Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla chili inne?!  (läst 33996 gånger)

Gille

• -
SV: Odla chili inne?!
« Svar #20 skrivet: 05 jan-16 kl 20:55 »
Mina fick blommor i höstas, utav dem blev det 2 små frukter. Jag duttar med fingret på ena blomma o sedan den andra. Samma planta eller en annan, beroende på blommans mognad.
Kaninuppfödare och pelargontant.

MissT

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 05 jan-16 kl 22:41 »
Jag använder en mjuk pensel att pollinera med. Från samma planta eller någon annan. Man kan se hur frömjölet ryker när blomman är mogen. Jag får jättemycket chilifrukter.
Här hittade jag en jättebra sida om chili: http://dyrkchili.weebly.com/problemer.html

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 21 feb-16 kl 11:40 »
Hej! Jag odlar chili inomhus. Jag har två olika sorters chili, två plantor tabascochili och en mildare chili som jag inte vet vad det är (inköpt på trädgårdsmässan 2015). Har övervintrat alla tre plantorna i söderfönster efter att ha klippt ner dem lite i höstas för att de var så väldigt stora och de verkar ha klarat vintern bra i fönstret.

Tabascochilin gav bara en frukt på hela förra sommaren (tabascochili ger väldigt små frukter = väldigt stark). De blommade men sedan släppte de blommorna bara. Försökte med att pollinera dem med tops, men det blev inte bättre. Jag drog upp dom i slutet av april, så det kanske var lite för sent egentligen? Någon som har tips på vad man kan göra för att de ska trivas bättre?

Den andra chilisorten som jag har ger 5-10cm stora frukter. Den gav en skörd på ca 20st chilifrukter förra året och har nu börjat blomma igen, och faktiskt börja sätta frukt nu i februari! :)

//Markus

Hemmusen

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 24 feb-16 kl 12:47 »
Hej! Jag odlar chili inomhus. Jag har två olika sorters chili, två plantor tabascochili och en mildare chili som jag inte vet vad det är (inköpt på trädgårdsmässan 2015). Har övervintrat alla tre plantorna i söderfönster efter att ha klippt ner dem lite i höstas för att de var så väldigt stora och de verkar ha klarat vintern bra i fönstret.

Tabascochilin gav bara en frukt på hela förra sommaren (tabascochili ger väldigt små frukter = väldigt stark). De blommade men sedan släppte de blommorna bara. Försökte med att pollinera dem med tops, men det blev inte bättre. Jag drog upp dom i slutet av april, så det kanske var lite för sent egentligen? Någon som har tips på vad man kan göra för att de ska trivas bättre?

Den andra chilisorten som jag har ger 5-10cm stora frukter. Den gav en skörd på ca 20st chilifrukter förra året och har nu börjat blomma igen, och faktiskt börja sätta frukt nu i februari! :)

//Markus

Det enda tips jag kan komma att tänka på rent spontant är att försök ha din chiil utmomhus om somrarna då kan eventuella pollinerare hjälpa din chili på traven med fruktsättning =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser