Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur göra om vall till grönsaksland?  (läst 10028 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
SV: Hur göra om vall till grönsaksland?
« Svar #20 skrivet: 24 okt-10 kl 12:44 »
Har gjort om 2-300 kvm vall till grönsaksodling med varierande resultat. Arbete, arbete och arbete. Har dock bara jordfräst och inte plöjt.

Har börjat att täckodla med obrunnen fårstallgödsel och det fungerade bäst.

Vill man offra en säsong så stängslar man in och släpper lös (inhyrd eller inköpt) smågris i några veckor. Så var den saken klar.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Alba

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 24 okt-10 kl 15:43 »
täckodling är bra men glöm duken!! Kvickrot växer igen dem utan problem och med duk är det omöjligt att rensa bort ogräset.
Vitsen med duk är att slippa rensa ogräs. Kvickrot klarar inte att växa igenom markväv, t ex "My pex". Sen finns det andra varianter av duk, av nedbrytbar stärkelse bla, som inte håller för tistlar.

Man får nog överväga vad som passar en själv bäst, tillgången på maskiner och täckmaterial, och hur mycket tid man har att rensa.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #22 skrivet: 24 okt-10 kl 17:17 »
kvickroten häruppe är nog tuffare... den växer genom allt...   ;D ;D ;D
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

johena

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 25 okt-10 kl 10:05 »
hos mig med :)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

odlaren

• Ekologisk Trädgård
« Svar #24 skrivet: 05 nov-10 kl 20:39 »
Det går bra att täcka med dagstidningar - hämta i tidningsinsamlingen. Täck sedan tidningarna med halm, löv, stallgödsel eller annat organiskt amterial. Det tar ett år för detta att förmultna men då har du öppen, ogräsfri jord. Det gäller att täcka noga, då dör allt ogräs.

Det går att odla i täcket redan första året genom att göra hål i det och plantera större frön som bönor, lökar etc. Potatis kan du odla genom att lägga dem direkt på vallen och täcka tjockt med halm, 50 cm.
Grönsaker med små frön är bättre att vänta med tills året efter när jorden är öppen. Vill du odla redan första året får du gräva bort vallen på en bit. Lyft av grässvälen med en spade och komposteraden och odla direkt i jorden.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 05 nov-10 kl 22:08 »
Det går bra att täcka med dagstidningar - hämta i tidningsinsamlingen. Täck sedan tidningarna med halm, löv, stallgödsel eller annat organiskt amterial. Det tar ett år för detta att förmultna men då har du öppen, ogräsfri jord. Det gäller att täcka noga, då dör allt ogräs.

Det går att odla i täcket redan första året genom att göra hål i det och plantera större frön som bönor, lökar etc. Potatis kan du odla genom att lägga dem direkt på vallen och täcka tjockt med halm, 50 cm.
Grönsaker med små frön är bättre att vänta med tills året efter när jorden är öppen. Vill du odla redan första året får du gräva bort vallen på en bit. Lyft av grässvälen med en spade och komposteraden och odla direkt i jorden.

Ursäkta, men jag upphör inte att förvånas över att denna och liknande täckodlingsmetoder presenteras som metoder som kan användas i alla sammanhang. Trovärdigheten skulle öka om du och andra täckodlingsfantaster även sa något om i vilka sammanhang metoden fungerar bättre eller sämre. Jag skulle t ex ogärna använda den föreslagna metoden på en kall, tät eller dåligt dränerad (ler)jord. Möjligen för att bryta vallen om jag hade gott om täckmaterial, men inte därefter. Det är för stor risk för sork, sniglar och mögel. Men dessutom kan det hända att det ibland inte händer särskilt mycket med jorden under långvarig marktäckning utom just i ytan. Det behövs i så fall bearbetning för att arbeta ned det organiska materialet. Dessutom har jag erfarenhet att det kan ta två år att få bort kvickrot på en lättare och bättre dränerad jord, som var lämplig för täckodling. Däremot tycker jag att en lätt täckning med t ex stråmaterial nästan alltid är fördelaktig, liksom att ha täckt över vinterhalvåret. Mina erfarenheter är mest ihopsamlade i östra Svealand, särskilt på dåligt dränerad lerjord.
« Senast ändrad: 05 nov-10 kl 22:13 av Anders Skarlind »

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #26 skrivet: 06 nov-10 kl 16:47 »
Jag täckodlar och har även anlagt nya land på gräsmatta och vall genom täckning. Tycker det fungerar bra i förhållande till arbetsinsatsen, även om det tar ett par år innan jorden blir lucker på djupet. Men just kvickrot upplever jag om snudd på omöjlig att kväva.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #27 skrivet: 06 nov-10 kl 17:02 »
Jag täckodlar och har även anlagt nya land på gräsmatta och vall genom täckning. Tycker det fungerar bra i förhållande till arbetsinsatsen, även om det tar ett par år innan jorden blir lucker på djupet. Men just kvickrot upplever jag om snudd på omöjlig att kväva.

kvävningen av kvickrot beror på storleken på ytan. Om det är en mindre yta skickar kvickroten utanför täckningsområdet in sina rötter som då blir till plantor när täckningen tas bort. Om man kantskär runt området regelbundet så hindrar man detta.

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #28 skrivet: 06 nov-10 kl 20:13 »
Nu är jag ju inte emot täckodling, utan använder det själv i hög grad. Det jag vänder mig emot är när man presenterar det som en generell metod som i princip alltid fungerar.

Hade nån av er erfarenhet av täckodling från de jordtyper jag sa var problematiska: kall, tät och/eller dåligt dränerad lerjord? Nu ska jag säga att jag vet exempel där täckodling fungerar skapligt bra även på dåligt dränerad lerjord (med hjälp av en hel del gröna fingrar) men jag vet också exempel där det inte fungerar bra.

PS Jag menar då den kraftigare varianten på täckodling, som är avsedd att kväva all växtlighet, eller allt utom den odlade grödan.
« Senast ändrad: 06 nov-10 kl 20:16 av Anders Skarlind »

Avlaerik

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 nov-10 kl 12:51 »
Det borde ju gå att täcka marken med ett rejält lager med ensilage så att kvickroten inte kommer åt ljuset. Låta det ligga ett år och sedan plöja ner det på våren.

Eller täcka ordentligt med Geoduk. Den är tätare och starkare än markväv.
« Senast ändrad: 07 nov-10 kl 12:53 av Avlaerik »

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser