Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  IBC-container som tank i honungs hanteringen.  (läst 6716 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: IBC-container som tank i honungs hanteringen.
« Svar #20 skrivet: 20 okt-10 kl 21:52 »
Eftersom de flesta bi odlare är snål/ekonomisk av sig så bör man tänka på att ta tillvara på det som klibbat fast på diverse kärl.
Jag själv an vänder en liten skrapa/slickypotta och får ihop till flera burkar med denne.

Med den första stor behållaren blir det lite svårt igenom hålet.

Jag tror att ekonomiskt att det är bättre att försöka få tag i gamla mejeri fat i rost fritt. Men det är klart det hela beror på vad man har för lokaler för sitt honungs hantering och hur man vill jobba.
Kanske är det något för Mantorp att ta emot honung från sina stor leverantörer i IBC container?

Som någon nämnde är det  >:D tungt att dra ett ton med hand truck + Golvet ska palla för det koncentrerad tryck på fyra punkter från pall lyftaren.
 kul tråd   mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Betula_Pendula

• Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: IBC-container som tank i honungs hanteringen.
« Svar #21 skrivet: 20 okt-10 kl 23:59 »
Mycket bra synpunkter man inte tänker på själv som dyker upp här !

Det är det som är så underbart med forum som fungerar !!!  :) :)

Rengöringen kan bli ett problem helt klart, hmm, men om man istället för en stor behållare använder flera små blir den inre ytan som honungen kan "Kleta fast på" större och därmed mindre spill...

Alternativet är som jag ser det mjölktankar som finns beganade till bra pris, men det kan bli lite knepigt med uppvärmningen har inte hittat någon bra lösning ännu...

Och angående mantorp så betalar dom så dåligt enligt min uppfattning att det inte är intressant att sälja dit alls, visserligen är återtaget prisvärt men det faller också bort når jag läste hur dom processar honungen med uppvärmning till 70 grader vilket förstör många av honungens bra egenskaper  :'(

Nej honungen kommer att hanteras på plats och förädlas till tänkta produkter för leverans till Resturanger, Affärer och Privatpersoner..

Mindre mellanhänder = mer vinst för mig och kunden !!

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Dela detta:

* Inloggade just nu

870 gäster, 4 användare
Stengrim, köksträdgård, Be, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser