Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vändsytt liv  (läst 5795 gånger)

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
vändsytt liv
« skrivet: 23 okt-10 kl 07:44 »
Ska sy en linneklänning. Livet ska vara ärmlöst och dubbelt. Snyggast blir att vändsy det, men hur gör jag?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
SV: vändsytt liv
« Svar #1 skrivet: 28 okt-10 kl 22:41 »
Du kan klippa 2 delar av livet (dubbelt upp alltså).
Lägg dem med rätsidorna mot varann
nåla ihop och ev tråckla
sy runt tygerna utom längst ned (du behöver ju vränga över det på rätsidan). Beroende på vilket tyg du använder, kan det behövar särskilt fodertyg att vändsy med.
Hoppas du får nytta av mina tips!
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 06 nov-10 kl 09:33 »
Men det är ju just detta som inte går. Om jag syr halskant, axelsöm, sidsöm och ärmhål... en omöjlig ekvation. Jag får inget halshål och inga ärmhål att trä in kroppsdelarna i när jag vränger ut och in. Det måste vara öppet någonstans förutom nertill. Axlarna?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 nov-10 kl 19:24 »
Det måste vara öppet någonstans förutom nertill. Axlarna?
Så har jag löst det när jag sytt vändsytt. Har sedan handsytt ihop axelpartierna och det har gått både gått bra och blivit snyggt.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 06 nov-10 kl 21:21 »
Fint, det ska jag prova! Tack!!

MNehm

« Svar #5 skrivet: 08 nov-10 kl 11:13 »
Om man inte handsyr ihop axelsömmen är det brukliga att ha dragkedja/knappar bak eller fram. Då syr du ihop axelsömmar, hals och ärmhål och kan sedan vränga ut och in, genom att ta hela stycket genom ena axeln. Detta kan vara svårt om det är smala axelband, men resultatet blir toppen!

Granbackstove

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-10 kl 11:21 »
Om man inte handsyr ihop axelsömmen är det brukliga att ha dragkedja/knappar bak eller fram. Då syr du ihop axelsömmar, hals och ärmhål och kan sedan vränga ut och in, genom att ta hela stycket genom ena axeln. Detta kan vara svårt om det är smala axelband, men resultatet blir toppen!
Just det! Den varianten har jag ju också gjort en gång! Kunskaper och klänningar som inte används faller i glömska...
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 28 nov-10 kl 16:28 »
Helt fräckt citerar jag sömanvisning i en gammal tidning:
Sy ihop okdelarna (livet) på axlarna i enkelt tyg.
Nåla ihop okdelarna räta mot räta och sy, vänd och kantsticka halsringningen.
Lägg ihop okens lager kant i kant nertilll och i armhålen.
Sicksacka alla sömsmåner efterhand.
Sedan handlar det om kjolen....
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser