet..
Fjäderfän och kaniner

sonja på slätten

• Halland
« Svar #27 skrivet: 13 nov-10 kl 19:50 »
Men Bettyboop,  du HAR ju en köttras. Amrock är ju en köttras i högsta grad. Dina är visserligen dvärg, men då kan du ju ha desto fler.
Själv har jag DvärgWyandotte och är helnöjd med dem (ungtupparna) som köttproducenter.
Och Amrock lär väl vara tyngre.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #28 skrivet: 13 nov-10 kl 20:15 »

Haha ja jag läste visst det jag med. Men det är dvärg.
Och rasen har varit så svår att hålla kvar i livet har jag dessvärre märkt.
Tyvärr.
Jag har nu en höna och en tupp jag håller tummarna för trots hon varit lite "låg" men verkar hämta sig efter mycket kärlek och pyssel.
HOppas hoppas.

Det blir nog Faverolle ialla fall.
Synd att slakta dvärghönsen.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #29 skrivet: 04 jan-11 kl 12:58 »
Ett annat alternativ är Bresse som oxå den är en fransk köttras.
Finns en som med jämna mellanrum brukar annonsera ut avelsägg på lantbruksnet.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Thii

• Närke
« Svar #30 skrivet: 05 mar-11 kl 18:02 »
Hej jag vet att det funnits en tråd om vilka raser som lämpar sig bäst att föda upp för köttets skull men kan inte hitta den nu. Jag har just sett Nakna kocken som visade allt om uppfödning av affärernas kycklingar så nu inser jag verkligen att det går inte att äta med ett gott samvete. Är det någon av er som  har gott minne eller nya tips. känns som det är dags att planera.
Jag bor i litet torp mitt i skogen har höns, katter och hundar. Odlar efter bästa förmåga ekologiskt.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #31 skrivet: 05 mar-11 kl 18:52 »
Jag har Cou- Nu en fransk nakenhalsad köttras. Dom växer fort och tupparna blir riktigt biffiga. Dem vi slaktade vid ca 4½ månads ålder vägde över 3 kg slaktade och urtagna ;D

Tänkte livvikten på tupparna var över 2,5kg levande vid 11 veckor. Planerar själv att slakta tupparna vid ca 10-12 veckor i år.

Jag har avelsägg att sälja även om det just nu är lite kö på dem. Förövrigt är de lugna och trevliga höns som värper bra. Nakenhalsanlaget gör att dom har mindre fjäder på kroppen och därför är mer lättplockade vid slakt.

allvetarn

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 05 mar-11 kl 18:54 »
Broilers.. :-X
Brevduvor, höns

Thii

• Närke
« Svar #33 skrivet: 05 mar-11 kl 21:42 »
Tack Azoo-Lina
det verkar intressant å att det är kö gör inte så mycket framåt slutet av april början maj skulle passa förträffligt. Men visst kan dom väl leva som vanliga höns få vanligt foder och gå ut eller hur funkar det. Om jag sedan vill ha fortsättningsvis hur är dom att lägga ägg och att ruva?
Jag bor i litet torp mitt i skogen har höns, katter och hundar. Odlar efter bästa förmåga ekologiskt.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #34 skrivet: 06 mar-11 kl 11:50 »
Jag har mina Cou-Nu som vilka höns som helst. Om dom ruvar vet jag inte, Jag skaffade dem förra året och ingen har ruvat än i alla fall  ;) Dom värper helt OK nu när dom börjar komma igång får jag 2-4 stora ägg om dagen på 4 hönor.

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #35 skrivet: 23 mar-11 kl 16:21 »
Bra köttras är ju också Australorpington!
Sedan har vi också Bresse, som sägs vara världens godaste kyckling!

Australorp har vi ätit, väldigt god!
Bresse har vi inte smakat ännu... ska nacka en om någon vecka... och sedan ska vi kläcka fram fler av båda raserna!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

pytte

• -
« Svar #36 skrivet: 12 maj-11 kl 20:33 »
Som rubriken lyder, vilken ras kan man ha som slaktkyckling.
Ville ha åkerhultskyckling men det är ju så svårt att nå dem som föder upp, har ni några bra förslag?
Nu vill jag inte ha dåliga kycklingar som inte kan gå för att de växer för fort, men heller inte någonras som växer jättelångsamt. samt bra slaktvikt.
Kom med förslag!
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 12 maj-11 kl 20:38 »
finns massvis med trådar om detta men säger som vanligt.. australorp,maran,sussex,faverolle,rir med flera...

brahma är inget jag rekommenderar även om de är stora så växer de alldeles för långsamt...
Fjäderfän och kaniner

Attes matte

• Jämtland
« Svar #38 skrivet: 12 maj-11 kl 20:42 »
Maran, sussex och australorpington är ju populära kombinationsraser. Även faverolle och bresse tex. Cou-Nu är en fransk köttras (nakenhalsade, ser jätteroliga ut!  ;D ), och dom jag har nu är fem veckor gamla. Dom växer helt OTROLIGT fort!  :o Det ska bli väldigt spännande att se hur det kommer att gå med deras ben, men enligt Azoo-Lina som jag köpte äggen av så har dom inga som helst problem med benen som äldre.
Själv funderar jag på att självklart behålla en avelsgrupp av dom, men även korsa dom med tex maran eller australorp och se hur dessa kycklingar växer och ser ut. Det ska bli jättespännande!  :D (Vill spola fram klockan ett år eller så. ;) )

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pytte

• -
« Svar #39 skrivet: 12 maj-11 kl 21:01 »
Jag vet att det finns många trådar om detta, men jag vill höra från er vad ni har tyckt/tycker om era djur.
Sara har du någon bild på dina kycklingar?
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 3 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser