Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma dv.kochin kycklingar  (läst 53902 gånger)

Tindranu

• Småland
SV: Könsbestämma dv.kochin kycklingar
« Svar #20 skrivet: 05 apr-08 kl 10:15 »
Hej Barbro!
Mina är dvärgkockin!
Vi kör bara den rasen, jag gillar dem skarpt.
För det första tycker jag att de är ursöta och för det andra, jag är inte så van vid höns
det är mina första det här, och jag tycker de "stora" raserna är för stora.
O lite läskiga..hahaha :-\  (fötterna är värst..hehe..)
De här är precis lagom i storlek o nu har jag blivit van vid dem så det känns kanonbra.
Jag tror också att de tre första är hönor.
Den lille svarte gjorde sig till tupp i mina ögon på tredje dagen, då han snodde en bit
majs och började dra dragkamp med sin "syster" och vann och sen sprang allt vad han
kunde. Hon efter men han vann tillbaks, fast han var näst sist född och pytteliten...
Men, om man kollar noga på bilden så har "han" också antydningar till vingpennor... Men
de har inte kommit så långt som de andras.
O tänk, jag har bara lagt RUNDA ägg under Marianne, så det vore ju himla kul om/att det
blir flest hönor!!
Förra årets kull var tre tuppar och två hönor... men då visste vi inget om runda ägg....!
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 apr-08 kl 17:36 »
Hej!
Nu är jag nyfiken på könet på mina dvärgkochin som blir tre veckor på lördag...
Någon som tror att de vet? Barbro?!!  ;D

Den mörka har lite hängande vingar  ???

Tindranu

• Småland
« Svar #22 skrivet: 14 apr-08 kl 09:15 »
Himla intressant är det här!
Redan efter fem dagar kan man se tydligt att vingarna är annorlunda!
Sen vad det betyder är jag inte så säker på än, men jag hoppas du har rätt Barbro!
Vi har i så fall lyckats att få fler hönor än tuppar i årets - hittills födda kullar.
Det tycker jag vore himla kul om det nu verkligen är så.... :-*

Men, här kommer sista kullen, kolla in skillnaderna i vingarna, nu är de fem dagar gamla.
Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Tindranu

• Småland
« Svar #23 skrivet: 14 apr-08 kl 12:17 »
Ja, det ska bli himla trevligt o se vad detta blir!!
(o fortsätta diskussionen om runda ägg..hahaha!)
Fast om man tittar på Mariannes kull, då har den grå lille som vi från början hade väldigt små
fjädrar på vingarna växt till sig. Kan han/hon vara sen? För nu ser ju alla i den kullen lika ut på vingarna.
Alla med låååånga fiiiiina...hehe.
Mvh Tindranu

Margit

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 27 apr-08 kl 12:50 »
ska jag våga mig på det hi hihi

Jag tror att den ljusa blir tupp o den mörka höna ;D

Måste säga det än en gång

"gud så fina dom är" vilken fin teckning dom har
sådana skulle jag vilja ha. får ut o leta på nätet ;D

KRamis ulle

Det verkar som att du hade rätt Ulle!

Margit

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 apr-08 kl 12:53 »
Nu har jag ett gäng dvärgkochin som är en vecka, tydliga skillnader i vinglängd...nu ska vi se om det stämmer att "knubbvingade" blir tuppar...i så fall har jag tre st.  :( om det inte har med könet att göra så kan man ju undra varför det blir sådan skillnad.
Den med långa vingar har även börjat få gump.

Barbro

« Svar #26 skrivet: 27 apr-08 kl 22:49 »
Nu har jag ett gäng dvärgkochin som är en vecka, tydliga skillnader i vinglängd...nu ska vi se om det stämmer att "knubbvingade" blir tuppar...i så fall har jag tre st.  :( om det inte har med könet att göra så kan man ju undra varför det blir sådan skillnad.
Den med långa vingar har även börjat få gump.
Vilken bra bild, skillnaden syns ju mycket tydligt. :)
I vår har jag kläckt kycklingar åt mina grannar, två kullar plymoth rock, och ett gäng blandraser med mycker brama i, och även på dem syns skillnaden i befjädring tydligt efter bara en vecka, så det gäller tydligen inte bara dv. kochin.
Jag har fått en egen liten dv kochin också som är så roligt tecknat, typiskt nog blir det en tupp! :(

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 28 apr-08 kl 05:41 »
hej är det här en höna./Annika.E
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Tindranu

• Småland
« Svar #28 skrivet: 01 maj-08 kl 15:32 »
Det här kanske är allmånt känt, men jag är ganska ny med höns, och har inte läst det någonstans.
Det står i böckerna att , förutom med vissa raser , är det svårt att könsbestämma kycklingarna förrän de är ganska många veckor, men jag tror jag kan bestämma mina dvärgkochin från ca 1 vecka, för redan då har de blivande hönorna betydligt längre och synligare vingpennor, och sen fortsätter de att bli befjädrade i mycket snabbare takt än sina bröder.
Kycklingarna på bilden är 4 veckor, nu är det ju mycket tydligt. Jag lyckades inte få en av varje sort att hamna på samma bild. Den ensamma kycklingen  är en typisk blivande tupp, på den andra bilden är det två gula hönor, den svarta är en tupp, men det är svårare att se befjädringen på den på bild.
Vad man ska ha det till vet jag inte , men lite roligt är det.
Barbro

Det här är så himla spännande!!
Min första kull i år är ju ca fem veckor nu, och de två vita och den röda kom väldigt snabbt med långa fjädrar på vingarna. Den svarta några dagar senare, men lika långa fjädrar. Idag borde ju det blivit lite rött på kammen tycker jag, när jag jämför med förra årets kull när de var fem veckor hade tupparna börjat bli röda och hönorna var kvar i sin gula kamfärg....
Kan jag ha fått fyra av fyra hönor?!   :o Det hade ju varit otroligt... men jag ser inget rött på nån av dem!!!

På kull nr 2 som är en vecka yngre, där ser tre av fyra ut att vara lika som den första kullen... den fjärde är nog lite sen...kan han va en tupp då? Ser ut som punk-mormor... Eller blev han lite utvecklingsstörd av syrebristen i början kanske, det var kanske honom jag livräddade.. haha!
Jag måste ner o fota idag tror jag!
Helt otroligt, vi ville ju ha bara hönor...o la bara runda ägg under Marianne!!  ;)

Tindranu

• Småland
« Svar #29 skrivet: 04 maj-08 kl 10:59 »
Jaha ni, jag tror Barbro har rätt i det här med vingarna!
Så redan efter EN vecka ser man tydligt, på dvärgkockin, om det är en höna eller tupp!
Min första kull från året, Mariannes fyra kycklingar, blev alla fyra hönor...
De vita och den röda hade långa markerade mycket tydliga vingpennor redan från början, och efter en vecka
var de ännu mer tydliga. Den svartvitgrå randiga var några dagar senare men fick lika långa vingpennor...
Helt otroligt roligt!
Jag försökte kolla så att äggen var så runda som möjligt redan när jag la in dem också, så kan teorin om "rundade" ägg
också stämma??  (lite skrock måste man väl  få tro på?!?!
Här kommer bilder så ni ser hur de såg ut vid en vecka och hur de ser ut nu, när de är ca fem veckor blir det nog!
Mvh Tindranu
« Senast ändrad: 04 maj-08 kl 16:07 av Tindranu »

Margit

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 15 maj-08 kl 18:21 »
Nu är det dags igen, vilka kön tror ni att dessa små krabater har? De är 4 veckor och jättesvåra att fotografera.

Margit

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 15 maj-08 kl 18:22 »
...och två till.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #32 skrivet: 15 maj-08 kl 22:06 »
jag tror

höna
tupp
tupp
tupp

kramis ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Margit

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 15 maj-08 kl 22:16 »
Ullis du hade rätt sist  ;)

75% tuppar...himla kul  ::)

Margit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 28 maj-08 kl 21:25 »
Hej!
Jag är fortfarande osäker på den ena vita...de två svarta är tveklöst tuppar, och en vit är en höna men den andra vita är inte så röd i kammen som tupparna men har större kam än den vita hönskycklingen...invecklat  ;) jag skickar med en bild så får ni se!

Margit

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 28 maj-08 kl 21:27 »
Så här röd är den ena tuppkycklingen  :)

Margit

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 10 jun-08 kl 20:56 »
Putt!!
Nu är jag 90 % säker att även den ena vita kycklingen är en tupp, mycket senare med rödheten i kammen men har haft "tuppklädsel" redan från början.
Jag blir mer och mer övertygad om att det går att könsbestämma dvärgkochin med hjälp av vinglängden  :)

Anna

• -
« Svar #37 skrivet: 10 jun-08 kl 23:26 »
Jag tycker det lättaste är att se på befjädringen. På bilderna ovan ser man ganska tydligt vilka som är tuppar påa tt de har synliga duniga partier medan hönorna är jämnt befjädrade över hela kroppen. Sen handlar det också om att träna upp ögat för det. Har nyligen hjälpt till att könsbestämma kycklingar åt personer som fått kycklingar för första gången i sina liv och jag tycker att jag ganska på en gång kan säga vilka som är vad. Några kan man sedan behöva kolla närmare på för att vara säker, men det blir lättare och lättare att se med tiden. :D
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Tuppaklara

« Svar #38 skrivet: 12 jun-08 kl 11:35 »
Hej ! jag är ny här på forumet, med att skriva.Har därimot läst och lärt mig mycket under ca 1 år.
Jag har dvärgkockin och fick kycklingar för ca 8 veckor sedan. Tänkte då att jag kunde könsbestämma
enligt ovan, men nu så har hönan kam och tuppen verkar vara en höna.Det verkar alltså inte stämma på mina.
Kan färgen ha betydelse? Lyckas inte lägga in bild.

Margit

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 13 jun-08 kl 11:46 »
OBS!
Ett förtydligande, detta sätt gäller endast dvärgkochin...tillsvidare  :)

Och jag är inte heller övertygad då mina förra två dv.kochin var identiska i vinglängd - det ena blev en tupp och det andra en höna  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 3 användare
Jan Michael Hedlund, javill, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser