Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (duvhöken??)  (läst 31832 gånger)

La Ladin

• Västergötland
SV: (duvhöken??)
« Svar #100 skrivet: 21 jan-11 kl 19:24 »
Ni är juh helt efterblivna. Det är juh för fan ni som inkräktar på rovfåglarnas territorium med era artificiella djur-odlingar. Vill ni skydda era höns får ni väl helt enkelt bygga höns-näts tak på hönsgården, hur svårt kan det va?  ::)

Låter som varg-debatten i fågel-version.

Menar du att det blir mindre artificiellt för hönsen om de inte kan gå fria eller hur tänker du?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #101 skrivet: 21 jan-11 kl 19:25 »
Ni är juh helt efterblivna. Det är juh för fan ni som inkräktar på rovfåglarnas territorium med era artificiella djur-odlingar. Vill ni skydda era höns får ni väl helt enkelt bygga höns-näts tak på hönsgården, hur svårt kan det va?  ::)

suck du har inte så många vargar springande på dina ägor förstår jag...jag har ingen artificiella djur-odling men vill att dom ska kunna va ute o göra det dom trivs med bada i dammen o sprätta i rabatten inte sitta inlåsta.. finner mej i att det försvinner en o annan men inte 3 i veckan  >:D här har rovfåglarna extremt stora ängar att jaga på men nu har dom hittat lätta byten här OCH DET TYCKER JAG INTE ÄR ROLIGT
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

synaptikk

• Skåne
« Svar #102 skrivet: 21 jan-11 kl 19:36 »
Jag menar att naturen har sin gång, vill man ha frigående höns på gården i jaktmarker för rovfåglar så får man väl räkna med "svinn" annars får man juh fixa en badass stor hönsgård med tak. Tycker bara det är puckat med semi-kommersiell uppfödning på bekostnad av ofta fridlysta fjäder fän.
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust

anders50

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 21 jan-11 kl 19:39 »
Visst är det knepigt det här med rovdjur och tamdjur. När det gäller varg så får ju de drabbade rådet att skydda sina djur med stängsel om de vill fortsätta med djurhållning.
Då borde ju samma gälla när det gäller rovfåglar. Och då blir det ju fråga om nät även till tak som skydd mot rovfågel.
Och mot duvhöken gäller ju ett riktigt tak över pullorna, fast vill man inte följa lagen så finns det ju alternativa medel! Men det är ju som sagt olagligt.
Knepigt är det!  ;)

synaptikk

• Skåne
« Svar #104 skrivet: 21 jan-11 kl 19:43 »
Jo precis... det är ju faktiskt en fredad art ni pratar om som höll på att försvinna under mitten av 1800-talet men som tack och lov (till skillnad från många andra rovfåglar) har återhämtat sig ganska bra.
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust

The Game

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 21 jan-11 kl 19:44 »
För det första så finns det inget som kallas för svinn..Om man har frigående hönor och hökfan kommer flygandes förbi och nafsar tag i en stackars höna så kan ni räkna med att baren är öppnad..
Jag har en stor hönsgård..Halva den eller nästan hela är under plåt tak.Sen att hökfan bestämde sig för att hälsa på nu i sommras efter 3 stillsamma år utan den fattar jag bara inte..
Till sommaren kommer dom inte att få gå ute hela dagarna utan jag kommer vara på min vakt rejält..
Kanske tom anställa några extra vakter som har ögona i himmelen...
Satans förbannade hökfan..
/Stone Cold Majsan

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #106 skrivet: 21 jan-11 kl 19:46 »
hum jo visst men det är lite svårt att hängna in en hel damm el sätta tak över hela trädgården mina små ankor är ju lätta byten nu när det är kallt för dom rör sig ju inte så fort men dom vill ju likväl vara ute. nu har ju duvhöken tyvärr lärt sig att här finns lätt mat så nu får dom vara instängda är inte imot vilda djur men allt får vara i lagom mängd.. dom kan inte bara komma hit o plocka hur mycket som helst bara för det är lättare än att jaga sork
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

The Game

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 21 jan-11 kl 19:53 »
Jag vet inte vilket som får mig att bli koka över..Hökfan eller dom satans små krypen..
Krypen förmodligen men ska man aldrig få ha lite harmoni..
Glädjen att ha dom på tomten på sommrarna ska den oxå ta ifrån oss..Förbannade jävla skit..Rent utsagt..
/Stone cold majsan

LasseDalom

• -
« Svar #108 skrivet: 21 jan-11 kl 19:57 »
Citat från: Spindel
hum jo visst men det är lite svårt att hängna in en hel damm el sätta tak över hela trädgården

Man behöver inte ha ankorna i hela trädgården. Vill man slippa bekymmer med hök så bygg en hönsgård med nättak. Och komihåg, höken äter höns för sin överlevnad, vi har höns för vårt höga nöjes skull.

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #109 skrivet: 21 jan-11 kl 20:00 »
Du är bara för skön. Härligt med en militant djuraktivist här av alla ställen.
På dem bara, dessa gubbar och gummor som har 20 talet höns för eget bruk. Ja mycket bättre att låta hönsen leva i stora industri stallar.
semikommersiell (är det ens ett ord). Tror jag dör av skratt.

Lugna ner dig lite  ;D ;D ;D ;D ;D ;D Blir själv av med lite fåglar då och då till div rovdjur. Initialt så vill man döda, lemlästa, mörda, krossa dessa rovdjur men efter ett tag så sansar man sig. Ligger i människans natur att bli arg och vilja ha hämnd men sen så slår förnuftet hos de flesta av oss till (typ 99,99%) och man inser att detta inte löser något. Sen att man ventilerar lite här betyder inget, rätt harmlöst och mänskligt.

Helt underbart med rovdjur, de är helt  kort; majestetiska och har lika mycket rätt att leva som allt annat.

Upp till kamp broder

Jag menar att naturen har sin gång, vill man ha frigående höns på gården i jaktmarker för rovfåglar så får man väl räkna med "svinn" annars får man juh fixa en badass stor hönsgård med tak. Tycker bara det är puckat med semi-kommersiell uppfödning på bekostnad av ofta fridlysta fjäder fän.

The Game

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 21 jan-11 kl 20:09 »
Här i byn har odm en plats där dom slänger gammalt som blir över efter slakt långt in i skogen..Det är ju bra då kan hökfan och andra rovfåglar festa  och sen vara mätta och belåtna och låta oss andra vara ifred..Tycker man ju..
/Stone cold majsan

synaptikk

• Skåne
« Svar #111 skrivet: 21 jan-11 kl 20:18 »
Nä, oj sorry Markim. Jag är glad att du hittat space tangenten iaf. =)

..... det jag vill ha fram är att alla djurhållare vare sig det handlar om rivna får eller döda höns eller what ever blir helt bestörta av att naturen inkräktar trots att de själva har valt att bo mitt i den. Va fan. Gilla läget eller lägg ner lixom.
-Marcel Proust

LasseDalom

• -
« Svar #112 skrivet: 21 jan-11 kl 20:44 »
Citat från: Markim
Här i byn har odm en plats där dom slänger gammalt som blir över efter slakt långt in i skogen..Det är ju bra då kan hökfan och andra rovfåglar festa  och sen vara mätta och belåtna och låta oss andra vara ifred..Tycker man ju..

Helt schysst viltvård. Så matar jag själv räven ibland. Så att hon tar andra vägar än till vår gård. Men ett par nätter har jag sett henne. Hon är ett fantastiskt fint djur.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #113 skrivet: 21 jan-11 kl 20:50 »
Nätter?  ??? Sover inte hökar då?  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

The Game

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 21 jan-11 kl 21:02 »
Synoptik: lugnt jag tycker själv att jag är slående lik The Miz i wwe..heh..
Men det är sant som du skriver flyttar man ut i skogen så kommer alla jävligehter med på köpet..Det enda man kan göra då är att se till att skydda dom djuren man skaffar och hoppas att det fortsätter så..
/majsan

Luvan

• Närke
« Svar #115 skrivet: 21 jan-11 kl 21:09 »
Jag har inga höns just nu, och räknar med att få problem med mink och iller om jag har nattöppet i ev framtida hönshus. Den dagen den sorgen...

Vi kan väl vara överens om att det är sorgligt när älsklingshönsen blir tagna av höken. Men jag tycker helt krasst att har man husdjur lösa utomhus, får man räkna med ett visst svinn... Det gäller även mina egna katter. 
Jag säger som en av sönerna - "djur är gjorda av kött, det är meningen att vi ska äta dom". Sedan kan man förstås vara vegetarian av olika övertygelser också. Jag har inga problem med att slakta och äta upp egenuppfödda höns och kaniner, men det skulle aldrig falla mig in att äta upp namngivna keldjur!

Är varje enskild individ livsviktig, får man väl bygga hönsgårdar/voljärer som är höksäkra, dvs med tak och ta in djuren i räv/grävlingsäkra utrymmen nattetid. Att svära över "ondskefulla rovdjur" lönar sig liksom inte, även om jag förstår ilskan, frustrationen och sorgen.

tycker Luvan som kutade ut på hygget och tjoade när korparna intresserade sig för lärkfalkshäckningen   >:D   matade rävungen utanför grytet  8)  och spelar plockepinn med bävern   ::)

Alba

• Södermanland
« Svar #116 skrivet: 21 jan-11 kl 21:34 »
dom kan inte bara komma hit o plocka hur mycket som helst bara för det är lättare än att jaga sork
;D Du har ju dukat smörgåsbordet!  ;)

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #117 skrivet: 22 jan-11 kl 00:58 »
Jag har funderat på att sy hönssadel (skydd som är för att skydda hönans rygg mot parningsskador)
1. i en onaturlig färg (det sägs att rovfågeln då inte ska uppfatta det som bytesdjur), kanske rosa eller ljusblå är lagom onaturligt
2. sy fast två arga ögon mitt på ryggen
Någon som har provat? Det är enkelt att sy själva sadeln i fleece. Ska se om jag hittar någon gammal babyfilt... här är min silke Toril när hon bytte fjädrar och var helt naken på ryggen. Hon önskade sig en röd.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #118 skrivet: 22 jan-11 kl 09:19 »
Fuglemakeren Jag tror faktiskt att du kan vara inne på en bra idé där. Jag har läst någonstans att uggleögon (orange med svart pupill) ska ha en avskräckande effekt på andra rovfåglar.

Får bara hoppas att en höna med sådan kostym inte skrämmer ihjäl tuppen ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #119 skrivet: 22 jan-11 kl 11:56 »
En av Emils hönor har en som gnistrar i guld och silver! ;D Tupparna parar sig lika gärna med henne ändå. ;) Hmm... Det kanske också är bra? Att det gnistrar menar jag? Det pratas ju om att man ska sätta upp CDskivor i träd som ger reflektioner och att höken inte gillar det eller om den blir som snurrig på något sätt?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser