Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  recept kålrotslåda?  (läst 4713 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
recept kålrotslåda?
« skrivet: 12 okt-10 kl 22:27 »
har nån receptet på kålrotslåda? kommer inte ihåg riktigt.. först kokar man kålrötterna mjuka..mosar dem..lägger skorpmjöl i blöt i vispgrädde..knäcker i nåt ägg...tar sirap och häller i en skvätt..blandar allt och sen in i ugnen... Vilka mängder ska det vara av vad och hur länge och vilken temperatur i ugnen och har jag missat nåt..salt?peppar? muskotnöt har jag för mig oxå?eller? 
Fjäderfän och kaniner

Lasse46

• Jämtland
SV: recept kålrotslåda?
« Svar #1 skrivet: 13 okt-10 kl 00:10 »
Mängderna beror hur många som ska äta av den. Här är ett recept för 4 pers; koka 5 hg skalad kålrot delad i mindre bitar mjuka (ca 15-20 minuter) i spad från skinkkoket om du inte har något använd vatten med lite salt i, låt 1 dl ströbröd svälla i 2 dl grädde under tiden.
Häll av kokspadet men spara det, mosa kålrötterna blanda sedan med spadet till rätt lös konsistens. tillsätt 1 ägg, 3 tsk sirap, 1 tsk malen ingefära, 1 krm vitpeppar och salt (mängden beror på hur salt spadet är). Rör ihop alltihop inklusive gräddströbrödet, lägg i smord form och ge ytan ett mönster med hjälp av en gaffel, strö 2 msk ströbröd över och placera några smörklickar ovanpå alltihop. Grädda i 200 o ca 45-50 minuter.

Lasse
« Senast ändrad: 13 okt-10 kl 00:13 av Lasse46 »

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 okt-10 kl 08:41 »
ingefära? tack skall testas...
Fjäderfän och kaniner

Monica H

• Halland
« Svar #3 skrivet: 13 okt-10 kl 08:59 »
Är det här verkligen gott? Låter konstigt i mina öron....mosad kälrot, ströbröd, sirap.....blir samtidigt lite nyfiken. Hur äter man det och tillsammans med vad?
Halland è bäst

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 okt-10 kl 09:06 »
jag tycker att det är gott att äta som det är... annars kan man ha falukorv..fläsk eller köttkorv eller fläsklägg till... eller steka på kålrotslådan är gott med... och framför allt till julbordet... det är vrååålgott...
Fjäderfän och kaniner

träsleven

• -
« Svar #5 skrivet: 13 okt-10 kl 09:11 »
Mängderna beror hur många som ska äta av den. Här är ett recept för 4 pers; koka 5 hg skalad kålrot delad i mindre bitar mjuka (ca 15-20 minuter) i spad från skinkkoket om du inte har något använd vatten med lite salt i, låt 1 dl ströbröd svälla i 2 dl grädde under tiden.
Häll av kokspadet men spara det, mosa kålrötterna blanda sedan med spadet till rätt lös konsistens. tillsätt 1 ägg, 3 tsk sirap, 1 tsk malen ingefära, 1 krm vitpeppar och salt (mängden beror på hur salt spadet är). Rör ihop alltihop inklusive gräddströbrödet, lägg i smord form och ge ytan ett mönster med hjälp av en gaffel, strö 2 msk ströbröd över och placera några smörklickar ovanpå alltihop. Grädda i 200 o ca 45-50 minuter.

Skinkspad?? Kan man använda något annat köttspad att koka i? Har jättesvårt att få tag på vettigt griskött. Skulle det fungera med spad från nötkött eller älg? Måste väl bli lite mer smak än med bara vatten.

Lasse

träsleven

• -
« Svar #6 skrivet: 13 okt-10 kl 09:13 »
Blev visst lite konstigt! men min fråga står längst ner i den blåa rutan!

Lasse46

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 13 okt-10 kl 14:40 »
Kålrotslåda är ju i vårt östra grannland ett obligatorium på julbordet till julskinkan det var därför jag föreslog skinkspad som ju då finns till hands efter skinkkoket. Har aldrig provat med något annat, ska säkert gå att använda någon annan buljong om den inte är alltför dominerande i smaken.

Lasse

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 13 okt-10 kl 15:21 »
Får du mer mos än vad som ryms i formen kan du göra kålrotsmunkar av resten .
Skär en kokt kålrot i tjocka skivor och klicka på en sked på varje skiva  .
Vispa en äggvita och pensla varje "munk" .
Grädda gulbruna på smord plåt i ugn .

tuulis

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 nov-10 kl 11:11 »
Det är vanligt också att man kryddar kålrotslådan med en liten mängd malen muskottnöt.

Jag är uppvuxen med kålrotslåda till julen. Så jag gjorde själv igen i julas efter några års uppehåll, men det blev inte alls så som det brukar. Smaklöst och ljusare än vanligt. Tror jag hade bara ljust sirap hemma då så jag tror att det kanske blir bättre med mörkare. Och sen ska jag försöka grädda den i ugnen litet längre. Annars vet jag inte. Jag använde ju en standardrecept till den.

Visigot

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 nov-10 kl 11:08 »
Halleluja! Denna kålrotslåda hamnar på julbordet i år. Tack för receptet.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Varg-älva

• Finland
« Svar #11 skrivet: 19 nov-10 kl 17:54 »
1 kg kålrot i bitar (eller morot för morotslåda)
1,5 dl grädde (eller sojagrädde)
0,75 dl mannagryn (eller polenta/majs-mannagryn)
1 dl kokspad
1 tsk salt
sirap efter smak

Koka kålroten mjuk. Mosa och blanda i övriga ingredienser. Smaka av med salt och sirap. Grädda i 150° i ca 1,5 timme. Går bra att frysa.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 nov-10 kl 18:00 »
Har nog aldrig nånsin ätit med mannagryn i  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Varg-älva

• Finland
« Svar #13 skrivet: 19 nov-10 kl 18:12 »
Har nog aldrig nånsin ätit med mannagryn i  :)
Testa! Receptet var egentligen för morotslåda, men för något år sen bytte jag ut morötter mot kålrötter. Underbart gott! Och man kan göra den så allergi- / celiaki- / vegan-vänlig man vill. (Sonen är glutenintolerant och tål inte mjölk, så jag använder sojagrädde och mannagryn av majs),
Just nu har jag en sats morotslåda i ugnen (gjord på 3-4 kg morötter) och en sats på kålrot som väntar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser