Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?  (läst 11614 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« skrivet: 19 okt-10 kl 00:48 »
En bensinbil bränner i genomsnitt bort tre fjärdedelar av den tillförda energin som värme och en stor del av denna förlust försvinner via kylaren om jag inte minns fel.

Det gjordes för kanske 15-20 år sedan försök hos Saab (?) med en termosflaska full med smältande salt för att lagra spillvärmen till nästa morgons kallstart, men min idé är betydligt simplare:

Rulla in ett eller två 200-liters oljefat i bagageutrymmet på en kombibil och fyll faten med vanligt vatten. Koppla faten, helst via en värmeväxlare, till motorn via kylartermostaten och någon egen fiffig ventil. Därefter får faten ta emot all spillvärme från motorn tills de är skållheta varefter värmen istället får försvinna som vanligt i kylaren.

Vid hemkomsten rullas faten in i huset och avger där sin värme i flera timmar.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-10 kl 00:55 »
Jodå, jag kan se en rad brister och problem med konceptet men också möjligheter att göra det ganska smidigt om matematiken skulle visa sig peka i positiv riktning. Oljefat och vatten är billigt och 200 liter vatten värmer ordentligt ganska länge. Värmen är ju gratis så länge man gör sina resor av andra skäl än att värma huset.

Visst rullar bilen tyngre men tillämpar man eco-driving "som om bromsarna var trasiga" borde inte bensinförbrukningen öka nämvärt. Har man som jag dagliga skolskjutsresor 2x4½ mil två gånger dagligen blir det heller ingen kråkeldning utan all fatvärme rullar rakt in i huset.

Sedan kan man ju värma garaget istället så slipper man rulla ut faten, eller så kanske det rent av är lönt att använda värmen till motorn nästa morgon.


Mattefrågan är hur många mils körning som behövs för att värma 200 liter 10-gradigt vatten till 90 grader och vad motsvarande el skulle kosta?

Nu har inte JAG plats i min lilla bil och dryga 20 hästar är rendan utan 200 liter vatten i klenaste laget, men idén känns ändå lite kul att fundera vidare på!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Xoot

  • Gäst
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #2 skrivet: 19 okt-10 kl 01:08 »
Först måste du beräkna från när du har uppnått 90grader. (Normal temp.)
Du kan också modifiera din termostat till 100grader. Många har provat, finns att söka efter.
En normal motor klarar 110grader som "normaltemp" istället för 90grader om man ska dra det hårt.

Men vi säger 90grader utan att bråka. Ungefär när har du motorn varm från du startar? 5min säger vi.
Nu har vi den viktiga frågan, hur mycket pumpar din vattenpump i minuten? (Olika från bil till bil!)

Ta fram siffrorna där så har vi en uträkning. :)

Om man ska göra verklighet av detta så får man nog nöja sig med 200l-fat då 1.st blir enklast.
Utan att bilen blir proppfull...


Själv har jag en rimligare teori enligt mig själv.

Soppasnål motor letar vi efter. Vattenkyld. Diesel känns aktuellt. Diesel finns även billigt.
Vi modifierar generatorn och bunkrar med batterier.

Nu har vi ett generatorverk för hushållet som levererar både el och varmvatten. ALLT I ETT! :)
Med stor generator och mycket batterier så kan man driva otroligt mycket samtidigt. Mindre hus.
Dessutom kan man köra flera generatorer samtidigt på en och samma motor. Remdrivning såklart.
Motorn kan byggas in i en slags mindre vedbod. Isolering på det. Dygnet-runt-funktion.

Släng själva bil-lasta-tungt-idèn.  ;D

1.st dieselsnål motor. Flera generatorer. Flera batterier. Vattentank. - Klart.

Ibland är jag för jävla smart.  ::)
« Senast ändrad: 19 okt-10 kl 01:13 av Xoot »

pålle

  • Gäst
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #3 skrivet: 19 okt-10 kl 02:13 »
Först måste du beräkna från när du har uppnått 90grader. (Normal temp.)
Du kan också modifiera din termostat till 100grader. Många har provat, finns att söka efter.
En normal motor klarar 110grader som "normaltemp" istället för 90grader om man ska dra det hårt.

Men vi säger 90grader utan att bråka. Ungefär när har du motorn varm från du startar? 5min säger vi.
Nu har vi den viktiga frågan, hur mycket pumpar din vattenpump i minuten? (Olika från bil till bil!)

Ta fram siffrorna där så har vi en uträkning. :)

Om man ska göra verklighet av detta så får man nog nöja sig med 200l-fat då 1.st blir enklast.
Utan att bilen blir proppfull...


Själv har jag en rimligare teori enligt mig själv.

Soppasnål motor letar vi efter. Vattenkyld. Diesel känns aktuellt. Diesel finns även billigt.
Vi modifierar generatorn och bunkrar med batterier.

Nu har vi ett generatorverk för hushållet som levererar både el och varmvatten. ALLT I ETT! :)
Med stor generator och mycket batterier så kan man driva otroligt mycket samtidigt. Mindre hus.
Dessutom kan man köra flera generatorer samtidigt på en och samma motor. Remdrivning såklart.
Motorn kan byggas in i en slags mindre vedbod. Isolering på det. Dygnet-runt-funktion.

Släng själva bil-lasta-tungt-idèn.  ;D

1.st dieselsnål motor. Flera generatorer. Flera batterier. Vattentank. - Klart.

Ibland är jag för jävla smart.  ::)
var för inte lika gärna ha starkströms generator  då du ändå har en diesel motor   skulle tro att det inte drar mera bränsle än en massa bil generatorer  sam tidigt så blir du ju mera oberoende av ovalare för di värse grejer ?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #4 skrivet: 19 okt-10 kl 09:33 »
Näää hörrni, jag påpekade förvisso själv att det är en idiottråd, men därmed inte sagt att man får kidnappa tråden till andra diskussioner, inte ens när de går rakt in på en annan idé jag länge odlat!  ;D Nåja, nu har det redan skett...

Jag har själv försökt få grepp om den resulterande ekonomin i att använda en gammal dieselmotor stationärt som ersättning för en oljepanna. Blir avgastempen ut i skorstenen inte högre för en given avgasvolym borde inte heller verkningsgraden vara sämre. Motorns kylvatten ansluts till radiatorkretsen.

Jag antar här grovt att om motorn bränner lika mycket diesel som oljepannan så blir uppvärmningskostnaden också jämförlig med oljepannans. Låter man sedan motorn driva en kylkompressor som sänker avgastempen till minusgrader får man rimligen ÖVER 100% verkningsgrad, d.v.s. vi har en värmepump. Jag bortser från dieselmotorns livslängd och oljud, oljebyten och annan skötsel. Jag natar det behövs en ganska stor motor för att den ska bränna tillräckligt mycket diesel utan att ha någon tung arbetsuppgift. Utan belastning behöver nog en personbilsmotor rusa ganska rejält för att värma ett helt hus...

Men om en värmepump tar vara på all spillvärme och mer därtill och motorn får driva en generator som driver elektriska radiatorer börjar det kanske likna något. Min stora fundering rör vad den elen då kommer att kosta. Jag antar man hamnar på ungefär samma nivå som för direktverkande el eller vanlig oljeeldning så hela poängen med systemet är därmed död! Saken blir förstås en annan om man fulbygger sin bostad i en gammal kyltrailer off-grid långt ute i skogen. I Ett sådant fall är el till "ordinarie pris" ändå helt ok tycker jag!

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Existens?

  • Gäst
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #5 skrivet: 19 okt-10 kl 09:46 »
Det är väl bara ett *litet* problem...Att värma ett hus med olja är ju det absolut absolut absolut dyraste sättet man kan komma på..oavsett vilken väg du kör oljan för att få värme.. :)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #6 skrivet: 19 okt-10 kl 10:18 »
Åter till tråden! (lovar att inte knorra om någon tar upp sidospåret, det är ju trots allt kul funderingar)

Jag tycker mig se brister i det Xoot skrev ovan. Jag tror inte det är så enkelt som att mäta vattenpumpens flöde och räkna liter per minut och grader celcius. För att inte skada motorn och för att den ska arbeta effektivt måste dess termostat arbeta normalt. Detta innebär att flödet till uppvärmning av oljefatet till en början är noll och åtminstone de första fem tio minutrarna är en pissefjöl.
Däremot borde det finnas ett ännu enklare sätt att uppskatta ekvationen grovt:

Om man känner till motorns faktiska verkningsgrad och mäter hur mycket bränsle den gör av med borde man lätt kunna gissa ungefär hur mycket effekt som går ut till kylaren. Jag har sett ett diagram på en genomsnittlig bensinmotors olika förluster i procent men minns inte siffrorna. Tror det var minst en tredjedel som gick ut i kylaren. Resten av förlusterna pyser ut med avgaserna och som strålningsvärme.

Jag uppskattar effektbehovet för landsvägskörning med en mindre bil till under 20kW. Om motorns verkningsgrad är 25% betyder det att bilen pyser ut 60kW spillvärme, vilket onekligen är en hel del. Säg att vi kan använda en tredjedel av detta för att värma vattentanken. 20kW på 200 liter är en rätt häftig varmvattenberedare men nog borde det ta åtminstone en timme eller två att höja vattentempen från 20 till 90 grader?

Kör man som jag två hemvändande resor om dagen på vardera 1½ timme i jämn landsvägsfart, lyckas fånga nästan all kylvattenförlust och löser logistiken för vattenbytet smidigt kanske inte idén är så idiotisk! När jag fick idén igår såg jag framför mig hur jag skulle hålla på att baxa 200-litersfat upp och ner för träramp, men det är ju bra mycket smartare att PUMPA vattnet!

Om ett 200-litersfat är lagom att ha i bilen har man TVÅ fat inomhus som man använder växelvis. Det behövs knappast någon dyr glykol heller eftersom det lär ta lång tid att frysa 200 liter ute i bilen. Inte heller behöver man pumpa ut det avkylda vattnet i bilen direkt på kvällen när man kommer hem utan det kan göras automatiskt på morgontimmarna och därmed ge gratis motorvärme upp till ca 20 grader! Eller tänk bara vilken fröjd att ha vattnet kvar i bilen till nästa morgon och ha gratis isfria fönster samt oberoende motorvärme med bara en liten cirkulationspump! 20kW/h ger rätt mycket värme i bilen!

Med en vattentank av plast eller rostfritt stål i bilen kan man sommartid fixa tappvarmvatten eller värma poolen på samma sätt! I det senare fallet ger några 100 liter 90-gradigt vatten så pass liten höjning av pooltemperaturen att man kan hälla tillbaka det 25-gradiga blandningsvattnet i biltanken, alternativt bara låta biltank och pool kommunicera via en cirkulationspump en stund efter hemkomsterna.

Hmm, kan man ta tillvara på hyfsat mycket av kylförlusterna kanske det rent utav kan ursäkta användandet av en större bil! Åtminstone om man värdesätter komforten, behöver utrymmet och värmer huset med olja eller direktverkande el. -När man ändå ska ut och åka menar jag.

Gratis är alltid gott och även med en mindre vattenvolym i bilen får man en hel del värme med sig hem. Kör man inte i rusningstrafikens köer eller i stadstrafik med många inbromsningar antar jag att ökningen av bensinförbrukning blir marginell, i synnerhet om man jämför vad de så enkelt återvunna kilowattimmarna kostar som el i vägguttaget!


Kanske är detta det effektivaste och enklaste sättet att minska det hysteriskt bilkörande hushållets utgifter! Nu behöver jag bara en schysst plattvärmeväxlare för att göra ett test!  :)

Någon som ser en praktgroda i mitt grova räknesätt?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #7 skrivet: 19 okt-10 kl 10:21 »
@Existens, som hann skriva medan jag plitade på jätteinlägget ovan: Jo, det är just det resonemanget jag använder för att såga förslaget att köra en stationärmotor som värmekälla, kanske t.o.m. om den får driva en rejäl värmepumpanläggning. Då har jag inte ens räknat med det mekaniska slitaget. Det är en HELT annan ekvation när man ändå måste ut och åka bil varje dag och det är ju det tråden skulle handla om.  :)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #8 skrivet: 19 okt-10 kl 10:36 »
Lite egoistisk grovmatematik: Säg att det går att samla upp ca 15kW av bilens tillförda effekt till en för resan lagom stor vattentank. Min bil ger ca 15kW i snitt till hjulen under mina dagliga resor och för detta betalar jag ca 120 kronor varje dag grabben ska till och från skolan 4½ mil bort. (och här har ni den verkliga idiotin i sammanhanget!)

Jag tillbringar närmare tre timmar om dagen i bilen och då vore det fan om det inte gick att koka up en rejäl skvätt vatten på den spillvärmen. I mitt fall skulle jag få med mig nästan 50kW/h hem som under vinterhalvåret minskar elräkningen med lika mycket, d.v.s. någon femtiolapp om dagen. Således kan man säga att jag minskar min dagliga bilkostnad från 120kr till 70kr. Säg vilken annan lika tekniskt enkel och billig åtgärd som minskar bensinförbrukningen på en 30 år gammal skitbil med 40%!

Men var är tankevurpan? Detta verkar ju helt enkelt allt för fantastiskt!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

pålle

  • Gäst
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #9 skrivet: 19 okt-10 kl 10:40 »
man kan väll ta vara på värmen som går ut via av gaserna

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #10 skrivet: 19 okt-10 kl 10:46 »
köra runt med 400liter vatten i bagagen låter inget vidare.. motorn uppnår arbetstemperatur efter 14dagar typ.. alltså kallkörning som drar 2liter milen med den packningen 400kg..   smartare om du anlägger en kompost i jätteformat inne så får du det varmt gratis..gasmask finns för runt 200kr på närmsta överskottslager ;)
Fjäderfän och kaniner

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #11 skrivet: 19 okt-10 kl 11:10 »
@Pålle: Jo absolut! Eftersom avgaserna är hetare än kylvattnet är det verkligen inte fel. Svårigheten ligger nog i att konstruera en acceptabel värmeväxlare som inte blir för stor. Effektivt behöver det förstås inte vara då allt som är extra också är gratis.

@grimbart: Förstår om du inte orkat läsa allt i tråden. Jag skrev bl.a. att motorns termostat naturligtvis måste finnas med så att motorn snabbt kommer upp i vettig arbetstemperatur. Därmed blir KYLFLÖDET nära noll till en början. När jag funderat och fulräknat lite slarvigt känns det också som att ca 200 liter räcker ganska bra och det är ju inte värre resesällskap än två tre tråkiga packade polare i baksätet. Självklart ska tanken sättas fast ordentligt och därmed utgör nog fyllepajasarna en större fara för trafiksäkerheten.

Gasmasker, syrgastuber och liknande har jag redan så det räcker men jag vill inte ha komposten inne ändå för hunden blir så sjuk i magen då han äter snusket...

Jag förstår att du skämtar men jag läste en gång en text från 60-talet om en fransk bonde som plockade ut en hel del energi ur en gammal farmartank med kompost som han hade grävt ner i gödselstacken. På köpet fick han naturgas som han lagrade i gamla bilinnerslangar uppträdda på stolpar. Gasen använde han för att driva en motor med generator. Bonden hade också en komplressor för att få med sig gasen för drift av lastbilen.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #12 skrivet: 19 okt-10 kl 11:22 »
Tilläggas bör att bilen jag har är ett riktigt experiment (diskuterad i en annan tråd) med väldigt klen motor. Det är en 750-kilos Fiat 127 med motor på bara 525cc och kanske 24 hästar i bästa fall. Motoreffekten är helt beroende av varvtalet och på högsta växeln i ca 80 km/h kan effekten omöjligt vara högre än ca 17-20 hk. Bilen dricker förvisso dryga halvlitern men det är en förbättring på 15% innan modifieringen.

Jag kör ofta omkring med en massa bråte och byggmaterial både inuti bilen och på taket. Att lasta en lätt pinnsoffa på takräcket har katastrofala följder på toppfarten men att lasta 250 kilo takpapp eller klinkers inuti bilen märks nästan inte när farten väl är uppe. I vissa lägen kan det rent av vara en fördel med de extra kilona efterom bilen då laddar upp mer rörelseenergi i nedförsbackarna och därmed håller farten bättre uppför. Utan barlast sjunker farten mer i de mindre uppförsbackarna med påföljden att den klena motorn faller utanför arbetsområdet och helt tappar kraft. Då blir det att växla ner med onödigt höga varvtal som konsekvens.

Eftersom jag nästan uteslutande kör 4½ mil i stöten på landsväg i 70-90 km/h helt utan inbromsningar och snittfarten knappt påverkas av 250 kilo extravikt tror jag den totala verkningsgraden på konceptet kan bli mycket god, i synnerhet om jag jämför med direktverkande el eller olja i huset. Nu eldar jag förvisso ved med en kostnad på 1/4 av elpriset, men gratisvärme är ändå välkommen, åtminstone om arbetsinsatsen är förhållandevis liten. Att ansluta en slang via en pump är inte direkt jobbigt och två oljefat med vatten skulle inte vara allt för skrymmande att ha i källaren.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

pålle

  • Gäst
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #13 skrivet: 19 okt-10 kl 11:36 »
Jo ja förstår att det kan vara lite besvärligt att bygga så det inte blir lagom stort  men det borde väll räcka om man begränsar sig till skälva gren röret  för om man har större så tror ja det blir brytningar i materialet annars så kunde man ju ha använt avgasrörets hela längd vilket blir väldans ömtåligt i så fall eller till och med tryckt gaserna i genom vattnet

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #14 skrivet: 19 okt-10 kl 11:50 »
@Pålle: Ett dubbelmantlat och utanpå isolerat avgasrör skulle nog kunna suga upp en del värme utan att bli för klumpigt. Får det inte plats under bilen kan man ha det på taket (helt lagligt!) men då börjar det stjäla luftmotstånd. En värmeväxlare inuti bilen är däremot lite för riskabelt för min smak.

Även avgaserna borde kunna ledas genom en effektiv och kompakt plattvärmeväxlare i motorrummet. Efter eventuell katalysator förstås.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

pålle

  • Gäst
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #15 skrivet: 19 okt-10 kl 12:03 »
Du har säkert rätt ja har för lite kunskap om det  men fäller hjärna in någon tokig i de i bland :)

A bug

  • Inlägg: 66
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #16 skrivet: 19 okt-10 kl 12:24 »
Hur varmt blir det inte att sitta i en bil med 2 fat varmvatten i, men det klart du är bastad och klar när du är hemma igen..

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #17 skrivet: 19 okt-10 kl 12:30 »
Haha A bug, jag gör så klart ombyggnaden på frugans bil för hon är praktiskt taget att betrakta som finska! Då får jag dessutom nöjet att slå henne med björkris varje dag hon kommer hem från jobbet!  ;D

Skämt åsido, visst lär det bli varmt, men vintertid borde det räcka med ganska tunn isolering utanpå tanken. Det behöver ju heller inte vara ett oljefat efter de första testerna utan kan vara flera mindre tankar placerade på smarta ställen. Tanken är ändå att ha en separerad slinga med cirkulationspump och plattvärmeväxlare i motorrummet.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #18 skrivet: 19 okt-10 kl 16:33 »
 Jag har också funderat på detta med vattentank i bilen och pyttsa in värme i den. Motorn termostat ser ju till att motorn kommer uppp i rätt temperatur sedan får man kanske koppla vattentanken i serie med kylaren. Det skulle nog fungera.
 
 Ett litet trix om man har kort resa till jobbet vore att utnyttja motorvärmaruttaget på jobbet för att värma vattentanken, OK det vore nog stöld men ett sätt att få billig värme.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #19 skrivet: 19 okt-10 kl 16:46 »
JohnA :)

Det finns ingen tankevurpa i ditt resonemang. Detta är något jag tänkt på länge.
Men i mitt resonemang ingår en avgasvärmeväxlare och ett motorrum fyllt med isolering.. Lätt att bygga en v-växlare och inte mycket större än en ljuddämpare.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
bondmorawannabe, långfot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser