Åter till tråden! (lovar att inte knorra om någon tar upp sidospåret, det är ju trots allt kul funderingar)
Jag tycker mig se brister i det Xoot skrev ovan. Jag tror inte det är så enkelt som att mäta vattenpumpens flöde och räkna liter per minut och grader celcius. För att inte skada motorn och för att den ska arbeta effektivt måste dess termostat arbeta normalt. Detta innebär att flödet till uppvärmning av oljefatet till en början är noll och åtminstone de första fem tio minutrarna är en pissefjöl.
Däremot borde det finnas ett ännu enklare sätt att uppskatta ekvationen grovt:
Om man känner till motorns faktiska verkningsgrad och mäter hur mycket bränsle den gör av med borde man lätt kunna gissa ungefär hur mycket effekt som går ut till kylaren. Jag har sett ett diagram på en genomsnittlig bensinmotors olika förluster i procent men minns inte siffrorna. Tror det var minst en tredjedel som gick ut i kylaren. Resten av förlusterna pyser ut med avgaserna och som strålningsvärme.
Jag uppskattar effektbehovet för landsvägskörning med en mindre bil till under 20kW. Om motorns verkningsgrad är 25% betyder det att bilen pyser ut 60kW spillvärme, vilket onekligen är en hel del. Säg att vi kan använda en tredjedel av detta för att värma vattentanken. 20kW på 200 liter är en rätt häftig varmvattenberedare men nog borde det ta åtminstone en timme eller två att höja vattentempen från 20 till 90 grader?
Kör man som jag två hemvändande resor om dagen på vardera 1½ timme i jämn landsvägsfart, lyckas fånga nästan all kylvattenförlust och löser logistiken för vattenbytet smidigt kanske inte idén är så idiotisk! När jag fick idén igår såg jag framför mig hur jag skulle hålla på att baxa 200-litersfat upp och ner för träramp, men det är ju bra mycket smartare att PUMPA vattnet!
Om ett 200-litersfat är lagom att ha i bilen har man TVÅ fat inomhus som man använder växelvis. Det behövs knappast någon dyr glykol heller eftersom det lär ta lång tid att frysa 200 liter ute i bilen. Inte heller behöver man pumpa ut det avkylda vattnet i bilen direkt på kvällen när man kommer hem utan det kan göras automatiskt på morgontimmarna och därmed ge gratis motorvärme upp till ca 20 grader! Eller tänk bara vilken fröjd att ha vattnet kvar i bilen till nästa morgon och ha gratis isfria fönster samt oberoende motorvärme med bara en liten cirkulationspump! 20kW/h ger rätt mycket värme i bilen!
Med en vattentank av plast eller rostfritt stål i bilen kan man sommartid fixa tappvarmvatten eller värma poolen på samma sätt! I det senare fallet ger några 100 liter 90-gradigt vatten så pass liten höjning av pooltemperaturen att man kan hälla tillbaka det 25-gradiga blandningsvattnet i biltanken, alternativt bara låta biltank och pool kommunicera via en cirkulationspump en stund efter hemkomsterna.
Hmm, kan man ta tillvara på hyfsat mycket av kylförlusterna kanske det rent utav kan ursäkta användandet av en större bil! Åtminstone om man värdesätter komforten, behöver utrymmet och värmer huset med olja eller direktverkande el. -När man ändå ska ut och åka menar jag.
Gratis är alltid gott och även med en mindre vattenvolym i bilen får man en hel del värme med sig hem. Kör man inte i rusningstrafikens köer eller i stadstrafik med många inbromsningar antar jag att ökningen av bensinförbrukning blir marginell, i synnerhet om man jämför vad de så enkelt återvunna kilowattimmarna kostar som el i vägguttaget!
Kanske är detta det effektivaste och enklaste sättet att minska det hysteriskt bilkörande hushållets utgifter! Nu behöver jag bara en schysst plattvärmeväxlare för att göra ett test!

Någon som ser en praktgroda i mitt grova räknesätt?