Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vid vilken slaktvikt skickar ni era lamm?????????????  (läst 11130 gånger)

ninna

vid vilken slaktvikt skickar ni era lamm?????????????
« skrivet: 13 okt-10 kl 11:23 »
Undrar lite vilken slaktvikt det ska vara på lamm för att få bästa betalt?
Verkar vara dåligt betalt iallafal på slakteriet närmast mig.
Ska man skicka årslammen på våren istället för bästa betalning?

ulfg

SV: vid vilken slaktvikt skickar ni era lamm?????????????
« Svar #1 skrivet: 13 okt-10 kl 17:31 »
Svår fråga. En bättre slaktvikt och högre betalning efter nyåret måste vägas mot foderkostnaden och arbetet med att hålla dem. Har du tillgång till riktigt bra ensilage till en låg kostnad och gott om plats är det ju naturligtvis bättre att skicka iväg dem efter nyår. Annars är det risk för ett nollsummespel. Räkna på det.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 okt-10 kl 18:11 »
Här finns en liten fingervisning om vad slaktvikten bör ligga på. Det man absolut måste se upp med är att det inte kommer med för små lamm, då blir avräkningen 0 kr
http://www.scan.se/aciro/bilddb/objektvisa.asp?idnr=s49NGgCd7NEJGUxlpFU0OY1JJQnm11Uqt9WcBvcp5j0qCBjqVU4PuQrOtqc3

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 okt-10 kl 18:28 »
Jag är noga med att skicka iväg mina tacklamm vid 42 kg, eftersom de plötsligt kan sluta att växa och istället lägga på sig fett.
Bagglammen skickas från 45 kg och uppåt. Dom känner jag på och kan få vänta till 50+ kg om de ej blir feta.
Om man håller dessa slaktvikter så brukar slaktkropparna hålla sig över 15,9kg vilket är den magiska gränsen för att slippa avdrag.
Jag har Gotlandsfår.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ninna

« Svar #4 skrivet: 13 okt-10 kl 19:20 »
okej
Då gäller det att skaffa en våg och väga lammen.

Man vill ju inte gå back på det.

Det blir bara att vänta ett tag till då.

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 okt-10 kl 19:29 »
Vi slaktade två bagglamm hemma. Hade ingen våg, men behövde bli av med dem. De var 6 mån och 5,5 mån. Vikten slaktade på dessa blev 22 resp 17. Den större var ensamlamm och den mindre hade två syskon. Känns som om detta var ganska bra vikter med tanke på att de är rena finull??
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser