Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flisa ved för hand?  (läst 7342 gånger)

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
Flisa ved för hand?
« skrivet: 14 okt-10 kl 14:36 »
Hej alla!

Har funderat på att exprimentera lite me pressning av briketter hemma på gården. Men då måste man förstås ha flis  ;D

Så min fråga är om det finns nåt sätt att flisa 100 mm vedträ för hand? De flismaskiner ja sett verkar kosta multum o sluka el/bränsle. Det är ingen ide att slösa en massa, då kan ja lika gärna slänga in vedträna direkt. O jo ja vet att de är idioti att slösa tid o energi på detta då man kan slänga in direkt, men e man lite knasig får man väl prova?

Nån konstruktiv som kan komma på nåt sätt att flisa ved för hand? Arbetsamt eller inte, detta är ett experiment! Inte fullskalig produktion...
Lever livet Utan E nr så gott det går!

vargahagen

• Gäst
SV: Flisa ved för hand?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-10 kl 15:28 »
Hej alla!

Har funderat på att exprimentera lite me pressning av briketter hemma på gården. Men då måste man förstås ha flis  ;D

Så min fråga är om det finns nåt sätt att flisa 100 mm vedträ för hand? De flismaskiner ja sett verkar kosta multum o sluka el/bränsle. Det är ingen ide att slösa en massa, då kan ja lika gärna slänga in vedträna direkt. O jo ja vet att de är idioti att slösa tid o energi på detta då man kan slänga in direkt, men e man lite knasig får man väl prova?

Nån konstruktiv som kan komma på nåt sätt att flisa ved för hand? Arbetsamt eller inte, detta är ett experiment! Inte fullskalig produktion...

varför flisa veden till brikett tillverkning? elda veden på vanligt vis,gör briketter av reklamblad,papper ,sågspån och annat brännbart avfall.

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 14 okt-10 kl 16:03 »
Det sägs att briketterna brinner längre och är lättare att förvara. Man pratar om flera kubik för ved och lastpallar för briketter, så frågan är nu enbart som rubriken lyder:

Hur kan man flisa ved för hand? Bygga eget elr ta något annat som funkar, det handlar alltså inte enbart om krångel, slöseri och tid utan även om enorma besparingar av förvaringsutrymme!!

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 okt-10 kl 16:12 »
Du kan sätta ihop 10-15 cirkelsågklingor med nån cm mellanrum. Sätt dom på en axel som drivs av en kraftig elmotor. Gör en matning där du kan mata in veden lite grann snett in i sågklings-helvetet...
Starta motorn, släng in en bräda och göm dig..
 En kompis har byggt en sån, det är ett monster..
 ;)

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 okt-10 kl 16:29 »
Du kan sätta ihop 10-15 cirkelsågklingor med nån cm mellanrum. Sätt dom på en axel som drivs av en kraftig elmotor. Gör en matning där du kan mata in veden lite grann snett in i sågklings-helvetet...
Starta motorn, släng in en bräda och göm dig..
 En kompis har byggt en sån, det är ett monster..
 ;)
kan vi få bild på monstret :) vore kul

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 14 okt-10 kl 16:35 »
Sjuukt, man måste väl ha lite självbevarelsedrift. Men det var för hand, elr snarare handkraft som maskin skulle drivas.

Men en bild vore som sagt roligt att se!

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 14 okt-10 kl 16:35 »
Annars kan du anställa en 10-20 BÄVRAR som flisar åt dig , om du håller med maten  ;D ;D

En jätte modell av skruv som skruvar in rötskadat och murket virke och sedan sas skruvar ner det till flis ?

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 okt-10 kl 16:38 »
Annars kan du anställa en 10-20 BÄVRAR som flisar åt dig , om du håller med maten  ;D ;D

En jätte modell av skruv som skruvar in rötskadat och murket virke och sedan sas skruvar ner det till flis ?

Förföljer du mig??  ::) Haha bävrar vore häftigt att ha men ja vet inte annars. Verkar vara svårt, det vore kul iaf att handflisa så man har nåt att göra...

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 okt-10 kl 16:40 »

en navare eller vadet heter så blir det ju bra spån  bi produkten får du spinna vidare på   vem vet kan ju bli ett patent :)

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 14 okt-10 kl 16:46 »
en navare eller vadet heter så blir det ju bra spån  bi produkten får du spinna vidare på vem vet kan ju bli ett patent :)

Det är iofs en bra tanke men svårt att få effektivitet på de tyvärr. skulle va om man hade en skruv inne i ett rör o matade in veden i ena änden o cyklade igång skruven som pressade sönder  träet. Kanske, då blir de egentligen inte flis i den bemärkelsen. Snarare sönersmulat trä men de funkar nog att pressa briketter med. Vad tror ni?

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 14 okt-10 kl 16:53 »
Om man fick en smed att tillverka en sån här (se bild) i större skala skulle man kunna fästa vedträt mot centrumspetsen o sedan låte skruven röra sig i ett rör som motverkar att trät vrider sig. Om borret är så stort att det kan "borra" hela vedträdet blir det kanske långa fina spån.

Annars kom ja ihåg träslöjden i skolan när man svarvade så blev de fina långa spån. Man kan lätt driva en svarv med handkraft och med en simpel konstruktion låta svarvstålet "vandra" så det svarvar jämt över hela trät...

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 14 okt-10 kl 16:56 »
Med ett årsbehov av 40 kbm flis ?  ;D

Och jag förföljer dig inte  :)

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 14 okt-10 kl 17:08 »
Med ett årsbehov av 40 kbm flis ?  ;D

Och jag förföljer dig inte  :)

Haha, ja va fan :P Måste juh börja nånstans. Men svarven e ju ganska simpelt. Man kan använda bromshandtaget för att "hålla" fast träet o sen driva svarven me cykeln...

Eller?

vargahagen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 okt-10 kl 17:57 »
Det sägs att briketterna brinner längre och är lättare att förvara. Man pratar om flera kubik för ved och lastpallar för briketter, så frågan är nu enbart som rubriken lyder:

Hur kan man flisa ved för hand? Bygga eget elr ta något annat som funkar, det handlar alltså inte enbart om krångel, slöseri och tid utan även om enorma besparingar av förvaringsutrymme!!

;D ;D ;D  hahahaha bygg en större vebod i stället så slipper du hacka sönder fina vedträn!! ;D ;D ;D   

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 okt-10 kl 18:17 »
Jag har, tyvärr, svårt att se hur man skulle kunna få någon som helst effektivitet i en liten maskin som gör det hela värt besväret..

Ska man bara testa att göra lite flis och bricketer för skojs skull är det väl i så fall bättre att köpa en liten flistugg för sly/ grenar på Jula eller liknande.
Typ en sådan:
http://www.jula.se/kompostkvarn-med-vals-bio-quiet-136309

bonden_jansson

• Lever livet Utan E nr
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 14 okt-10 kl 18:45 »
Jag har, tyvärr, svårt att se hur man skulle kunna få någon som helst effektivitet i en liten maskin som gör det hela värt besväret..

Vem sa något om effektivitet. Hur effektivt är de att hugga ved me yxa om man räknar hur lång tid varje trä tar, hur lång tid det tar att hugga en kubik men väääldigt många hugger sin ved med just yxa. Allt måste faktiskt inte gå fort, tro de eller ej. Dessutom behöver man nåt för att hålla värmen om vintern!

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 14 okt-10 kl 18:56 »
Vem sa något om effektivitet. Hur effektivt är de att hugga ved me yxa om man räknar hur lång tid varje trä tar, hur lång tid det tar att hugga en kubik men väääldigt många hugger sin ved med just yxa. Allt måste faktiskt inte gå fort, tro de eller ej. Dessutom behöver man nåt för att hålla värmen om vintern!
att hugga vet och elda värmer i alla fall två gånger :D

esten

• -
« Svar #17 skrivet: 14 okt-10 kl 19:06 »
En rejäl rubank då ?
Det kanske går att få både snits o fart ?

vargahagen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 okt-10 kl 19:10 »
att hugga vet och elda värmer i alla fall två gånger :D

ja å ska man också hacka sönder vedträna och sen sätta ihopa de i gen så värmer veden ju minst ett par gånger till ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 okt-10 kl 19:40 »
Att hugga ved med yxa är faktiskt hyfsat effektivt jämfört med klyv. Och definitivt jämfört med att tälja flisor. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
kretslopp, Riepie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser