Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna ut foderstat?  (läst 8717 gånger)

Utterman

• Skåne
SV: Räkna ut foderstat?
« Svar #20 skrivet: 16 okt-10 kl 00:20 »
Ett småmaskigt hönät, mindre spill och hästen kan pilla i sig maten istället för att slänga i sig den, då äter dom när dom är hungriga och får i sig rätt mängd under all tid de står inne... jag följer aldrig förutbestämda tabeller då ALLA hästar fungear olika och som tidigare skrivits, ge hellre lite för mycket i början och lägger den på sig minska, själv minskar jag först ett kg morgon, sedan middag och sist ger jag mig på kvällsgivan....
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

donderboss

• -
« Svar #21 skrivet: 16 okt-10 kl 07:02 »
som skrevet før ,så brug din energi och penge på at fodre din hast, det er fodermesterens øje der der feder studen.Man kan godt bruge en tabel til orientering ,men der erv ikke two haste som skal have dt samme foder ,når det er mye kalt skal der mye foder til ,man forbreder flere kalorier ved at fryse end af at svede. I fuldblods hast ville du ikke kunne holde i forsvarlig foderstand om den gik ude i kaldt klima , om du så fyldte den med spanmål.
Men 10 kg. godt hø om dagen og fri adgang til halm ,samt mineraler ,så er du på ret vej
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 03 nov-10 kl 14:31 »
Klart att alla hästar funkar olika, men om man ger för mycket av ett högenergi/högprotein hö till en glupsk ponny så kommer man efter ett tag ha en KÖRV med pinnben i stallet.

Analys är jättebilligt, 500-1000kr beroende på hur detaljerad analys man vill ha.

En foderstat uträknad efter höets energivärde och proteinhalt ger en bra riktlinje som man utgår ifrån, en startpunkt, sen anpassar man sig efter hästens behov med tiden och erfarenheten.

Det är ju bättre att köpa ett analyserat hö med bra värden än att börja kompensera med mer och mer kraftfoder för att hästen inte klarar hålla hullet på bara höet.
//Lina

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #23 skrivet: 04 nov-10 kl 00:00 »
ring krafft och fråga. de räknar ut allt, kostnadsfritt. Du behöver bara veta näringsvärderna på hösilaget, och sånt.
Sök på google!
Dv. höns, undulater & ragdoll

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 05 nov-10 kl 17:30 »
Varför i herrans namn skall du räkna ut en foderstat till en häst.Skilnad vore om du har 20 hästar och köper in foder,och gör en ekonomisk kalkyl på vad det ungufär kommer att kosta.
En foderstat till en häst är en uppskattning eller kvalifiserad gissning.Alla uppgifter om smältbart protein osv är ett genomsnitt på vad fodret innehåller.
Att göra en foderplan,utan några större vetenskapliga uträkningar,är ju ok.Men har man bara en häst så kan man ju ha det i huvudet,blir hästen tjock,då har den fått förmycket och blir den tunn så behöver den mer.
Jag vet inte om det finns någon fodermedelstabell för hästar,dom jag sett är framtagna för kor.

Det är bättre att du lägger ner din energi på att rykta hästen i stället för att räkna ut foderstater.
håler med dig,jag har haft både hästar,hundar och nu katter och jag gör som du,är de för tjocka får de för mycket och är de för smala får de för lite.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 05 nov-10 kl 22:42 »
Men om de är bukiga med för lite muskler men får ett proteinhög kraftfoder? Vad är felet då?

Kanske höet... som man med analys redan hade vetat hade för låg proteinhalt för att ge bra muskler...
//Lina

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 nov-10 kl 22:45 »
Men om de är bukiga med för lite muskler men får ett proteinhög kraftfoder? Vad är felet då?

Kanske höet... som man med analys redan hade vetat hade för låg proteinhalt för att ge bra muskler...
bukiga brukar de bli av för mycket hö utav för dålig kvalitet.
proteinhögt kraftfoder är jag altid försiktig med är livrädd för fång.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #27 skrivet: 06 nov-10 kl 01:16 »

Att fång skulle vara proteinbetingat är förlegat. Det är långt bättre att ha ett hö el. hösilage som är högt i protein och täcker hästens behov än att behöva tillsätta kraftfoder för den sakens skull. Det är dock långt vanligare med grovfoder som är lågt i protein men högt i energi vilket ger en bukig häst med dålig överlinje som har svårt att muskla sig. Och så tror man att hästen är tjock, behöver banta och tar bort ännu mer grovfoder....

Utterman

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 06 nov-10 kl 01:27 »
Proteinrikt kraftfoder är inget o ha, inte när det finns bättre resurser och framförallt billigare o nyttigare på marknaden. som Tex bucashikli...
Men fång får du nog kolla upp lite till, det som i regel orsakar är den höga sockerhalten o  gräs skotten mm

skickar med lite o läsa om det iaf..
Fång är en vanlig hästsjukdom, där symptomen visar sig framförallt i hovarna. Det finns
tre olika situationer då hästar brukar få fång; efter en förlossning, vid felaktig utfodring
eller vid långvarig belastning. Det har även visat sig att upprepad kortisonbehandling
kan öka benägenheten till fång.
Om fång uppstår på grund av felaktig utfodring har det att göra med att tarmfloran har
rubbats på något sätt. Vanliga orsaker är; att hästen har släppts på näringsrikt bete utan
invänjningsperiod, att den fått för mycket kraftfoder, snabba foderbyten, att hästen är
gammal och tuggar sämre och har allmänt försämrad ämnesomsättning, att hästen i
slutet av betessäsongen äter växter som den tidigare ratat.
Efter en förlossning kan ett sto få livmoderinflammation om inte efterbörden avgått som
normalt. Inflammationen orsakar i sin tur blödningar i små kärl, framförallt i hovarnas
läderhud. Att fång uppstår av överansträngning är idag ganska sällsynt då hästar skos vid
större belastning. Dock kan hästar som blir stående på box längre tider, exempelvis
p.g.a. av skador få belastningsfång.
Symptom
Att akut ”fånganfall” har ofta ett drastiskt förlopp. Hästen svettas, har hög feber och
allmäntillståndet är kraftigt påverkat. Rörelseförmågan är starkt nedsatt, och de rör sig
mycket ovilligt. En fånghäst sätter ofta bakbenen långt under sig och rör sig med stelt
sträckta framben. Hovarna är varma. Smärtan i hovarna är mycket stor och hästen rör sig
som om den ”gått på glödande kol”. Det är mycket viktigt att en fånghäst kommer under
snabb veterinärbehandling. Detta kan förebygga bestående förändringar i hoven, i form
av hovbensförsänkning (Magnusson, 2007).
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 nov-10 kl 01:31 »
Proteinrikt kraftfoder är inget o ha, inte när det finns bättre resurser och framförallt billigare o nyttigare på marknaden. som Tex bucashikli...
Men fång får du nog kolla upp lite till, det som i regel orsakar är den höga sockerhalten o  gräs skotten mm

skickar med lite o läsa om det iaf..
Fång är en vanlig hästsjukdom, där symptomen visar sig framförallt i hovarna. Det finns
tre olika situationer då hästar brukar få fång; efter en förlossning, vid felaktig utfodring
eller vid långvarig belastning. Det har även visat sig att upprepad kortisonbehandling
kan öka benägenheten till fång.
Om fång uppstår på grund av felaktig utfodring har det att göra med att tarmfloran har
rubbats på något sätt. Vanliga orsaker är; att hästen har släppts på näringsrikt bete utan
invänjningsperiod, att den fått för mycket kraftfoder, snabba foderbyten, att hästen är
gammal och tuggar sämre och har allmänt försämrad ämnesomsättning, att hästen i
slutet av betessäsongen äter växter som den tidigare ratat.
Efter en förlossning kan ett sto få livmoderinflammation om inte efterbörden avgått som
normalt. Inflammationen orsakar i sin tur blödningar i små kärl, framförallt i hovarnas
läderhud. Att fång uppstår av överansträngning är idag ganska sällsynt då hästar skos vid
större belastning. Dock kan hästar som blir stående på box längre tider, exempelvis
p.g.a. av skador få belastningsfång.
Symptom
Att akut ”fånganfall” har ofta ett drastiskt förlopp. Hästen svettas, har hög feber och
allmäntillståndet är kraftigt påverkat. Rörelseförmågan är starkt nedsatt, och de rör sig
mycket ovilligt. En fånghäst sätter ofta bakbenen långt under sig och rör sig med stelt
sträckta framben. Hovarna är varma. Smärtan i hovarna är mycket stor och hästen rör sig
som om den ”gått på glödande kol”. Det är mycket viktigt att en fånghäst kommer under
snabb veterinärbehandling. Detta kan förebygga bestående förändringar i hoven, i form
av hovbensförsänkning (Magnusson, 2007).

ursäkta men jag har haft 8st hästar och en nordsvensk med fång,så jag vet vad fång kan bero på.
välkomen: www.friskahovar.se    ;)

« Senast ändrad: 06 nov-10 kl 01:34 av Knasterkvaster »

Knasterkvaster

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 nov-10 kl 01:39 »
även http://www.slowfeeding.com/svhem.htm
kanske kan vara nåt?

Falin

• -
« Svar #31 skrivet: 06 nov-10 kl 10:29 »
ursäkta men jag har haft 8st hästar och en nordsvensk med fång,så jag vet vad fång kan bero på.

Eller inte...  o:)
På sistone har det forskats en hel del om fång (äntligen!!), och det finns en hel del att uppdatera sig med.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 07 nov-10 kl 13:30 »

Ja, precis, "dålig kvalitet" betyder att det är för låg halt smältbart protein. Hur mycket man än ger blir det inte bättre.

Och hade man betalat för en analys hade man vetat att man skulle köpa ett annat hö, och sluppit utsätta sin häst för kasst foder. Med ett bra, analyserat hö (kanske kombinerat med lite lusernhack) slipper man ge kraftfoder överhuvudtaget till lättfödda hästar (som nordisar och islänningar).
//Lina

Utterman

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 07 nov-10 kl 17:23 »

Jo, och friska hovar....tja... verka fånghästar JA, men är inte det viktiga att hitta ORSAKEN så man slipper det? som o tro man e av med förkylningen för man snyter sig ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser