Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med en gris?  (läst 7373 gånger)

Sano

• Bohuslän
Vad kan man göra med en gris?
« skrivet: 11 okt-10 kl 17:40 »
Nu ska vi snart slakta våra första grisar. Jag skulle vilja prova på lite olika användningsområden för köttet. Vad har ni provat och gillat? Det jag har kommit på hittills är rimmad skinka, kindkotletter, blodpudding, rimmad saltrulle, bortsett från de "vanliga" kotletterna etc.

Någon som vet om man kan röka fläsk/bacon i en liten bärbar fiskrök?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

M Bond

• Skåne
SV: Vad kan man göra med en gris?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-10 kl 18:12 »
Jag har precis blivit färdig med mitt fläsk.
Det låg i saltlag i två dygn därefter varmrökte jag det i 10 timmar. Det blev kanongott.
Att röka i en fiskrök tror jag är svårt med tanke på tiden och storleken. Har du ingen kompis på ditt håll som röker?

Bond

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 11 okt-10 kl 18:15 »
Njae...tror inte det. Ska kolla med en på jobbet. Hur tjockt var det du rökte? Och - pinsam fråga - var sitter fläsket på grisen? En annan är mer van vid lamm...  ::)

M Bond

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 okt-10 kl 18:24 »
Fläsket sitter på sidorna på grisen. Jag skar bort revbenen för ungarna ville gnaga!! Men annars så skär jag rent och tar bort revbenen så blir fläsket lite tjockare.

Ska försöka bifoga en bild!

Bond

M Bond

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 18:25 »
Fläsket!

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 11 okt-10 kl 18:28 »
Tusen tack!  :)

M Bond

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 11 okt-10 kl 18:30 »
Jag skär fläsket i ca 12 cm breda bitar och sedan hel längd.
Salta och sedan röka. Det blir riktigt gott.
Synd att du bor långt bort från Skåne. Annars kunde jag rökt det åt dig.

Bond

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 11 okt-10 kl 19:28 »
Presssyla , korv , inlagda grisfötter , snart dax för julskinkan , rullsylta , grishalsen till olika grytor , stekar av olika styckdelar - bogbladsstekar -karren-skinkorna .
saltat , marinerat , rökt i alla former .
Köttfärs till kålpuddingar , kåldolmar , köttfärslimpor , bra att ha i frysen mm
« Senast ändrad: 11 okt-10 kl 19:48 av esten »

M Bond

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 okt-10 kl 19:46 »
Kokt tunga, leverpastej, stekt lever i grädde, rökt hjärta, fläsklägg, koka buljong på benen... Listan kan göras hur lång som helst. Bogstekarna brukar jag göra hela och steka i ugnen. Det är fantastiskt gott!!

Bond

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #9 skrivet: 11 okt-10 kl 19:51 »
Blodkorv, vanlig korv, fläsklägg.
Sour pork (om du inte har trikiner i grisen).
Bräserat sidfläsk är sjukt gott om du har tid att tillaga.

Helstekt gris med krispigt skinn, och bukhålan fylld med diverse godsaker! Fast dina grisar kanske är för stora för det.

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 11 okt-10 kl 19:53 »
senapsgratinerade grisknorrar med kummin pantoffler

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 11 okt-10 kl 20:00 »
Om du inte har sett serien "River Cottage" så rekommenderar jag att du gör det. Jag kommer inte ihåg i vilka program de pratar grisar, men lite då och då. Där får man lära sig att ta reda på nära nog allt av grisen. Det är om London-kocken Hugh Fernley-Whittingstall som tröttnar på stan och flyttar ut på landet och lär sig om självhushållning.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Vurre

« Svar #12 skrivet: 12 okt-10 kl 10:32 »
Gris ska rimmas! Inte bara julskinkan och sidfläsket - rimmat sidfläsk från egen gris är mat för gudar - utan också resten av skinkan, bog, lägg och ja, vilka delar man vill. Sen har man att koka gulasch, ärtsoppa, vitkålssoppa med rimmad skinka och andra goda grytor. Kotlettrad och karré kan man ha i bit som stek eller i skivor som portionsbitar.

Skinkstek är heller inte dumt, men se till att behålla svålen vid styckning för att få den där härligt knapriga svålen som på dansk fläskestek.
snus? vad är priset på en pris?

Kicki PW

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 28 okt-10 kl 11:52 »
Om du inte har sett serien "River Cottage" så rekommenderar jag att du gör det. Jag kommer inte ihåg i vilka program de pratar grisar, men lite då och då. Där får man lära sig att ta reda på nära nog allt av grisen. Det är om London-kocken Hugh Fernley-Whittingstall som tröttnar på stan och flyttar ut på landet och lär sig om självhushållning.

Det finns ett helt avsnitt (2-3 timmar kanske?) om just grisen, "Pig in a Day" där Hugh och hans butcher Ray går igenom alla delar och vad man kan göra!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #14 skrivet: 28 okt-10 kl 16:43 »
Det finns ett helt avsnitt (2-3 timmar kanske?) om just grisen, "Pig in a Day" där Hugh och hans butcher Ray går igenom alla delar och vad man kan göra!

Oj, det måste jag leta fram... undrar om det finns på Voddler?! Tack för tipset! Kan vara bra att se ifall man nån gång skaffar gris =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 nov-10 kl 11:29 »
Jag brukar salta filén eller en bit av karrén. Salt och vatten, det ska vara så salt att ett ägg flyter i vattnet. Sedan brukar jag låta karrén ligga i 14 dagar och filén i en vecka. Sedan ugnssteker jag dem inlindade i folie. Kyler dem och äter dem kalla i smala skivor. Super gott.
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
« Svar #16 skrivet: 18 nov-10 kl 11:36 »
Nu ska vi snart slakta våra första grisar. Jag skulle vilja prova på lite olika användningsområden för köttet. Vad har ni provat och gillat? Det jag har kommit på hittills är rimmad skinka, kindkotletter, blodpudding, rimmad saltrulle, bortsett från de "vanliga" kotletterna etc.

Någon som vet om man kan röka fläsk/bacon i en liten bärbar fiskrök?
tunga. rimmad och kokt..... råsaltad och torkad skinka

Folktandvården

« Svar #17 skrivet: 18 nov-10 kl 11:42 »
Älska den förstås. Och du får tusenfalt tillbaka :-*
Och han åto icke sina vänner
Icke förty att de smakade illa
Utan för att de just voro hans vänner Vem bryr sig om hur de smakar? Vännerna åto icke heller honom En med nos slickade honom på näsan  En annan med mule på nacken Lite salt Men det vore allt Inget tuggande på vännernas kroppar

Neiklot

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 nov-10 kl 10:37 »
Hej!

Ska du röka kött i fiskröken (typ ABU-rök?) så får det vara väldigt tunna skivor som du lägger i.

Kött ska ju helst rökas i flera timmar/dygn och det klarar inte en liten fiskrök av. (Klarar ju knappt av att röka fisk...)

jenses

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 nov-10 kl 12:28 »
Hej!

Ska du röka kött i fiskröken (typ ABU-rök?) så får det vara väldigt tunna skivor som du lägger i.

Kött ska ju helst rökas i flera timmar/dygn och det klarar inte en liten fiskrök av. (Klarar ju knappt av att röka fisk...)
... dessutom är det ju lite skillnad mellan varmrök (typ ABU-rök) och kallrök (röka kött i flera timmar/dygn)

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser