Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tre skygga lamm blev kvar, hur fånga in?  (läst 10039 gånger)

Troy McClure

• Västmanland
Tre skygga lamm blev kvar, hur fånga in?
« skrivet: 10 okt-10 kl 18:55 »
Har sålt fåren, men tre lamm (7-8 månader) vägrade att följa med tackorna och de andra lammen in i transporten. De flydde genom stängslet mellan den lilla fållan vi hade dem i inför transporten och ut i den stora hagen där de är nu. Vi hade fått in merparten i transporten och ville inte släppa ut dessa igen, så de har flyttat nu. Kvar är de tre lammen alltså.
De är inte vana vid människors hantering av dem, de har gått i stor sommarhage några hundra meter från vårt hus sedan i slutat av april. De lockas inte (snarare skräms) av en hink med havre. Det går helt enkelt inte att komma närmare dem än 10 meter. Försöker man driva in dem i ett hörn får de till slut panik och hoppar rakt igenom stängsel (5-trådigt rovdjursstängsel) med risk för skador.

Hur ska vi göra?
Om de ändå ska slaktas kanske någon jägare vill ta dem från håll? Eller gör man inte så? 
Eller vänta tills det blir dåligt med mat i hagen och hoppas att de går att tämja med hjälp av fint hö?

Valde att göra oss av med fåren då det inte riktigt var vår kopp te. Det kanske märks?  :P

Ulricaa

• -
SV: Tre skygga lamm blev kvar, hur fånga in?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-10 kl 19:03 »
Du har inte grindar som nån kan komma med en hund och valla in dom i?
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

samaka

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 10 okt-10 kl 19:18 »
Jag hade släppt ut de andra igen och gjort ett nytt försök och hoppas de följer med flocken, men det blir ju lite svårt  ;D om de redan är flyttade.

Hör om ni kan låna grindar av någon och gör en fålla som ni lurar/lockar/pockar/driver (ja alla bud som krävs) in dem i. Ni skulle ju kunna, under några dagar, mata dem med kraftfoder i fållan för att få dem att förknippa den med något positivt, utan att ni fångar in dem.

Annars finns det säkert någon jägare som ställer upp på lite jakt...
« Senast ändrad: 10 okt-10 kl 19:20 av samaka »

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 10 okt-10 kl 19:32 »
Har inga grindar och risigt med kontakter i övrigt vad gäller fåreri.

Vi släppte ut fåren ur transporten en gång och började om, men det var aldrig ens nära att de tre lammen skulle närma sig den. När vi hade 2/3 av djuren inne i transporten sen igen så tyckte vi ändå att det var en ganska bra utdelning. Alla tackorna var ju inne till exempel. Totalt rörde det sig om nio djur. Fyra tackor och fem lamm. Six down, three to go...

Suck, skrev i annonsen att köparen sörjer för infångning, hantering och transport, och så sitter man här och kliar sig i huvudet...

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 08:53 »
Kolla in hemsidan: vallhundsgruppen.se
Det kanske finns någon i din närhet som kan hjälpa dig!
(Man kan lägga in en annons om att hjälp önskas)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 okt-10 kl 09:02 »
Har ni fårnät? Sätt i så fall upp en fålla av fårnät och mata dem där i.. Efter några dagar kan du minska öppningen till någon meter, Sedan är det bara vänta på att de går in och äter och du är då snabb som vinden och stänger till öppningen. Jag gjorde så med några av fåren för någon vecka sedan, funkade bra.

Jag hade i ena änden av fållan ställt hästtransporten och där inne fanns vattnet, saltstenen, lite hö + kornkross.. Fyllde på varje dag och efter 5 dagar kunde jag stänga till fållan bakom dem och sedan mota in dem i transporten.

Vilse

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 okt-10 kl 09:16 »
Jag har fårnät,,gjort en tratt,,leder in stänger av,,sen kutar dom in i nätet och fastanar,,då greppar jag dom snabbt,,

glad jag inte har grannar som ser mina idiotövningar i hagen :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 okt-10 kl 09:45 »
Om de ändå ska slaktas kanske någon jägare vill ta dem från håll? Eller gör man inte så? 

Om lammen ändå ska slaktas, skulle jag inte bråka med dem mer, utan låta dem gå och beta i hagen så länge jag vill ha dem. Sedan skulle jag be någon som kan både skjuta och slakta om hjälp.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 okt-10 kl 09:53 »
Men.. det handlar om några lamm..inte 100 kilos grisar..
Det är väl bara att göra en fålla enligt Gångis recept, som man minskar ner, och sen nappa tag i dom och bära in dom i transporten..? eller? lamm behöver man väl inte mota..

Ulricaa

• -
« Svar #9 skrivet: 11 okt-10 kl 09:57 »
Det är inte så svårt att göra en fålla till lamm....och får är rätt tacksamma om man lägger och gör en fålla och lägger mat som där står så lär det funka på en rätt kort tid...hellre det än att hålla på och gå och ha dåligt samvete...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Birgit

« Svar #10 skrivet: 12 okt-10 kl 11:01 »
Skygga djur matar man successivt in. Man ska aldrig stressa djuren, eller tränga dem, då panikar de. Lägg alltid något gott inne i en fålla (längst in, så de inte kan nå utifrån). Ta det lugnt, Håll på i så många dagar det behövs. Gå alltid därifrån utan att försöka få tag i dem. Prata lugnt och vänligt, sitt gärna stilla i hagen långa stunder och var noga med att vara avslappnad. De känner direkt om man är stressad eller nervös. Det är bra om de vänjer sig vid din närvaro.

Att ta in vallhundar till djur som redan slänger sig rakt in i rovdjursstängsel är väl inte helt smart vallhunden? Vitsen är att de ska lugna ner sig och få något förtroende för människor. För även om de "bara" ska slaktas, så är det inte något plus att slakta hysteriska djur. Även vid slakt ska det gå lugnt till om köttet ska bli bra.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 12 okt-10 kl 13:49 »
Min erfarenhet är att djuren blir mindre stressade av en hund, än av männsikor som försöker fånga ett får.
Om en vallhund är kompetent och föraren också är kompetent, så kan infångningen ske med ett absolut minimum av stress.
Jag vet att du , Birgit, inte har någon erfarenhet av att se en bra hund med en bra förare som arbetar tillsammans. Då kan det vara svårt att föreställa sig hur det går till väga. :)

Jag vet bara att de jag har hjälpt, har uttryckt sin enorma förvåning över hur enkelt, lugnt och smidigt det har gått. Sen har jag fått hårresande historier serverade om hur både folk och fä har farit åt alla håll, vid tidigare försök  :o ;D

Men jag håller med om att en dålig hund förstör mer än den gör nytta!! Speciellt om hunden inte har något djurkänsla själv. En hund med en nedärvd, bra djurkänsla vill inte stressa upp djuren utan vill ha lugn och kontroll på fåren. Då är halva problemet redan löst...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 12 okt-10 kl 15:06 »
Jo, vallhunden, jag har sett väldigt duktiga ekipage. Men även många katastrofer och att få fatt i just de allra bästa, som gör detta för nöjes skull?
Det går att hantera skygga djur också, men man måste vara lite duktig på djurbeteenden och ha tid. Hundar är inte alltid lösningen. Hur får beter sig och varför är nog så viktigt att lyfta fram. ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 12 okt-10 kl 18:50 »
Det går att hantera skygga djur också, men man måste vara lite duktig på djurbeteenden och ha tid. Hundar är inte alltid lösningen. Hur får beter sig och varför är nog så viktigt att lyfta fram. ;)
Självklart har du rätt Birgit!
(Fast jag gör det med hund) :-X  ;)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 12 okt-10 kl 20:00 »
Självklart har du rätt Birgit!
(Fast jag gör det med hund) :-X  ;)

;D ;D ;D

Jag har alltid jagat får själv förut, men OJ OJ OJ vad det är lättare med vallande vovve :o Min BC har varit ovärderlig förra hösten(när jag var höggravid) och nu i sommar - detta trots att han är 'lite' ::) olydig >:(
Och mina får är inte speciellt vana vid att bli vallade - lammen inte alls!

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #15 skrivet: 21 okt-10 kl 16:34 »
Status quo här.

Lammen går kvar i hagen. Precis lika skygga som innan. Man kommer som närmast ca 10 meter ifrån dem. Sedan sätter de av. Då har jag varit väldigt lugn, gjort kringgående rörelser. Stått mycket still. Suttit. Inte närmat mig dem direkt. Problemet är ju också att jag inte kan locka med något. Havre vet de inte vad det är. Hö rör de inte. Ännu. Just nu går de och äter nedfallna löv och fruset gräs. Snart borde näringsvärdet tryta rejält, och hungern borde göra att de börjar intressera sig för vad jag har med mig, tycker man.

tinna.m

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 21 okt-10 kl 16:39 »
Äpplen som ligger i rad in mot fållan. Nya var dag. Glesare när de fattat grejen. Bara längst in när de kopplat helt. Samma tid varja dag/morgon kväll.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #17 skrivet: 21 okt-10 kl 20:33 »
Har haft samma problem men bara med ett lamm. Kastade sej över en 1 meters brädhage när vi lastade. grannens finnspets lyckades samtidigt ta sej in i hagen och sen va cirkusen igång. Finnspetsen lyckades "ställa" lammet mot en ladvägg och skällde ett kanonfint ståndskall. När jag skulle smyga mej runt ladan och fånga lammet smet hon in under ladgolvet och hunden efter.
Enda sättet att få ut lammet var att krypa efter, trots att utrymmet inte riktigt var anpassat för mej. Så efter ett ålande som skulle ha fått vilken galen major som helst att bli imponerad fick jag tag på lammet under ladan och så upptäcker jag att jag sitter fast och tar mej ingen stans. Till slut och efter lite trixande lyckades vi dra ut lammet. Så var det bara jag kvar som skulle därifrån. Gick det oxå efter ett fasligt ålande och mixtrande.
resultat: 5 minuter för att lasta 16 lamm, 1,5 timme för att lasta det sjuttonde och 20 minuter för att få fram torparen i solen igen.
 ;D ;D ;D ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 21 okt-10 kl 22:07 »
 ;D ;D ;D ;D

Dags o banta, eller??!!? ;D

(Jag har haft en liknande erfarenhet, men skickade in hunn)

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 okt-10 kl 01:40 »
eller skaffa den sortens far som svimmar naer dom inte vill laengre :)
har tvaa som gjort saa naer hunden varit efter dom,,ett av de nya lammen la sej pladask ner och blev stentung och jag fick baera det tillbaka ut i hagen :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser