Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta lamm, ålder?  (läst 8188 gånger)

Vilse

• Gäst
Slakta lamm, ålder?
« skrivet: 18 okt-10 kl 08:39 »
Jag har ett antal lamm som jag egentligen inte har intresse av längre och tänkte stoppa dom i frysen.
Hur ungt är för ungt?
Jag menar för ungt att slakta så det inte är mödan värt.
Har ett antal 3-5 månaders gamla.
Ska bara behålla några i udda färger som attraktion för eventuella husspekulanter som vill behålla fåren.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Slakta lamm, ålder?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-10 kl 09:11 »
Det blir självklart väldigt lite kött på slaktkroppen om du slaktar ett 3 månaders lamm, men det är säkerligen ett gott kött  :D

Har läst någon gång(minns inte vart) att det finns något som heter primörlamm och om jag minns rätt är det lamm som slaktas när de fortfarande bara diar. I samma bok stod det också om länder där man slaktade tackorna INNAN :o de fött lammen och tog hand om kött från både tacka och lamm (Slöseri med resurser tycker jag)...

Så nog kan du slakta dina lamm oavsett ålder, men det kanske blir mycket jobb för liten lön - om du förstår vad jag menar :P

Lycka till med slakt och husförsäljning :D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 18 okt-10 kl 09:15 »
Har du bara fött upp dem på gräs så är det ju bara kostnaden för själva slakten de måste bära, så då kan det säkert vara "lönsamt" att slakta även så unga lamm.

Annars är det ju väldigt rasberoende. Känn på dem. Det ska ju helst vara lite mer än skinn och ben. Men det är ingen större idé att vänta länge till om du inte vill börja mata dem, de växer int emycket på betet så här års.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 18 okt-10 kl 09:18 »
Vilse har varmt året om

7-8 mån brukar väl vara normalt att slakta vid , men det beror så mycket på ras och vilket bete de gått på .

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 18 okt-10 kl 09:25 »
...
7-8 mån brukar väl vara normalt att slakta vid
...

Jo det är det ju, men...

Jag har ett antal lamm som jag egentligen inte har intresse av längre
...

Tänkte jag på ;D

Men det är ju klart gränsfall för om det är mödan värt  :-\ men gott lär det vara ;D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

randigko

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 18 okt-10 kl 10:54 »
Det går att slakta både tjurar och kaniner. Alltså, storleken är inte allt. Jag tänker på sådana saker som att förvalta resurserna väl. Om man slaktar vid liten storlek blir kostnaden för uppfödningen större per kilo.
Dono ferrum!

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 okt-10 kl 10:58 »
unga (mindre) lamm är fenomenala att helgrilla. Det tar inte riktigt så lång tid som för ett normalt "slaktmoget" lamm också behöver man inte bjuda in hela bygden för att käka upp det...

J.palmgren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 okt-10 kl 11:08 »
Vi slaktar våra lamm när de är ca 3 månader. Detta för att köttet smakar bäst och dessutom är deras benstomme så skör att det går väldigt lätt vid styckning :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser