Jag har läst i en bok att man kan könbestämma vissa kycklingar redan när dom är dagsgamla. Det står att man kan se det på teckningen , att pojkarna har som "ränder" och flickorna inte har några "ränder" . Jag vet inte om jag tycker det stämmer men våran tupp hade "ränder" som kyckling och ja han blev ju tupp
. Jag vet inte hur det stämmer med flickorna, vad tror ni om detta ?
Många utav våra kycklingar får ränder (ser ut som fasanungar) och det varierar... Vissa är tuppar, andra hönor.

Blev väldigt förvånad i år över en kyckling som hade en färg som annars alltid brukar vara tuppar men visade sig vara en höna.. Häftigt! (Se bild)
Har dock inga bilder på henne som liten (då jag trodde det var en tupp vid första ögonkastet på grund utav hennes färg).
Enligt den där teorin med fjäderväxten på dv kochin så har det stämt för mig i alla fall... Två stycken hönor (en blå och en svart) och en blå tupp blev det... Jag såg redan efter en vecka skillnaden på dem.. Förutom att fjäderdräkten växte så annorlunda så började tuppen få gröna/lila glänsande fjädrar på vingarna redan då.. Han hade mycket buskigare och större huvud också mot den blåa hönan som var liten och nätt med en matt ljusare blågrå färg (han drar mer åt svart än blått faktiskt... Väldigt mörkmörkblå... Fast just nu ser han mer grön ut än blå

). De är ca 4 veckor gamla nu... Höstkycklingar .

Cecilia: Som det ser ut nu så är den översta och den understa hönor... Den mittersta har jag svårt att se eftersom jag brukar kolla på förutom fjädrarna kammen... Jag brukar vara väldigt duktig på att skilja på höns och tuppar vid bara några 2 veckors ålder så fy skäms på mig om det blir fel.

(dock så är det ju olika svårt att se på olika raser... Jag är ju van vid våra höns och har lärt mig under åren)