Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla chili inne?!  (läst 33149 gånger)

Antz1

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
Odla chili inne?!
« skrivet: 21 okt-10 kl 13:30 »
Hej!
Jag är lite sugen på att sätta chilifrön inne på fönsterbrädan nu! Tror ni att det är möjligt eller är det vansinne att ens prova? Jag har plats i ett söderfönster. Vilken sort rekomenderas? Jag vill ha en som är het men inte "galet" het. Fungerar det att ta frön från en chili man köpt i affären och i så fall hur går man till väga? Måste den torka först mm?

Tacksam för svar!! :)

Mvh Antz1
"What you do in life echoes in eternity"

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Odla chili inne?!
« Svar #1 skrivet: 21 okt-10 kl 23:08 »
Vansinne skulle jag inte kalla det, bara dömt att misslyckas. I mars kan du försöka i ett söderfönster.

Tar du frön från köpt chili vet du inte vad du får eftersom den kan vara en F1-hybrid, men du kan testa.

Skaffa frön från chilientusiaster, inte minst Vitis här på alternativ brukar gilla chili. Kolla chilientusiasters hemsidor, finns mängder på alla språk.

Jag sår chilin i februari i ca 25 graders värme och med lampa 16 timmar, och då snackar vi rejäl lampa, inte lysrör och söderfönster.
snus? vad är priset på en pris?

norris

  • Inlägg: 182
    • Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
SV: Odla chili inne?!
« Svar #2 skrivet: 22 okt-10 kl 19:10 »
Tänkte hänga på här också, om jag får.
Har kvar årets plantorna på fönsterbrädan och snart har alla chilin mognat.
Kanske lite dum fråga, men kan man övervintra chiliplantor? Alltså, blir det nya blommor och frukter i dom till våren? Eller är det bara kasta och börja om i vår?   ??? ::)

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
SV: Odla chili inne?!
« Svar #3 skrivet: 22 okt-10 kl 19:20 »
I våras så køpte jag två kraftiga chili i krukor, det var på en vårmarknad. Dom hade øvervintrat och sæljaren sa att dom snart skulle få nya skott och blomma... Men tyværr føljde små svartmyror med på køpet och det ville jag ju sjælvklart inte ha så dom fina plantorna fick dra ditt pepparn væxer... (i alla fall næstan så långt.)

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Odla chili inne?!
« Svar #4 skrivet: 22 okt-10 kl 21:28 »
Håller med föregående talare om att det är fel årstid att så chili, satsa på februari istället. F1-hybriderna är knepiga, men det säljs en del sortäkta varianter i affären också, du får prova dig fram. Du tar en väl mogen chili (oftast röd, inte grön) och torkar den hel. Sen kan du plocka ut fröna och så dem. Lätt och skoj! :)

Det går finfint att övervintra chiliplantor, de är egentligen fleråriga. På hösten brukar jag ta in mina plantor från balkongen och låta dem eftermogna inomhus på plantan. En del plantor övervintrar jag, men det kan vara svårt. Plantorna får ofta spinn. Tror det går mycket bättre i sval miljö (på samma sätt som man övervintrar pelargoner) än i min lägenhet. En del säger att man ska klippa ner plantan vid övervintring, men det har jag aldrig vågat testa. ;D Förvänta dig inga frukter på vintern, det handlar bara om överlevnad. Fördelen med övervintring är en betydligt större och tidigare skörd nästa år. Lycka till!


Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Odla chili inne?!
« Svar #5 skrivet: 22 okt-10 kl 21:31 »
Glömde säga: Chili måste övervintras inne, de klarar inte utetemperaturer. Mina plantor har klarat kanske 10-22 grader, men under 10 tror jag det blir svårt.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Odla chili inne?!
« Svar #6 skrivet: 22 okt-10 kl 21:35 »
Håller med föregående. Så inte nu, småplantor är känsliga och behöver massor av ljus, och tål inte det torra klimatet inomhus på vintern.

Min syster har övervintrat chiliplantor i flera år. Svalt och ljust är melodin, vattna minimalt, men håll upp luftfuktigheten med vattenbehållare intill krukorna. Övervintrade plantor blommar tidigare och ger större och tidigare skörd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Björn T

  • Inlägg: 41
    • Skåne
SV: Odla chili inne?!
« Svar #7 skrivet: 22 okt-10 kl 21:52 »
Sådde frön från köp-chilli i våras och har plockat runt 50 frukter under sommaren. Bra utdelning  :)

Jag skrapade bara ut fröna ur färsk frukt och torkade på hushållspapper en vecka innan sådd. De fick växa till ca 30 cm inomhus innan jag planterade om dem och flyttade ut på balkongen. De var insektsangripna vid utplanteringen men hämtade sig enormt fort efter att de kommit ut.
« Senast ändrad: 22 okt-10 kl 21:56 av Björn T »

Antz1

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
SV: Odla chili inne?!
« Svar #8 skrivet: 23 okt-10 kl 08:53 »
Tack så mycket för alla svar! Jag avvaktar till våren med att så. Vilken typ av lampa är att föredra vid förodling av grönsaksplantor? Förra året blev mina plantor långa och tanig, det är väl ett tecken på för lite ljus?!
"What you do in life echoes in eternity"

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Odla chili inne?!
« Svar #9 skrivet: 23 okt-10 kl 09:09 »
Det finns speciella växtlampor, men de är dyra. Det finns tester som visar att vanliga lysrör är i princip lika bra. Jag använder sådana, i industriarmaturer jag kommit över begagnade. Ska inför nästa säsong monteras i kedjor så att de kan höjdjusteras.

Jag ska ha min förodling i källaren, där det är svalt och där utseendet inte spelar så stor roll. Ska man använda en vanlig fönsterkarm kan fönsterlampor med lågenergilampor vara ett alternativ. Bäst är att ha timer på belysningen. Efter uppkomst ska småplantorna placeras svalt och ljust, står de varmt och för mörkt så blir de gängliga. Vissa plantor blir bättre av att toppas ett par gånger.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Odla chili inne?!
« Svar #10 skrivet: 23 okt-10 kl 09:17 »
Förut, när jag hade mitt hus i Storuman, sådde jag frön ur köpechili, och fick frukt typ i mars om jag inte minns fel? Jag hade dom ju mest för att ha gröna växter inne, så följaktligen tänkte jag inte så mycket årstid. Frukterna var ju liksom en bonus.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

peggy-sue

  • Inlägg: 12
    • Skåne
SV: Odla chili inne?!
« Svar #11 skrivet: 23 okt-10 kl 14:55 »
Det går bra att odla chili/paprika nu. Köp en frukt , ta ur kärnor, lägg att torka 1-2 dygn på en bit papper = klara att så.  Så i såjord ,vattna ,  sätt lite plast över krukan, litet hål i plasten, sedan får du vänta upp till 5veckor innan fröerna gror, de kan gro på en vecka också beroende på sort.
Plantera om plantan när den har fått ett par blad. Sätt plantan i ett väster-fönster , det får inte vara för varmt(tex element)  ,  vanlig fönsterlampa duger,15w,  låt den vara tänd från det blir mörkt fram till midnatt, plantan kan ha det mörkt i 8H.
Använd kruka efter storlek på plantan, den ska omskolas flera gånger. Till midsommar kan den sättas ut.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Odla chili inne?!
« Svar #12 skrivet: 23 okt-10 kl 15:18 »
Ur boken Odla kryddväxter och grönsaker inomhus

Pepparfrukter särskilt de starka chilivarianterna , är proppade med vitaminer och mineraler . De är vackre att se på och lätta att odla inomhus .
Cheklista för odlingen:
Så två eller tre frön i 8 cm krukkor och håll en temp. på 24 gr.
Ställ krukan varmt och soligt när plantorna kommer upp håll en temp runt 21 gr dagtid och lägst 13 gr nattetid.
Sätt om plantorna en och en i 17 cm krukor när de fått två riktiga blad .
Vattna så jorden hålls fuktig
Stöd med käppar när plantorna blir större
Spraya plantorna regelbundet och ge flytande näring var 10onde dag från det att blomknoppar börjar bildas .
Pollinera blommorna så att de kan sätta frukt
Skörda när frukterna är så stora att de kan användas

Om du kan hålla den höga groningstempen. kan du så så tidigt som på senvintern eller tidig vår .
Om inte så vänta till mitten av våren
« Senast ändrad: 23 okt-10 kl 15:27 av esten »

Husihelvete

  • Inlägg: 59
    • Västmanland
    • HUSIHELVETE.SE
SV: Odla chili inne?!
« Svar #13 skrivet: 28 okt-10 kl 13:25 »
Det går jättebra och är inte alls dömt att misslyckas. Normalt när man sår chilifröer så sår man i slutet av december/januari. Se bara till att plantorna får mycket ljus när de väl kommer upp ur jorden och att de inte står för varmt. Står de i ett murrigt läge blir de lätt långa och gängliga. Jag hade årets plantor i den svala vinterträdgården. Där fick de massor av ljus och bara lagom med värme.
Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 421.000 har redan gjort det.

trädgårdstant

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Odla chili inne?!
« Svar #14 skrivet: 28 okt-10 kl 13:57 »
mina chili är många år, och ursprungligen sådd i december, med gott ljus är det inte svårt.
när jag plockar in dom i oktober får dom mogna färdig, och sen nästen inte vatten fram mot januari. det är topp att skära dom radikalt och omplantera i januari :)
man kan ikke hoppe over en avgunn i to sprang

Antz1

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
SV: Odla chili inne?!
« Svar #15 skrivet: 30 okt-10 kl 13:10 »
Tusen tack för alla svar!! Då är det väl bara att sätta igång då!! :)
"What you do in life echoes in eternity"

Marita42

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Odla chili inne?!
« Svar #16 skrivet: 30 okt-10 kl 14:00 »
Hejsan
Åter tidningen hadde 2 sidor om att odla chilli innomhus, Man kan köpa gammla åter-tidningar.
Det är nr 1 år 2007.
Jag läste artikeln och blev jättsugen att prova, jag följde exakt vad som stod och de blev hur mycket som helst.  Stora gröna blad, riktigt fin krukväxt.
Jag har ännu klar av den chillin.

Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Johan87

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
SV: Odla chili inne?!
« Svar #17 skrivet: 04 jan-16 kl 20:45 »
Jag satte några frön thaichilli för ca 3 år sedan. Den lever än och har inte gett en enda frukt. Den har stått stilla i kanske 1 års tid då enbart stammen blivit grövre. Nu ska jag shocka den men ny kruka och ny jord. Ska de ha näringsrik jord?

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Odla chili inne?!
« Svar #18 skrivet: 05 jan-16 kl 00:53 »
Om den inte gett en enda frukt så har du nog inte pollinerat den. För den har väl blommat?

Johan87

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
SV: Odla chili inne?!
« Svar #19 skrivet: 05 jan-16 kl 19:37 »
Om den inte gett en enda frukt så har du nog inte pollinerat den. För den har väl blommat?

Nja  jag tror det blivit en liten blomma. Med det var ju mitt i mörka kalla vintern så det blev ju inget. Hur polinerar man chili? Behöver man flera individer eller räcker det med flera blommor?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 2 användare
peterm, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser