Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingen efterfrågan på lamm  (läst 9290 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: ingen efterfrågan på lamm
« Svar #40 skrivet: 16 okt-10 kl 16:01 »
Men har du kapitel och vers på det?

esten

• -
« Svar #41 skrivet: 16 okt-10 kl 16:11 »
Nej det har jag inte , det är väldigt krångligt att följa med i livsmedelslagen och andra nya lagar ,
Dom har ju så himla många tillägg

esten

• -
« Svar #42 skrivet: 16 okt-10 kl 17:52 »
Hittade lite till , men man får slå på varje djurslag och titta på slakt och avlivning tex får och get .
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/farochgetter/slaktochannanavlivning.4.45fb0f14120a3316ad780001504.htmlhttp://

Ur texten:
Om du har avlivat får-get på gården utan att en veterinär har närvarat får köttet från dessa djur bara ätas av dig som ägare och ditt hushåll . Du får inte slakta hemma på gården och sälja obesiktigat kött
« Senast ändrad: 16 okt-10 kl 18:06 av esten »

esten

• -
« Svar #43 skrivet: 16 okt-10 kl 17:58 »
Edit: min tolkning är alltså att om man säljer djuren levande o noterar namn i journalen om de tas från gården eller att det är inom regelverket att de slaktas på gården av djurköparen.

Det där faller på att köparen för att få köpa måste ha ett eget produktionsplatsnr , och slakta på sin fastighet . Köparen kan inte köpa och slakta hos säljaren om han inte är delägare av fastigheten
Det här hamnar under lagarna om märkning av djur

Se också föregående inlägg med länk till jordbruksverket
« Senast ändrad: 16 okt-10 kl 18:07 av esten »

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #44 skrivet: 16 okt-10 kl 18:33 »
Men om jag då slaktar köttet som på papperet är mitt men i verkligheten är föräldrarnas och sedan 'förvarar' 'mitt' kött i mina föräldrars frys(8 mil bort ::) ) är det tillåtet då???

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 16 okt-10 kl 18:38 »
Om du har avlivat får-get på gården utan att en veterinär har närvarat får köttet från dessa djur bara ätas av dig som ägare och ditt hushåll . Du får inte slakta hemma på gården och sälja obesiktigat kött

Det är helt korrekt och har sin grund i EU-regler. Men de reglerna tillämpas inte på djur som äts i det egna hushållet oavsett var de vuxit upp eller bott.

esten

• -
« Svar #46 skrivet: 16 okt-10 kl 18:41 »
Tror inte det för "ditt" obesiktigade kött får inte lämna "din" gård , så det blir svårt . :-\
Ingen tror nog på att ni tillhör samma hushåll  ::)

att vara laglydig är inte lätt speciellt inte som man ska va utbildad advokat och ha specialkunskaper i att hitta runt i alla lagtexter samtidigt med allt annat ,. Phuuu... >:D

esten

• -
« Svar #47 skrivet: 16 okt-10 kl 18:43 »
Det är helt korrekt och har sin grund i EU-regler. Men de reglerna tillämpas inte på djur som äts i det egna hushållet oavsett var de vuxit upp eller bott.

Jag tror du hittar det i lagen om märkning av djur .

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #48 skrivet: 16 okt-10 kl 18:52 »
snacka om att man är brottslig! syrran har fått med sej hem.kompisar har också fått med sej hem. o:)
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 16 okt-10 kl 19:32 »
Men om jag då slaktar köttet som på papperet är mitt men i verkligheten är föräldrarnas och sedan 'förvarar' 'mitt' kött i mina föräldrars frys(8 mil bort ::) ) är det tillåtet då???

Jag vet inte vad för regler som skulle förbjuda dig att förvara din egen mat i vilken frys du vill. Dock bör du kunna styrka att det är ditt kött och avsett för din konsumtion.

Existens?

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 16 okt-10 kl 22:32 »
Har presenterat den här sortens hemslakt för rätt många som har gott omdöme, en jurist och allmänt juridiskt förfarna.
Ingen har hitintills trott något annat än att det är juridiskt oantastligt.

Det beror nog helt på vilken omfattning du har. Det är mycket möjligt att det skulle hålla i domstol om det handlar om enstaka djur.   Men om du ska sälja 100 lamm och det kommer hem 100 personer till dig för att slakta, samtidigt som en inspektör dyker upp, så lär den dra det till domstol för att testa lagen.

lj

• Övriga världen
« Svar #51 skrivet: 17 okt-10 kl 19:24 »

Lagvrängeri kanske men lagar är till för att tolkas om de inte är rakt på sak.

Man har rätt att slå ihjäl om man gör det rätt, vad är skillnaden om det köpta djuret dräps direkt hos säljaren eller senare hos köparen.

(Föredrar  förstnämnda platsen eftersom jag då har kontroll på slakten)

Tillägg; är rätt säker på att man kan sälja till någon som inte har ppn nummer.
Som jag skrev tidigare, notera köparens namn i journalen
« Senast ändrad: 18 okt-10 kl 09:05 av lj »

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #52 skrivet: 19 okt-10 kl 12:27 »
Vilket antal lamm måste man leverera då?
Vad jag kommer ihåg var det inget krav på ett visst antal per år ,jag skickade mitt första år 6+6 st.
Medlem tror jag inte man behöver vara heller .
De sa till mig för 6 år sedan att tidigare kunde man få helårskontrakt men nu skrevs bara halvårskontrakt.JAG tror att har man många lamm så kan man nog få helår även idag.
Halvår börjar gälla från vecka 48 (anmäls ca 6 veckor innan,kan ändras fram till tisdag före leveransvecka).
Hos mig har de alltid kommit samma vecka.Men de kan hämta 1vecka före och en vecka efter.

Nu måste man lämna 10 st annars kostar det runt 225 kr ,lämnar man 6 st kostar det mer.Över 10 st är det kostnadsfritt.Tidigare var det 6 st.
Lars

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Whippet

• Norrbotten
« Svar #53 skrivet: 19 okt-10 kl 18:21 »
Eftersom jag faktiskt inte vill vara en lagbrytare låter det som om jag måste bygga en godkänd lokal för hemslakt till försäljning  ::) Trisst... Jag hade visserligen planer på att bygga en slaktboda och ett dugligt 'styckningskök', men det lär ju kosta att få det besiktigat mm :-\

Det har trots allt blivit en del av 'planen' med att ha djur... att familjen ska kunna få lika bra kött som vi själva :D

Edit: Förtydligar lite: Jag ska inte sälja men jag vill att familjen ska kunna få med sig kött hem utan att det blir problem :P
« Senast ändrad: 19 okt-10 kl 22:20 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

samaka

• Dalarna
« Svar #54 skrivet: 19 okt-10 kl 18:40 »
Ingen som funderat på någon form av mobilt slakteri som man kan gå ihop flera stycken och skaffa och använda?

esten

• -
« Svar #55 skrivet: 19 okt-10 kl 18:41 »
Jag hade väldigt enkelt .
Det var en / ett mobilt kylrum , som jag delat av i två avdelningar .
En mindre för styckning , och en större för hängning av flådda och urtagna djur eller för kylförvaring av det styckade köttet .
Det var byggt inuti en vanlig 20 kbm container . Och isolerat invändigt och med monterat kylaggregat .

samaka

• Dalarna
« Svar #56 skrivet: 19 okt-10 kl 18:55 »
Och få det besiktigat och godkännt sedan. Vet inte vad det kostar men är man flera stycken som delar på kostnaden så kanske det blir hanterbart...

Veterinärbesiktning borde man väl kunna leja in veterinär att göra när man slaktar? eller?

Spånar bara lite...

Existens?

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 19 okt-10 kl 22:07 »
Det är många som funderat på mobila slakterier, och diverse utredningar har också gjorts.
Det som det faller på är oftast att det krävs så mycket av platsen där det ska ställas.. Vattnet t.ex måste ju provtas och vara godkänt. Kylutrymmen finnas mm, mm.
Därför har man nog kommit fram till att det är enklare att köra djuren till slakteriet, än tvärtom.

Whippet

• Norrbotten
« Svar #58 skrivet: 19 okt-10 kl 22:23 »
Det är många som funderat på mobila slakterier, och diverse utredningar har också gjorts.
Det som det faller på är oftast att det krävs så mycket av platsen där det ska ställas.. Vattnet t.ex måste ju provtas och vara godkänt. Kylutrymmen finnas mm, mm.
Därför har man nog kommit fram till att det är enklare att köra djuren till slakteriet, än tvärtom.

Här i Norrbotten finns det(har funnits ??? ) ett mobilt slakteri... undrar hur de gör/gjorde med vatten? Egen tank, kanske? Någon som vet?

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #59 skrivet: 19 okt-10 kl 22:43 »
fanns 3 mobila slakterier.sen kom eu, då blev det krångligt och för dyrt.
det finns fortfarande ett för renslakten.
det skulle vara kanon med ett sånt.
frågan är ju bara var man ska göra av alla inälvor.
sluten container som hämtas efter slakt?
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare
Mr.O, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser