Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna ut foderstat?  (läst 8723 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
Räkna ut foderstat?
« skrivet: 13 okt-10 kl 10:23 »
Hur gör man för att räkna ut foderstat? Det är till ett varmblod som rids i skogen i normalhull.
Näringsvärde på hösilaget är: torrsubstans 82% protein 34% energi 8,3%

Någon spm är haj på detta och vill hjälpa mig? :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Räkna ut foderstat?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-10 kl 11:07 »
Oops, det där vet jag inte om jag skulle räkna som hösilage utan snarare torrhö på bal. Hö har en tshalt på 84%, hösilage brukar ligga mellan 50-70%.Hippocampus har ett rätt bra program som är lätt att räkna med om man inte själv vill ta fram miniräknaren, http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm.

Du måste veta ungefärlig vikt på hästen samt ungefär hur mycket den petar i sig per dag (vi har vägt balen, kollat antal dagar det tar att äta upp den minus lite spill (vi har en bra foderring, det blir väldigt lite spill). Lycka till!

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-10 kl 11:39 »
Hehe, ja det är väldigt torrt :) Men det är dock inplastat som hösilage ;) Tack :D

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 okt-10 kl 12:43 »
Oops, det där vet jag inte om jag skulle räkna som hösilage utan snarare torrhö på bal. Hö har en tshalt på 84%, hösilage brukar ligga mellan 50-70%.Hippocampus har ett rätt bra program som är lätt att räkna med om man inte själv vill ta fram miniräknaren, http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm.

Du måste veta ungefärlig vikt på hästen samt ungefär hur mycket den petar i sig per dag (vi har vägt balen, kollat antal dagar det tar att äta upp den minus lite spill (vi har en bra foderring, det blir väldigt lite spill). Lycka till!
nog nån vajsing på den  sidan för det går inte komma in

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 okt-10 kl 13:19 »
Hur gör man för att räkna ut foderstat? Det är till ett varmblod som rids i skogen i normalhull.

Jag undrar om du inte sluntit lite på tangenten om proteinet...? Det ska nog vara 34 gram per kg..  Man brukar räkna protein i gram och energin i Mj..
34 % skulle bli 340 gram protein...ungefär som ren soja;-)

Tittar man sen lite i tabellerna så behöver en lätt arbetande häst på 400 kg, 370 gram protein och 60 Mj energi per dag.. alltså ungefär 10 kg hö av det du har.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 okt-10 kl 16:42 »
Hihi, ja i bland blir det lite fel ;)

Vill någon hjälpa mig att räkna ut en foderstat? Jag tycker det är svårt ;) Han väger väl runt 550 kg tror jag och skall bara promenadridas.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 13 okt-10 kl 19:57 »
Du fick med en punkt för mycket i slutet, bättre lycka den här gången!    http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 okt-10 kl 22:24 »
Du fick med en punkt för mycket i slutet, bättre lycka den här gången!    http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm
Se därja nu fungera det Tack så mycket

Körven

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 14 okt-10 kl 11:33 »
Hihi, ja i bland blir det lite fel ;)

Vill någon hjälpa mig att räkna ut en foderstat? Jag tycker det är svårt ;) Han väger väl runt 550 kg tror jag och skall bara promenadridas.

Varför i herrans namn skall du räkna ut en foderstat till en häst.Skilnad vore om du har 20 hästar och köper in foder,och gör en ekonomisk kalkyl på vad det ungufär kommer att kosta.
En foderstat till en häst är en uppskattning eller kvalifiserad gissning.Alla uppgifter om smältbart protein osv är ett genomsnitt på vad fodret innehåller.
Att göra en foderplan,utan några större vetenskapliga uträkningar,är ju ok.Men har man bara en häst så kan man ju ha det i huvudet,blir hästen tjock,då har den fått förmycket och blir den tunn så behöver den mer.
Jag vet inte om det finns någon fodermedelstabell för hästar,dom jag sett är framtagna för kor.

Det är bättre att du lägger ner din energi på att rykta hästen i stället för att räkna ut foderstater.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 okt-10 kl 12:36 »
Jodå, det finns tabeller för hästar, men dom går ju bara efter vikt, och arbete/ej arbete. Det var den jag gick efter när jag presenterade hur mycket hö som skulle gå åt.
Men det var tydligen nåt annat som efterfrågades.

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 14 okt-10 kl 13:12 »
Det finns ett häfte att köpa från SLU och den hippologiska institutionen som heter HÄSTEN näringsbehov och fodermedel . Där kan man få mycket hjälp .

Gäller detta analys för ko eller häst ?
Det är vissa skillnader i deras sätt att smälta maten . Kor har fyra magar medan hästen bara har en .

Så om detta är kohö/silage och jag skriver om värdena till häst så blir det lite annorlunda .
8,3 MJ blir ca 7,3-7,9 MJ för häst och proteinet
34 gr smb p blir inte mer än 18-20 gr för häst
Detta betyder i så fall att proteinet blir mycket lågt hur mycket hästen än äter och kommer förmodligen att tappa muskler under vintern om det inte kompletteras med ex lucern .

enkelt :
Sport o hobby häst behöver 8,0 MJ , och 40 g srp
Avelshästen.................minst 8,0 MJ och 60 g srp
Tävlingshästen....................8,5 MJ och 40 g srp   
Per kilo foder

Detta motsvarar i ko analys 9,7-10,3 MJ och 60-90 g srp/kg ts

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 okt-10 kl 13:28 »
Det finns ett häfte att köpa från SLU och den hippologiska institutionen som heter HÄSTEN näringsbehov och fodermedel . Där kan man få mycket hjälp .

Gäller detta analys för ko eller häst ?
Det är vissa skillnader i deras sätt att smälta maten . Kor har fyra magar medan hästen bara har en .

Så om detta är kohö/silage och jag skriver om värdena till häst så blir det lite annorlunda .
8,3 MJ blir ca 7,3-7,9 MJ för häst och proteinet
34 gr smb p blir inte mer än 18-20 gr för häst
Detta betyder i så fall att proteinet blir mycket lågt hur mycket hästen än äter och kommer förmodligen att tappa muskler under vintern om det inte kompletteras med ex lucern .

enkelt :
Sport o hobby häst behöver 8,0 MJ , och 40 g srp
Avelshästen.................minst 8,0 MJ och 60 g srp
Tävlingshästen....................8,5 MJ och 40 g srp   
Per kilo foder

Detta motsvarar i ko analys 9,7-10,3 MJ och 60-90 g srp/kg ts

Men analysen på fodret är väl rimligen tagen för en häst?

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 14 okt-10 kl 13:34 »
Inte nödvändigtvis , hur många är det inte som köper hö av sin granne bonden som har analyserat , men gjort analysen utifrån sina behov ( kofoder) och inte tänkt på att göra ny analys för att eventuellt sälja till hästgård ?

Analyserna kostar ju lite pengar .

Falin

• -
« Svar #13 skrivet: 14 okt-10 kl 13:47 »
Men har man bara en häst så kan man ju ha det i huvudet,blir hästen tjock,då har den fått förmycket och blir den tunn så behöver den mer.
Jag vet inte om det finns någon fodermedelstabell för hästar,dom jag sett är framtagna för kor.

Det är bättre att du lägger ner din energi på att rykta hästen i stället för att räkna ut foderstater.

Varför vänta tills hästen blivit tunn och förlorat muskler, när man inte behöver? Det är ju betydligt bättre att göra en kvalificerad gissning än att bara sätta upp pekfingret i vädret...

Självklart finns det fodermedelstabeller för hästar, tack o lov blir det allt vanligare att räkna foderstat till häst idag eftersom folk börjar förstå hur många fördelar det innebär. Det är bara dumsnålt att inte lägga de 10 minuterna som det tar att fylla i värdena i tex Hippocampus program. 

Körven

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 14 okt-10 kl 15:07 »
Varför vänta tills hästen blivit tunn och förlorat muskler, när man inte behöver? Det är ju betydligt bättre att göra en kvalificerad gissning än att bara sätta upp pekfingret i vädret...

Självklart finns det fodermedelstabeller för hästar, tack o lov blir det allt vanligare att räkna foderstat till häst idag eftersom folk börjar förstå hur många fördelar det innebär. Det är bara dumsnålt att inte lägga de 10 minuterna som det tar att fylla i värdena i tex Hippocampus program.

Det är ingen exakt vetenskap,det går inte att räkna ut hur mycket mat en häst behöver i praktiken.Hästar som tar munnen full av havre och tittar ut över boxdörren,och står och dreglar ut havren eller den som kör ner mulen och svitchar ut den över hela boxen.Eller trampar ner höet i spånet eller vad man nu har.Står det svinnet med i Hippocampus programet också?
Om man skall säga något generelt så får hästarna förmycket mat och är i allmänhet för feta,mycket mat och lite jobb.
Det är individuellt hur mycket mat en häst skall ha,visst får man en fingervisning genom att studera en foderstatstabell.

Om man jämnför med kor och höns,där finns det dataprogram som exakt portionerar ut den mängden foder dom skall ha.Då är det penningen som styr,och fullt förståligt att räkna ut foderstaten.Men till en häst som man promenadrider...Glöm det.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 okt-10 kl 16:18 »
Det är ingen exakt vetenskap,det går inte att räkna ut hur mycket mat en häst behöver i praktiken.Hästar som tar munnen full av havre och tittar ut över boxdörren,och står och dreglar ut havren eller den som kör ner mulen och svitchar ut den över hela boxen.Eller trampar ner höet i spånet eller vad man nu har.Står det svinnet med i Hippocampus programet också?
Om man skall säga något generelt så får hästarna förmycket mat och är i allmänhet för feta,mycket mat och lite jobb.
Det är individuellt hur mycket mat en häst skall ha,visst får man en fingervisning genom att studera en foderstatstabell.

Om man jämnför med kor och höns,där finns det dataprogram som exakt portionerar ut den mängden foder dom skall ha.Då är det penningen som styr,och fullt förståligt att räkna ut foderstaten.Men till en häst som man promenadrider...Glöm det.
njanja för mycke mat vet ja inte men fel mat är nog ett bättre tänk då dom har små magar och behöver äta ofta för att slippa magsår och katarrer så smalmat är väll det optimala vad ja för står :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 14 okt-10 kl 17:12 »
Varför i herrans namn skall du räkna ut en foderstat till en häst.Skilnad vore om du har 20 hästar och köper in foder,och gör en ekonomisk kalkyl på vad det ungufär kommer att kosta.

Varför skulle man inte göra det? Finns väl ingen anledning att riskera urkalkat skelett el.dyl. om man inte sett till mineralbalansen. Och varför vänta på att hästen ska ha gått ner sig eller blivit för fet?
Analysen kan ju av förklarliga skäl aldrig bli helt exakt och man kommer inte ifrån att även använda sitt öga för att bedöma hullet men den ger mycket god vägledning. Och ekonomiskt kan det slå åt två håll, antingen sparar du en massa pengar om grovfodret har bra värden och du slipper kraftfodret. Eller så inser du att det verkligen behövs kraftfoder.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 14 okt-10 kl 21:38 »
Nu har jag förstått hur foderstats programmet fungerar! Det var ju faktiskt inte så svårt när jag väl fick den där aha upplevelsen ;)

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 14 okt-10 kl 22:21 »
Det är ingen exakt vetenskap,det går inte att räkna ut hur mycket mat en häst behöver i praktiken.

Påstod jag det? Det är inte så att man antingen räknar foderstat eller tittar på hur hästen ser ut och mår, förstår du, man gör bägge delar. Skillnaden är att man får ett mycket bättre utgångsläge.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #19 skrivet: 14 okt-10 kl 22:21 »
Nu har jag förstått hur foderstats programmet fungerar! Det var ju faktiskt inte så svårt när jag väl fick den där aha upplevelsen ;)

Vad bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser