Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?  (läst 11597 gånger)

ollebolle

SV: Gratis husvärme från bilen! -Idiotidé eller succé?
« Svar #40 skrivet: 31 okt-10 kl 10:43 »
En kul idé.

Jag hade samma tanke för många år sen. Det var då man kunde ha en stor lastbilsregistrerad skåpbil utan att behöva ta upp förmånsvärde för bil i tjänsten. Den hade en femliters V-8 och vi hade stort värmekrävande hus, numera dessbättre med bergvärme vilket sparar 20000 kWh per år.

Några hundra liter vatten extra i bilen skulle ha varit helt Ok. När det gäller den extra vikten som 200 liter vatten ger blir det ju samma som tre passagerare ungefär. Det tänker man ju sällan på, dvs att bilen blir trög och drar mer bensin.

Så testa, det kommer inte att bli utan vinst helt säkert. Motorn ska ju kylas och lite mindre värme till kråkorna blir din vinst.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #41 skrivet: 31 okt-10 kl 17:09 »
 ;) Låt kråkorna frysa.  ;)
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #42 skrivet: 02 nov-10 kl 10:41 »
;) Låt kråkorna frysa.  ;)
nä..skjut kråkorna och isolera huset med dunet ;)
Fjäderfän och kaniner

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #43 skrivet: 02 nov-10 kl 22:19 »
Kråkkroppen kan ge bidrag den också, antingen suga ur energin med värmepump eller röta kroppen och elda biogasen. Eller ge skrotet som mat till katterna och ha dem som sängvärmare. Allt går att återvinna!

Blir det någon vinst om man dränker kråkorna i bilens varmvattentank? Kanske koka soppa på dem under färden...

*borde nog lägga mig och sova nu...*
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Misse

• nr 9424
« Svar #44 skrivet: 02 nov-10 kl 22:53 »
Som JohnA skriver så ökar rullmotståndet nästan ingenting vid ökad vikt OM man har högt lufttryck.

EN gång för 12-14 år sen så hade jag en Audi 80 från 1982 som jag hade satt en dieselmotor i, efter besiktningen.
I mina ihärdiga försök att köra den extrembilligt körde jag för det mesta med 7 kilos tryck i däcken och blandade i drygt hälften skitig spillolja i eldningsoljan jag körde den på. När jag åkte långt på långtur (3-400 mil på några dagar) så hade jag oftast med mig några hundra liter bränsle i bagaget för att slippa dyra tankningar. Den gick alltså på typ en krona milen ibland.
Bränsleförbrukningen förändrades knappt under dessa långturer av den ökade vikten jag hade med mig.
Körde ungefär i 80 km/h.

Jag satte en gång på mig hörselskydd och blåste i över 10 kilos tryck i de stora däcken som jag hade på, vibrationerna ökade märkbart och började likna känslan av att cykla på en racercykel med smala stenhårt pumpade däck. Ett jäkla småvibrerande.
Snacka om att den var lättstyrd då ;D

Hade dock inte det höga typ 10,5 trycket i däcken mer än nån dag eller så.

Numera fegar jag kring 5 kilo som max på ett ungefär. Men aldrig mindre än 4 i mina fordon.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
carlie2

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser