Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Special Lassi  (läst 2408 gånger)

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
Special Lassi
« skrivet: 13 jun-06 kl 21:54 »
2 koppar vatten
4 koppar ekologisk standard mjölk
2 matskedar finhakad mandel
1 Gram Salvia eller liknande
1/8 tesked garam masala
1/4 tesked Ingefära
1 tesked rosvatten

koka upp vattnet och ta av kastrullen från spisen. lägg i Salvian eller vad du har och låt stå och dra i 7 min. Sila sedan vattnet och krama ur all vätskan från salvian.
Tag sedan salvian och lägg det i en mortel och häll i två matskedar varm mjölk. Arbeta ihop hela massan. fortsätt att arbeta degen och häll i mera varm mjölk lite pö om pö, tills allt är nedblandat. Du har nu en grönfärgad mjölk. Häll över allt i en kastrul igen och värm lite försiktigt, (det får inte koka) och lägg i den finhackade mandeln, Masalan och ingefäran. Låt stå och gosa sig lite på vedspisen i ca 15 minuter. Tag sedan av kastrullen från plattan. Låt svalna av och häll i rosvattnet. Ställ sedan i kylen i ett par timmar. Mmmm voila. Avnjut med sugrör.
« Senast ändrad: 14 jun-06 kl 10:13 av Purush »
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

git

• På våran gård är det
Re:Special Lassi
« Svar #1 skrivet: 14 jun-06 kl 10:09 »
Spännande. välvärt att prova i värmen
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Don Purush

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 25 jul-06 kl 22:59 »
Spännande. välvärt att prova i värmen

Kyl den väl. :o :o :o :o :o
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 26 jul-06 kl 22:54 »
Den special lassi jag kommit kontakt med innehöll cannabis. Så det är väl det som är "liknande" i receptet  :-[

Suresh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 jul-06 kl 19:16 »
Puh!

Idag har jag snickrat dit vattensäkra väggar i växthuset i kokande värme.

Det krävdes en dryg liter bananlassi med röda vinbär och isbitar i innan jag kom på fötter igen!

Don Purush

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 07 aug-06 kl 23:27 »
Om man använder Salvia Divinorum -blir det "Extra Special" då?  ;)

just,, extra special lassi :o :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

1773 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, Erik Forsman, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser