Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (duvhöken??)  (läst 31796 gånger)

Fredrikslund

• Södermanland
SV: (duvhöken??)
« Svar #120 skrivet: 22 jan-11 kl 12:26 »
trro det krävs vääldigt många cd-skivor som man hänge upp lite här var. hängde upp en "längd" eller vad man ska säga med cd-skivor och hjälpte icke :P

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #121 skrivet: 23 jan-11 kl 22:24 »
Jag har funderat på att sy hönssadel (skydd som är för att skydda hönans rygg mot parningsskador)
1. i en onaturlig färg (det sägs att rovfågeln då inte ska uppfatta det som bytesdjur), kanske rosa eller ljusblå är lagom onaturligt
2. sy fast två arga ögon mitt på ryggen
Någon som har provat? Det är enkelt att sy själva sadeln i fleece. Ska se om jag hittar någon gammal babyfilt... här är min silke Toril när hon bytte fjädrar och var helt naken på ryggen. Hon önskade sig en röd.
:D Underbart!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

maunen

• Skåne
« Svar #122 skrivet: 08 mar-11 kl 00:18 »
Citera
Hej!
Jag är fullständigt hänsynslös och avlivar alla organismer som skadar mig, mina husdjur eller växter. Några exempel på skadliga organismer: vissa bakterier, inälvsparasiter , huvudlöss, fästingar, fågelkvalster, liljebaggar, spansk skogssnigel, råtta, kanin, iller, duvhök, räv, varg. Det mest uppseendeväckande måste vara då jag utrotade en hel population av ett i Sverige unikt djur. Anticimex var imponerade över att jag hade afrikanska fågelloppor hemma. De försvann snabbt när jag lärt mig hur de levde. Vilda organismer får hitta sin mat på andra platser än hos mig.
MVH
Jan

Underbart....önskar jag också kunde.....katter, rävar, duvhök och gladan är mina värsta fiender.....men jag tog duvhöken INNE i hönshuset idag.....den lever INTE längre kan jag meddela  >:(

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #123 skrivet: 08 mar-11 kl 05:06 »
Underbart....önskar jag också kunde.....katter, rävar, duvhök och gladan är mina värsta fiender.....men jag tog duvhöken INNE i hönshuset idag.....den lever INTE längre kan jag meddela  >:(

Maunen et. al.,

Om ni har ihjal vilda djur till hoger och vanster kan det vara vart att inte skriva om det pa ett publikt forum som denna. Ni masta ha tillstand fran lansstyrelssen for att ens fa fanga en duvhok, an varre blir det om ni har ihjal dem.

Fordson

« Svar #124 skrivet: 08 mar-11 kl 07:20 »
Jag har inte läst alla inlägg men mitt tips är att skaffa en radio och köra P1 (talradio). Vi har ett jätteproblem med duvhök men efter vi skaffade radion så minskande attackerna dramatiskt. Också: Efter en attack, ta in hönsen i en skyddad hönsgård i minst 4-5 dagar, helst en vecka. Annars kommer hökfaan dagligen och slår.

fauve

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 08 mar-11 kl 07:28 »
  jag tog duvhöken INNE i hönshuset idag.....den lever INTE längre kan jag meddela  >:(

:-X

Grattis till att ha begått ett jaktbrott..

Citera
Duvhöken är fredad. Fångst får dock bedrivas vid vissa fasananläggningar eller liknande, efter tillstånd från länsstyrelsen.

fauve

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 08 mar-11 kl 08:31 »
Fel..

http://www2.lansstyrelsen.se/skane/Sv/nyheter/2010/Pages/100208_duvhokar.aspx

Citera
Duvhöken är fredad och får inte jagas utan särskilt tillstånd. Jakt innefattar både att fånga och fälla djur. Länsstyrelsen ger numera inte tillstånd att fälla duvhök utan tillstånd ges endast för att fånga duvhökar i närheten av de platser där fältfåglarna sätts ut.

I jaktlagen (SFS 1987:259) anges att allt vilt är fredat. För fredat vilt gäller fredningen även deras ägg och bon. Det innebär att vilt endast får jagas – det vill säga fångas eller dödas – om det tillåts enligt jaktlagen och där finns inget stöd för att döda duvhökar utan tillstånd från lsty = jaktbrott
« Senast ändrad: 08 mar-11 kl 08:33 av fauve »

regnpipan

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 08 mar-11 kl 08:56 »
Man bör alltså i dagsläget utgå från att man inte får döda hökar, och gör man det så gör man sig skyldig till jaktbrott vilket i bästa fall ger dagsböter (t.ex. att fälla älg på annans mark brukar ge 80 dagsböter) och i värsta fall fängelse (stora rovdjur). I helgen kunde man läsa om en knäppgök uppe i härnäsand som fångar/dödat/samlat på fåglar. Åklagaren kommer att yrka på minst 2,5 år fängelse.
« Senast ändrad: 19 nov-13 kl 21:48 av Sirpa »

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
« Svar #128 skrivet: 08 mar-11 kl 09:05 »
 (:)
Vi har problem med rävar...förra våren tog rävfamiljen alla våra höns förutom tre...de grävde sig in och bet sig ut! Vi har en inhägnad med nättak pga att vi bor så nära skogen och duvhöken häckar här. Men i nuläget när våren är i antågande brukar vi släppa ut våra pippisar en stund på dagen, men det är ju bara att gilla läget, nu får de inte vara ute, NewCastlesjukan sätter ju stopp för det, men om det kommer att fortsätta med den restriktionen, kan man då skörda färskt gräs och ge dem, eller kan det finnas smitta där, tänker på vilda fåglars avföring?
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #129 skrivet: 08 mar-11 kl 11:33 »
Det här med att avliva duvhök "skyddsjakt" som går in och tar duvor eller höns försvann om jag kommer ihåg 1989 och efter det har det inte införts igen. Det man kan få tillstånd på är att fånga i levandefälla och släppa fri på annan plats.

Det är som "fauve" skriver.  Jaktförordningens bilaga 4 kan man se vilka arter som räknas till dom man får bedriva skyddsjakt på.
Jag som zoologisk konservator får inte montera en skjuten hök heller.

MVH
Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

maunen

• Skåne
« Svar #130 skrivet: 08 mar-11 kl 11:40 »
Öga för öga, tand för tand....den hade dödat och ätit upp en av mina bästa höns inne i hönshuset och det är inte första gången den har tagit...det senaste året gissar jag på ca 5 hönsdjur som har fallit för höken.... Jag blir arg för att många av er tycker att jag inte får försvara de mina.....denna gången hittade han IN i hönshuset och det hade ju alldeles säkert inte blivit första gången....var ska då mina höns kunna känna sig trygga.....Nä, den/det som dödar mina "husdjur" ska dö! Om jag bara hade fått fatt i rävfan som också har härjat här (men höken tar fler)....och jag har jakträtten på MIN mark och är tillåten att freda mina djur om de kommer in till dem!

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #131 skrivet: 08 mar-11 kl 11:50 »
Jag måste ju fråga dej maunen varför du inte gör i ordning för dina höns så inte höken kommer in och tar dom. Du kommer aldrig dit att naturen ska rätta sej efter dej utan det är enklare att du förljer naturen då slipper du mycket förtret med duvhök eller andra pretatorer.

Bara för att man har jakträtt på marken betyder det inte att det är fritt fram att jaga det som kommer framför pipan eller det man tycker själv.

MVH
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

fauve

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 08 mar-11 kl 12:02 »
Öga för öga, tand för tand....den hade dödat och ätit upp en av mina bästa höns inne i hönshuset

Dags att göra hönshus och inhägnad rovsäkert då istället för att begå jaktbrott kan jag tycka..  ::)

LasseDalom

• -
« Svar #133 skrivet: 08 mar-11 kl 12:06 »
Citat från: maunen
min hönsgård är INTE ett smörgåsbord för allt fyle på jorden! Men ni fattar inte ändå, så varför anstränga sig att förklara för trångsynta människor 

Din hönsgård ger dig heller inte rätt att bedriva utrotningskrig mot vilda djur. Även vilda djur har rätt att finnas till!

fauve

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 08 mar-11 kl 12:12 »
  Men ni fattar inte ändå, så varför anstränga sig att förklara för trångsynta människor  >:(

Du menar vi som är realister (har man frigående höns får man räkna med att en eller flera går åt till det vilda djurlivet. Annat är naivt) och som anser att man inte ska döda duvhökar (begå jaktbrott) pga att man vill hålla sina höns "naturligt och fritt"?

maunen

• Skåne
« Svar #135 skrivet: 08 mar-11 kl 12:16 »
HAHAHAHA!!! Utrotningskrig!!!!??? NÄ; ge dig nu! Var då någonstans i mitt hönshus på 20-30m2....jo, det påverkar nog va??? Lägg av! Jag svarar inte mer på dina inlägg Lars.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #136 skrivet: 08 mar-11 kl 12:28 »
Om man har djur lösa får man räkna med att nåt rovdjur kan komma åt dem, det är naturligt och det får man acceptera. Där jag bor finns det en hel del örn- och jag föder upp minigrisar. Dvs örnen skulle mycket väl kunna ta kultingar och halvvuxna djur när de går ute. Hittills har det inte hänt- men om det skulle hända kan jag väl inte lasta örnen för att denne slår ett byte?

Samma sak med rovfåglar i största allmänhet, vi har in i bänken mycket glada, duvhök etc- här. Det är riktigt häftigt och ibland har också gladan boat i träd på vår tomt, bara några meter från boningshuset- en naturupplevelse som inte unnas många.  Dvs kattungar och dylikt kan råka illa ut.

Men jag tycker inte det finns någon anledning att döda en rovfågel, tror inte det är så dumma fåglar faktiskt och man borde kunna skrämma bort dom från ett visst område vid behov. Bättre då att bygga en riktigt stor inhägnad för sina höns.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Vargerik

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 08 mar-11 kl 12:58 »
Väl talat Kungen! Glädjen av synen av rovfåglar väger väl upp det lilla svinn som är oundvikligt. Naturligtvis ska man skydda sina djur så gott man förmår i vilket fall som helst. Klarar man inte av lite svinn kanske det inte är en så bra idé att ha djur alls?

skogsjänta

• Ångermanland
« Svar #138 skrivet: 08 mar-11 kl 18:08 »
MEN FATTA!!!! Det är INGET jaktbrott!!!!!! Man har RÄTT att skjuta dom när dom attackerar våra djur. SLUTA TJATA OM JAKTBROTT!!!

Fauve har faktiskt rätt .. fram till 1989 var det tillåtet men inte nu!!
jag själv skulle nog göra det oxå om en situation uppstod men DET skulle jag inte vara så korkad o tala om   :-X
« Senast ändrad: 19 nov-13 kl 21:52 av Sirpa »

fauve

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 08 mar-11 kl 18:10 »
Ömma tår märker jag  ::)

Det du och andra som gapar missar är att ni måste söka tillstånd för att avliva duvhökar, om inte så är det jaktbrott

Citat från: jägareförbundet
Alla svenska djur är i praktiken fredade, utom under tillåten jakttid. Djur som aldrig är lovliga kan i enstaka fall fällas om skyddsjakttillstånd utfärdats. Skyddsjakt medges enbart om myndighet anser att det finns fog för det.

Ni kan ju också läsa i denna tråd: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=81966.0

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 3 användare
Bokohammare, Robertaporo, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser