Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre skygga lamm blev kvar, hur fånga in?  (läst 10038 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Tre skygga lamm blev kvar, hur fånga in?
« Svar #20 skrivet: 22 okt-10 kl 09:36 »
Som många redan skrivit mata dem med nåt gott. Jag hade 3 bagglamm och en gammelbagge ute tills i söndags. 14 dagar innan planerad slakt gick jag ut i hagen med en hink, lade ut lite kraftfoder i gräset och gick sonika därifrån. Får är nyfikna djur och när jag gått var de tvugna att kolla vad det var jag gjorde. Jag la samtidigt ut en saltsten som de såg från långt håll och eftersom de inte fått salt på ett tag kom de snabbt fram när jag gått. De flydde i första hand i panik till slutet av hagen. Efter 3 dagar med samma ritual (förutom med saltstenen) så kom de joggandes emot mig, avvaktade tills jag hällt ut maten och kom fram och åt när jag backat 3 meter. Efter 5 dagar fick jag hälla maten över stängslet för då hade gammelbaggen blivit så tam att han skulle stångas.

I söndags gick jag ut i hagen, öppnade och hällde ut mat i en tunn sträng efter mig eftersom de inte vågade passera grindhålet först, sen fick jag springa för livet för gammelbaggen skulle ha tag i hinken.. nu hänger de på slakteriet.  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ulfg

« Svar #21 skrivet: 22 okt-10 kl 18:13 »
Det är lätt och lite taskigt att vara efterklok, men tänk vad mycket arbete man sparar på att göra fåren lite halvtama och vana vid grindar. Tills det är dags för klippning, slakt eller vad det kan vara. Jag drar runt dem med havrehinken över sommaren så de vet vad den är för något. Sen kan man ju gå nästan kilometrar med dem. Så har jag grindar som jag hänger upp foderrännor på och gör matplatser av. Innan slakt eller klippning matar jag dem i rännorna och så stänger jag in dem i fyrkanten av grindar. Det där att springa efter vilda lamm eller kor utan grindar eller hund går ju helt enkelt inte.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #22 skrivet: 22 okt-10 kl 21:11 »
ulfg>> Det var just pga att vi saknade det intresset som du beskriver som vi valt att sälja fåren. Det har inte varit jobbigt eller tråkigt på något sätt. Men vi har inte haft det där lilla extra. Jag gillar får och tycker att de är helhäftiga. Men det blir inte att jag är där och umgås spontant. Tyvärr. Jag hade velat gjort det.

Idag tog jag med äpplen (tips från tråden här) och havre. Gick in kastade lite med äpplena som de intresserade sig för lite, utan att börja äta av dem. Sedan kom ena bagglammet fram och åt ur bunken med havre som jag höll i. De andra åt havre som jag slängt på marken en meter ifrån mig. Försökte locka med mig dem in i den mindre hagen, men bara bagglammet följde med, och när han upptäckte att han var själv så spurtade han tillbaka till de andra och de begav sig bortåt i stora hagen. De hade väl fått nog av både mig, äpplen och havre.

Nu är det ett tunnt snötäcke i hagen, och det kanske var därför de gillade mina lockelser. Ska fortsätta under helgen, som jag äntligen har helt ledig.

Birgit

« Svar #23 skrivet: 23 okt-10 kl 13:15 »
Det går ju åt rätt håll ;) Lycka till!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 23 okt-10 kl 16:45 »
De har fått smak för havre! Idag kom de springande mot mig då jag skramlade med havrebunken. Men det är bara ledarbagglammet som vågar äta ur bunken när jag håller den. Ännu. Ska dit nu igen och fresta.

Birgit

« Svar #25 skrivet: 23 okt-10 kl 18:37 »
Håller tummarna ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #26 skrivet: 23 okt-10 kl 19:04 »
Det du gör nu är bästa sättet, de behöver inte ens äta ur hinken bara de kommer in i fållan. Om man däremot har bråttom så går det faktiskt med lite envishet att springa ikapp ett får och fånga det med ett snyggt dyk. Har gjort det ett par gånger när vi skulle klippa våra får och hade 3 stycken utan gruppkänsla. Det blir lite blodsmak och ont i lungorna men får är faktiskt långsammare än vi är. Det är dock korkad att inte direkt ta fram bultpistolen när man har fast sina icke-flockiga får.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #27 skrivet: 23 okt-10 kl 19:39 »
Ren och skär ombetingning. Först förknippade de den skramlande havrebunken med att deras mammor blev kidnappade av en skåpbil samt att de blev runtjagade i hagen. Nu har jag lärt dem att skramlet betyder smarrig havre. Behaviorism när den är som bäst! :)

Jag skulle aldrig kunna springa ifatt ett av lammen. De är ohyggligt snabba. Hoppar flera meter långt om de anser ett hinder vara i vägen. Så upplever jag det i alla fall. Hagen är dessutom för tuvig, stenig, snårig och sluttande för att det ska vara någon god idé att springa där överhuvudtaget.

Nu när jag var där innan kvällen följde de efter mig en bra bit kors och tvärs genom hagen. Då och då fick de smaka ur bunken. Nu åt även tacklammet när jag höll i bunken. Funderar på om jag ska valla hem dem till fårhuset imorgon. Ska köra ett par test i hagen först. Trist om de blir skrämda av något och spridda för vinden...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #28 skrivet: 23 okt-10 kl 19:53 »
Nejdå, det går åt rätt håll så imorgon kan du nog ta in dem om de redan nu följer efter dig i hagen, grindhål och liknande kan bli lite knivigt men se om inte nån kan följa efter fåren på avstånd. Det brukar gå lättare då om nån "trycker på" lite bakom dem, då är de inte så benägna att vända.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #29 skrivet: 24 okt-10 kl 10:26 »
;D ;D ;D ;D

Dags o banta, eller??!!? ;D

Ja antingen det eller höja alla ladorna i beteshagen Vete 17 vad som är enklast ;D ;D
men precis som alla vise kvinns å män redan skrivit här så är det helt suveränt att träna lammen (och tackorna) med en foderhink. man har igen arbetet 1000 gånger.
En annan erfarenhet jag har är att en flock är enkel att hantera, men milda makter om nåt enstaka lamm eller tacka hamnar utanför flocken (=oftast hagen) så är dom mycket svårare att hantera. En tacka som kommer som en raket till kornhinken inne i hagen kan ha ett "säkerhetsavstånd" på 30 meter till samma hink om hon är utanför..
vad tycker ni andra?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #30 skrivet: 24 okt-10 kl 11:16 »
Ok, ska bara skriva här sen ska jag logga in på Svenskaspel och spela hem lite pengar.

Gick in med en hink havre och lockade. De kom sättandes direkt. Så jag gick ut ur hagen, över grusvägen och in på stigen i skogen som leder till vårt hus, ca 200 meter bort. De följde med ända till asfaltsvägen som man måste över och som är vår tomtgräns. Där tog det stopp. De visste inte om det gick att gå på asfalten, plus att dikesrenen var fullproppad av sånt som är gott att äta och som sedan länge är slut i hagen. Typ bladen på gullris och gröna löv. Efter ett tag lyssnade de inte alls på mina lockbräkanden och började gå bortåt i skogen, bort från vårt hus och hagen. Ajdå, tänkte jag. Men efter en stund kunde jag locka till mig ledarlammet igen. Han nosade lite på havren, sedan satte han av i full fart bortåt på stigen med de andra i släptåg. De stack som en avlöning, men åt rätt håll, dvs tillbaka mot hagen. Jag gick efter, såg att de tog av rätt där stigen delar sig och de måste svänga 90 grader. När jag kom ifatt dem stod de på grusvägen utanför grinden till hagen. När de såg mig sprang de in i hagen igen. Tror ni att jag pustade ut? De hela tog kanske 20 minuter allt som allt. Jag tror att lammet tröttnade på havre. Han hade ju fått ta ett par munnar efter vägen. Väl tillbaka i hagen brydde de sig inte om mig ett smack, återgick till sitt som om inget hänt.

Nu tror jag att jag satsar vidare på att få dem så tama som möjligt, samtidigt som jag försöker fixa rejäla grindar att göra en fålla av. Litar inte på att vanligt fårnät duger. Jag ska ju hålla dem instängda ett tag tills köparna kan komma och hämta, de bor ett tiotal mil bort.

Edit: Jag tror inte heller att det hade hjälpt att ha någon bakom. Det hade bara förhindrat att deras reträtt slutade tillbaka i hagen.
« Senast ändrad: 24 okt-10 kl 11:21 av Troy McClure »

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #31 skrivet: 24 okt-10 kl 12:16 »
Se bara så fint de följde med till en början...  :P

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 28 okt-10 kl 13:27 »
Nu så, efter ett j-a trugande.  :P

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 28 okt-10 kl 14:10 »
Grattis!  ;D

Där ser du, trägen vinner  ;)

Leontina

• Västmanland
« Svar #34 skrivet: 28 okt-10 kl 14:22 »
Grattis! Bra jobbat! ;D

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #35 skrivet: 28 okt-10 kl 14:54 »
Hoppas den står såpass att man kan backa ett släp intill? Om man stressar dem vid inlastningen så kan de förresten hoppa över staketen, de hoppar mycket högre än man tror.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #36 skrivet: 28 okt-10 kl 20:37 »
Hoppas den står såpass att man kan backa ett släp intill? Om man stressar dem vid inlastningen så kan de förresten hoppa över staketen, de hoppar mycket högre än man tror.
Det kan man inte, det är en nivåskillnad mellan hagen och vägen, så man kan inte komma närmare än 10-15 meter. När jag just stängt in dem fick de lite panik och den ena försökte hoppa över, det var ett bra försök, men jag tyckte inte riktigt att det var nära. Det jag är rädd för är att de tar avstamp från en av de andra. Det var inte många månader sedan de stod på sina mammors ryggar och åt från grenar...

Min tanke är att fånga dem en och en, eventuellt sätta på koppel, och leda/bära dem till transporten.

JBF

• Småland
« Svar #37 skrivet: 28 okt-10 kl 21:26 »
Min tanke är att fånga dem en och en, eventuellt sätta på koppel, och leda/bära dem till transporten.
Ja, fånga dem och bär dem, chansa inte med koppel. Se till att ha nån med dig så att ni kan ta de två sista samtidigt, ett ensamt lamm kvar i fållan kommer garanterat att hoppa över i panik.
Lycka till!!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 28 okt-10 kl 22:30 »
Måste nog tipsa om att ni ska vara tre som fångar dem - en människa för varje lamm - för annars kommer den första ni tar in i transporten inte direkt stå kvar i all-sköns-ro medans ni hämtar de två sista :-\

Våran förra bagge hoppade 180 cm rakt upp från stillastående när vi var och hämtade honom och två tackor... han SKULLE ut ur transporten till varje pris!!! och han lyckades :o Så kan det gå när ett får är i transporten och de andra två utanför ::)

Han fick namnet 'Hoppe'  ;D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 29 okt-10 kl 10:23 »
Ta spännband och sätt fast dom alla var och en för sig, med en rem runt halsen och sedan fast i grinden el dyl på fållan. Detta innan ni tar bort något av lammen.

Var noga med att de inte kan strypa sig med spännbanden :o, fäst dom lågt ner på grinden om lammen skulle få för sig att lägga sig ner. Håll god koll på de som är kvar, för de kommer garanterat gripas av panik...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser