Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla ris, småskaligt!  (läst 19147 gånger)

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
Odla ris, småskaligt!
« skrivet: 14 okt-10 kl 18:52 »
Hej alla!

Jag tänkte experimentera med att odla sump ris i växthus i väldigt väldigt liten skala. Vet allt om att det inte är effektivt och att det säkert går åt en massa energi, det är inte de ja vill fråga.

Frågan är enkel, var kan man ordna utsäde från? Måste juh ha nåt att börja med och ris i butik går inte att starta med tydligen...

På återseende!
« Senast ändrad: 14 okt-10 kl 18:59 av bonden_jansson »
Lever livet Utan E nr så gott det går!

esten

• -
SV: Odla ris, småskaligt!
« Svar #1 skrivet: 14 okt-10 kl 19:03 »

Varför försöka odla något så komplicerat som asiatiskt ris ?

Varför inte prova sk Indianris elller det som i Sverige användes på samma sätt som ris innan det kom nämnligen Mannagräs ?
« Senast ändrad: 14 okt-10 kl 19:29 av esten »

vargahagen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 okt-10 kl 19:08 »
odla det som funkar i stället :P

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-10 kl 19:25 »
Nu är det ju så att det finns rissorter som odlas i tex norra Kina där klimatet är ungefär som här i Sverige, sen finns det ju nya hybridris som kanske skulle gå att odla även i Svedala.

Det odlas mycket ris i allt annat än i tropisk värme... så varför inte i Sverige ?

Däremot vete tusan var man kan få tag i utsäde.

Hybridriset är ju riktigt högavkastande och skulle kanske rentav gå att odla kommersiellt på gammal sumpiga mossåkrar, att vara alternativ borde ju vara att tänka utanför lådan... inte att låsa in sig i en låda, även om det råkar vara en annan låda än de "vanliga" storbönderna  ;)

esten

• -
« Svar #4 skrivet: 14 okt-10 kl 19:37 »
Finns det någon snäll människa med botaniska kunskaper som skulle kunna samla lite frö från Skånskt manna gräs till mig så blir jag glad .
Har en damm med dvärg kaveldun , smalbladigt kaveldun och vanligt kaveldun samt lite näckkrosor och annat .

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 okt-10 kl 20:15 »
Okej, nu slog ni mej lite på fingrarna. Trodde de bara fanns asiatiskt ris, men okej hursomhelst. hur fasen får jag tag i utsäde till hybridris elr liknande tåligare plantor??

"att vara alternativ borde ju vara att tänka utanför lådan... inte att låsa in sig i en låda, även om det råkar vara en annan låda än de "vanliga" storbönderna"

Precis!!

paulteepen

• Södermanland
    • Ekologisk Rådgivning
« Svar #6 skrivet: 16 okt-10 kl 12:02 »
Odla ris fungerar ej i Sverige pga ljuset på sommaren. Jag har försökt i 13 år med olika sorter (276 st!) men aldrig kommit längre än blomstadiet. Ris behöver en viss tid med mörker. Vill man odla i växthus måste man mörklägga växthuset under nattetid. Det har odlats ris på Ultuna i växthus men då hade man automatiskt mörkläggning.
Ekologisk Rådgivare och Ekologisk Experimentör, Författare av "Ekologiska odlings tips" del 1 , del 2 och del 3. Del 4 kommer ut på Älvsjö Trädgårdsmässan  2011.

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 18 okt-10 kl 12:15 »
Ris behöver en viss tid med mörker. Vill man odla i växthus måste man mörklägga växthuset under nattetid. Det har odlats ris på Ultuna i växthus men då hade man automatiskt mörkläggning.

Och problemet är? Mörkläggning är väl inget problem. Var fick du tag på dina 276 frön/utsäde??

På återseende!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 18 okt-10 kl 12:35 »
Och problemet är? Mörkläggning är väl inget problem. Var fick du tag på dina 276 frön/utsäde??

Ursäkta, men om du verkligen var bonde skulle du nog förstå var problemen kan ligga. Det handlar såvitt jag kan förstå om praktiska och ekonomiska synpunkter. Växthus kostar pengar och energi. Skördens värde står knappast i paritet till detta. Ris är en spannmålsgröda som ger måttlig skörd per m2 - svårt att få ekonomi i växthus. Troligen behövs automatisk mörkläggning för att det ska bli tillräckligt regelbundet. Kostar väl en slant det med. Hur påverkas för övrigt kvaliteten av att odlas i växthus? Kanske handlar det även om annat.

För övrigt: jag har slutat äta (rå)ris. Jag äter helsäd av korn, enkornsvete eller tvåkornsvete när jag vill ha nåt i den vägen. Går att odla utomhus i Sverige.

Per K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 12 dec-10 kl 21:22 »
Har också försökt odla ris. Gjorde det i växthuset och det växte mycket frodigt men blommade inte så jag tror att Paul T har rätt i att det krävs kortdagsbehandling. Fröna köpte jag från Future food i England. Det är ganska många år sedan och det fanns inget sortnamn på riset.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 6 användare (1 dolda)
torbjorn, Anders Flix, Undine, Be, Vildjäntan

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser