Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma islandshöns?  (läst 12457 gånger)

hönstokan

• Jämtland
Könsbestämma islandshöns?
« skrivet: 24 okt-10 kl 08:29 »
när/hur ser man om det är tupp eller höna? mina är 12 v och absolut det busigaste tonåringar jag haft.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Könsbestämma islandshöns?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-10 kl 10:11 »
Vid 3 månader brukar man kunna könsbestämma de flesta raser med ganska stor säkerhet.

Vill du ha hjälp så posta bilder. Huvudet från sidan och rygg/hals uppifrån (Kolla trådenom att könsbestämma RIR så förstår du hur jag menar)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

majsaa

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 11 jun-11 kl 08:17 »
Hej!

Är de någon somkan hjälpa mej med att säga hur man ser på islands kycklingar
är tupp eller höna, vilken ålder ser man de ? en del har tofs en del har kam?

mvh marie

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 11 jun-11 kl 19:06 »
Både hönor o tuppar kan ha tofsar och alla har kammar. Hur gamla är dina? För tupparna utvecklar röda kammar mycket tidigare än vad hönorna gör.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

majsaa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 11 jun-11 kl 22:17 »
Ett gäng är 9-10 veckor en är lite rödare än  de andra.
Ett gäng är 7 veckor alla ser lika ut i storlek färg och form. för utom att
dom har tofs med kam och utan tofs.

mvh marie

Martina_G

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 01 sep-11 kl 15:41 »
Jag har en fundering. Kan en islands tupp ha rosenkam? När kan man könsbestämma dem och hur ser man skillnad? På 3 av mina kycklingar är kammen större samt att de är större i storlek o verkar resligare på nått vis. Är de då tuppar? jag tror det själv.
Tack / Martina
karl, 3 barn, fiskar, 3 råttor och med 9 islands höns oxå!

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 19:58 »
Har 3 st islandshöns som nu är 2½ månad gamla. Den vita har jag länge trott att den är en tupp då den kört ledarstuket ända från början. Den är också ngt större än de andra o har mer resning på stjärtfjärdrarna än de bruna. Vad tror ni?
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 01 aug-12 kl 20:01 »
Den ena bruna.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 01 aug-12 kl 20:02 »
Den andra bruna...ville inte visa profilen...o helst inte vara med på bild öht!   :P

Maddie

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 01 aug-12 kl 21:30 »
Äntligen någon mer med islandshöns  :) Jag vet inte heller hur man ser kön på dem
Jag har 5 kycklingar som är 2 månader och på dem ser man  att 4 har röd kam (väldigt liten kam men dock röd ) och den 5 e har inte röd kam så då har jag gissat att de med röd kam är tuppar  ???

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 02 aug-12 kl 08:48 »
Om det är möjligt, lägg gärna in större bilder med närbild på ansikte så kam o slör syns samt en skarp, bra bild på ryggpartiet. På dessa bilder ser de höniga ut men höns med hättor o skägg kan vara rätt kluriga ibland (tupparna utvecklar ibland ordentlig kam o slör väldigt sent). Sedan undrar jag lite om dessa är helt renrasiga Islandshöns. De kan ju ha alla möjliga färger o så men den översta ser väldigt skäggig ut, kan de ha skägg (funderar på om någon korsat in typ araucana, paduan eller något annat skäggigt?) ??? Äggen de lägger ska iaf. vara helt vita i färgen. 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

skogensrå

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 02 aug-12 kl 08:55 »
Har 3 st islandshöns som nu är 2½ månad gamla. Den vita har jag länge trott att den är en tupp då den kört ledarstuket ända från början. Den är också ngt större än de andra o har mer resning på stjärtfjärdrarna än de bruna. Vad tror ni?
dom som blivit tuppar hos mig har haft lite runda fjädrar på stärten o inte så mycket fjädrar på huvudet men det är mina noteringar.hur mycket fjädrar det nu ska va för o räcknas som hätta eller luva har jag inte koll på men tupparna med rosenkamm eller vad nu kammen kalas har fåt ganska långa fjädrar på huvudet när dom blivit stora.

Maddie

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 02 aug-12 kl 11:57 »
Mina har också skägg  ;D 
Det är konstigt att inte fler har islandshöns för de ser ju så coola ut  ;D
Men skygga är de... Fast de är ruvade av en lugn hedemora mor  :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 02 aug-12 kl 13:50 »
Jag hade 3 hönor förut, en bodde ute i skogen i över en vecka.  :-X Sov i tallar om nätterna och flög åt h*lvete när man kom med håven o försiktigt skulle försöka lyckas nå hönan 3 meter där uppe.  :-X

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 02 aug-12 kl 14:30 »
Sedan undrar jag lite om dessa är helt renrasiga Islandshöns. De kan ju ha alla möjliga färger o så men den översta ser väldigt skäggig ut, kan de ha skägg (funderar på om någon korsat in typ araucana, paduan eller något annat skäggigt?) ???
Funderar på samma sak, om dom är renrasiga alltså.

Den ena har dessutom ju gröna ben, det har inte Islandshöns.
Skägg+gröna ben= araucana korsning kanske?   

Typen på Lijings kycklingar ser fel ut... (unga Islänningar brukar vara "lätta och lite spretiga").Så här:

Mina Islandskycklingar brukar se ut så här:
« Senast ändrad: 04 aug-12 kl 12:06 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Maddie

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 02 aug-12 kl 21:50 »
Just så ser min enda hön kyckling ut  ;D
Fast svart / brun och med skägg   8)

skogensrå

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 02 aug-12 kl 22:15 »
Just så ser min enda hön kyckling ut  ;D
Fast svart / brun och med skägg   8)
mina islandshöns ska vara rena enligt stället på island jag fick mina ägg ifrån hadde lagt ut bilder på en facbock sida o nån påpekade att min höna hadde skägg enligt någon o nån hadde fjädrar på benen senare var det ok med fjädrar på benen.har några vita några randiga spräckliga en svart o vit.en svart med som vita flingor.en mörkbrun randig.hittade nån bild på ursprungsflocken som samlades upp då var det nån vit sen såg dom ut som mina mörkare djur.

Maddie

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 03 aug-12 kl 09:50 »
Så de kan ha skägg då ? Mina kommer från en grupp i jämtland som ska ha renrasiga islandshöns. Pappa  tupp var hämtad i sundsvall ... Äggen var krit vita  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 03 aug-12 kl 09:57 »
Har sökt runt på nätet utan resultat ... Feathersite har en del info men där står inget om skägg heller.

http://www.feathersite.com/Poultry/CGD/Iceland/BRKIcelandic.html

Ska leta vidare o se om jag hittar något.

FM

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 03 aug-12 kl 12:23 »
Har sökt runt på nätet utan resultat ... Feathersite har en del info men där står inget om skägg heller.

http://www.feathersite.com/Poultry/CGD/Iceland/BRKIcelandic.html

Ska leta vidare o se om jag hittar något.

Vet inte om dessa länkar kan va till hjälp

http://www.haena.is/

http://www.aviculture-europe.nl/nummers/10E06A03.pdf

Hittar inte heller något om skägg  :-\  EDIT det gjorde jag visst mina tröttaögon missade det först i länk nr två finns en vit indi´vid som ser skäggig ut ;)
« Senast ändrad: 03 aug-12 kl 12:27 av FM »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 2 användare
Hästberoende, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser