Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  IBC-container som tank i honungs hanteringen.  (läst 6717 gånger)

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
IBC-container som tank i honungs hanteringen.
« skrivet: 19 okt-10 kl 19:11 »
Funderar om man kan använda IBC-Container som klartank, ymptank, och förvaringstank till honungen i slungrummet...

+ Pris
+ Enkel uppvärmning med Fatvärmare 0 - 40 grader ( Se bild )
+ Går att flytta med truck och pall lyft

Någon som ser några nackdelar ?

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: IBC-container som tank i honungs hanteringen.
« Svar #1 skrivet: 19 okt-10 kl 20:58 »
Eftersom du frågade , de är svår/krångligt att rengöra.

Annars verkar det vara en bra ide , tror att det finns en mindre variant oxå.

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 okt-10 kl 21:36 »
Så ekologiskt och miljövänligt! Tur att man kör syrafast rostfritt!

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 19 okt-10 kl 21:42 »
Eftersom du frågade , de är svår/krångligt att rengöra.

Annars verkar det vara en bra ide , tror att det finns en mindre variant oxå.

Tänkte inte på att det blir svårt att rengöra  :(

Får fundera över det lite... ( Högtryckstvätt ? )

Tänkte använda en tank på 600 liter som kommer väga ca 900 Kg full.

Då kan jag använda en standard höglyftande palllyft som klara 1000 Kg.

/ Jonas
« Senast ändrad: 19 okt-10 kl 22:13 av Betula_Pendula »

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 19 okt-10 kl 22:03 »

Är Syrafast rostfritt stål mera miljövänligt än plast ?

Källa ?

Plasten är livsmedelsgodkänd precis som i dina ramar så vad ser du för problem med denna och vad ser du för fördelar med en tunna i stål ?

Hur har du tänkt hantera din honung rationellt när du kommer upp i volym  till 10-20 ton, det blir många tunnor då ?

Men din övriga utrustning lär klara det utan problem...

Det förvånar mig att du inte direkt så några fördelar med IBC-container, trodde att du skulle tycka att det var en rationell lösning men men ???

/ Jonas
« Senast ändrad: 19 okt-10 kl 22:18 av Betula_Pendula »

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 19 okt-10 kl 22:24 »
Här är en bild på 600 liters varianten...

Går att välja en variant med 400 mm påfyllningshål då borde det bli lättare att göra rent...

Någon som vet miljöbelastning på plast vs rostfritt stål ?

/ Jonas

Michailov

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 20 okt-10 kl 00:17 »
Vad har du i honungen som gör att den måste förvaras i syrafast stål?
Är honungen frätande ?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 01:35 »
Går att välja en variant med 400 mm påfyllningshål då borde det bli lättare att göra rent

Svårigheten är att göra rent upp till på taket + högst upp på sidorna.!

Har bara försökt med den vanliga standard öppningen , samlar regnvatten för trädgårdsbevattning men det går nog bättre med en öppning på 40cm.
Mina hade miljövänligt lim i dom , men det finns säkert rester i dom så de går inte att använda till livsmedel.

Det kan tänkas att man får vara noggrann att inte repa dom med vassa föremål.

På krogar använder man helst inte plast skär brädor för de är svår att göra ren , bättre med trä stål borste och salt.

Dom som säljer behållarna kan svara om de är godkänd för livsmedel.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 20 okt-10 kl 02:40 »
Svårigheten är att göra rent upp till på taket + högst upp på sidorna.!

Har bara försökt med den vanliga standard öppningen , samlar regnvatten för trädgårdsbevattning men det går nog bättre med en öppning på 40cm.
Mina hade miljövänligt lim i dom , men det finns säkert rester i dom så de går inte att använda till livsmedel.

Det kan tänkas att man får vara noggrann att inte repa dom med vassa föremål.

På krogar använder man helst inte plast skär brädor för de är svår att göra ren , bättre med trä stål borste och salt.

Dom som säljer behållarna kan svara om de är godkänd för livsmedel.

Försäljaren som jag pratade med idag sa att dom är godkända för livsmedel så det är kollat, återstår att besöka dom på plats och inspektera hur dom går att göra rent enda problemet är att det är en bit att åka till Kalmar där företaget finns från mig i Uppsala...

Funderade idag på hur mycket ett 40 cm hål är, man borde nästan få ner lillsyrran där hon är liten och nätt, blir till att bjuda på fin middag mm när man behöver göra extra rent.  o:)  >:D

Vad tror ni om fatvärmaren ?

Den har termostat på 0 - 40 grader och en effekt på 2 KW.

Att värma 800 Kg vatten 10 grader gör det åt ca 10 KW timmar.

(ca 5 timmar alltså...)

(Vattnets värmekapacitans 4180 J/grad och kg.)

Om den då slås på på kvällen på halvfart så är allt lagom varmt på morgonen !

Många funderingar...

/ Jonas

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 20 okt-10 kl 02:52 »
Här är en variant av fatvärmare som borde passa runt en rostfri tunna för er som föredrar det, kanske något för dig Sten-Åke ?

Termonstat 0-40 grader, effekt på 450 watt.

/ Jonas

Edward.

• Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 20 okt-10 kl 03:02 »
Funderade idag på hur mycket ett 40 cm hål är, man borde nästan få ner lillsyrran där hon är liten och nätt, blir till att bjuda på fin middag mm när man behöver göra extra rent.  o:)  >:D
Vad tror ni om fatvärmaren ?

Hahaha Du får kasta ner lite lördagsgodis så hon kanske dykerner självmant  ;D

Har för mig att honung är svår värmd så du får lägga till dina tids beräkningar.
Man vill inte värma någondel över 40 oC så värmen måste för dela sig sakta , dom som ställer 28kg hinkar i bastun bruka räkna med minst över natten.

Ps låt henne inte äta godiset i tunnan , då kommer hon inte ut  ::) ;D

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 20 okt-10 kl 03:50 »
Hittade några intresanta livsmedelsgodkänt fat också...

Och dom är miljövänligt enligt PDF nedan...

http://demo.mecs.se/hannells.se/upload/files/Plastfat_lockfat_nytt.indd.pdf

Borde funka med Fatvärmaren ovan...

Förhoppningsvis kanske skall man kunna använda en fatlyft

http://www.witre.se/fatstaplare-med-tilt_MOD26053.html

Om inte kanske man kan använda denna så kallade kombifat:

Blåtfat med plastinnanmäte... Står dock inte om det går att erhålla i livsmedelskvalitet... får ringa och fråga...

http://demo.mecs.se/hannells.se/upload/files/combifat_NY.pdf

ovanstående fat kan användas med travärrs och fatlyft vilket är bra

http://www.witre.se/gripsax-eco_MOD26304.html

Tankar och ideer, lättare att göra rent !

Slipper köpa lördagsgodis till syrran  ;D

/ Jonas

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 okt-10 kl 07:17 »
Här är en variant av fatvärmare som borde passa runt en rostfri tunna för er som föredrar det, kanske något för dig Sten-Åke ?

Termonstat 0-40 grader, effekt på 450 watt.

/ Jonas

Jag har tillgång till fatvärmare om jag skulle ha behov!
Man vinner lite tid med lägre viskositet men behöver inte alltid värma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 okt-10 kl 07:43 »
Jag har faktikt provat och blev inte imponerad av den värmaren som visades, det tar lång tid att värma stora volymer. Enda gången den kan komma att användas är vid upptining av kristalliserad förvarad honung.
Har man en process som kör från slunga till klartank räcker det med rätt temp på ramar som skall slungas och värmen från vaxavskiljaren för att flytta honungen från ramen till klartanken. Det är det som är state #1

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 okt-10 kl 07:56 »
Återkommer med fabrikat ev bild när jag kommer hem igen,  surfar på mobilen.

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 20 okt-10 kl 11:02 »
Beträffande rengörning

Har herrarna tänkt på att honungen är hygroskopiskt dvs drar åt sig fukt
i min värld när slunga eller tunna och hink ska göras rent (utan skrubb)så är det bara att hälla i lite vatten stänga lock och vänta till nästa dag, det är bara att spola rent, all honung har lösts upp och ligger i botten. det borde vara lika för IBC tankar o liknande, vänd den sen upp å ned spola ut=rent

Triton

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 20 okt-10 kl 11:31 »
Någon som ser några nackdelar ?
Jag har jobbat med både IBC:er och fat och min spontana tanke är att det blir mer värmespill att värme upp en IBC än ett fat. Polystyren har ett värmeledningstal på 0,040W/(m * K) medan stål har ett på ~50W/(m * K). IBC:er har en metallram som ger en luftficka på cirka 1½-2cm runt hela kalaset. Jag har aldrig använt eller ens sett en fatvärmare, men min spontana tanke är att värmen kommer att gå uppåt och ut istället för genom plasten eftersom att värmeledningen är så dålig. Värmen tar alltid lättaste vägen bort från värmeelementet. Men detta är rena spekulationer från min sida! Det går säkert att lösa på något sätt med en heltäckande strumpa över hela IBC:n eller något.

Jag försökte hitta honungs specifika värmekapacitivitet, men hittade bara en lång komplicerad formel. Använder ni honungsmänniskor någon given siffra? Det måste ligga någonstans mellan 3.5 och 4 kan jag tycka.
- "Hej, jag heter Triton och jag kan inte slänga saker som inte är trasiga."
- "Hej Triton."

wictor

« Svar #17 skrivet: 20 okt-10 kl 12:33 »
Kolla med honungsförädlingen i Mantorp. De lånar ut rostfria behållare till större leverantörer, sen levererar man enkelt sin grovsilade honung dit. Man får bättre betalt per kilo när man levererar större mängder, det går att förhandla med HF om priset.

Betula_Pendula

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 20 okt-10 kl 15:24 »
Jag har jobbat med både IBC:er och fat och min spontana tanke är att det blir mer värmespill att värme upp en IBC än ett fat. Polystyren har ett värmeledningstal på 0,040W/(m * K) medan stål har ett på ~50W/(m * K). IBC:er har en metallram som ger en luftficka på cirka 1½-2cm runt hela kalaset. Jag har aldrig använt eller ens sett en fatvärmare, men min spontana tanke är att värmen kommer att gå uppåt och ut istället för genom plasten eftersom att värmeledningen är så dålig. Värmen tar alltid lättaste vägen bort från värmeelementet. Men detta är rena spekulationer från min sida! Det går säkert att lösa på något sätt med en heltäckande strumpa över hela IBC:n eller något.

Jag försökte hitta honungs specifika värmekapacitivitet, men hittade bara en lång komplicerad formel. Använder ni honungsmänniskor någon given siffra? Det måste ligga någonstans mellan 3.5 och 4 kan jag tycka.

Det ingår ett "tak" IBC-container värmaren så tror inte att det smiter ut allt för mycket värme...

Försöker också hitta pecifika värmekapacitivitet för honung så att man kan dimentioner utrustningen rätt men hittar inget... Kan du skicka formeln som du hittade ?

/ Jonas

Triton

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 20 okt-10 kl 19:36 »
Det ingår ett "tak" IBC-container värmaren så tror inte att det smiter ut allt för mycket värme...

Jag vill inte framstå som en messerschmitt nu i min tredje post på forumet, men jag ställer mig lite tveksam till effektiviteten i att värma IBC:er jämfört med fat. Det går utan tvekan att pressa värme genom plasten, men rent intuitivt så känns det som att mycket ändå kommer att smita iväg i nederdelen. Tyvärr så har jag nog inte kunskap nog att räkna så pass detaljerade uträkningar.

Jag funderade lite på saken under dagen och ur ett rent uppvärmningsperspektiv så verkar fat ett bättre alternativ. De kan isoleras och värmas ända ner till botten och utan hjälpmedel flyttas från t.ex. betonggolv (1,7W/(m * K)) till underlag av furu/gran (0,14W/(m * K)) för att minska värmen som försvinner ner i golvet när man värmer. Jag vet inte riktigt hur det där med värmemotstånd fungerar ännu, men borde man inte även kunna dimensionera ner värmeelementen eftersom att stålet i princip suger upp all värme den kommer i kontakt med? Det krävs fortfarande självklart samma mängd värme att värme upp en viss mängd honung, men det borde kunna bli en mjukare effektkurva med stål jämfört med polystyren. Tänker jag fel?

Eller överkonstruerar jag det hela? Energiförlusterna kanske är försumbara. Jag är lite traumatiserad av för mycket strategispelande/resurshanterande i min ungdom. ;)

Utöver det så är det ett helvete för axlar och knän att flytta på 1000kg IBC med handtruck utan motor. Så fort det lutar så är det jättejobbigt. Dock så är IBC:er att föredra om man kör truck. Står ruskigt stabilt på gafflarna. Fat har en tendens att hoppa runt när man kör på dåligt underlag med Grab-O-Matic.

Försöker också hitta pecifika värmekapacitivitet för honung så att man kan dimentioner utrustningen rätt men hittar inget... Kan du skicka formeln som du hittade ?

The following equation (r(2) = 0.92) was proposed for estimating C-p of honey, and is recommended for use in the honey industry and in research: C = 996.7 + 1.4 x 10(-3)T + 5.6 x 10(-5)T(2) - 2.4 x 10(-7)T(3) - 56.5M - 25.8F - 31.0G + 1.5(M * F) + 1.8(M * G) + 0.8(F * G) - 4.6 x 10(-2) (M * F * G).

Källa: http://espace.library.uq.edu.au/view/UQ:80908
- "Hej, jag heter Triton och jag kan inte slänga saker som inte är trasiga."
- "Hej Triton."

Dela detta:

* Inloggade just nu

965 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser