Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma dv.kochin kycklingar  (läst 53900 gånger)

Barbro

Könsbestämma dv.kochin kycklingar
« skrivet: 11 jun-06 kl 13:40 »
Det här kanske är allmånt känt, men jag är ganska ny med höns, och har inte läst det någonstans.
Det står i böckerna att , förutom med vissa raser , är det svårt att könsbestämma kycklingarna förrän de är ganska många veckor, men jag tror jag kan bestämma mina dvärgkochin från ca 1 vecka, för redan då har de blivande hönorna betydligt längre och synligare vingpennor, och sen fortsätter de att bli befjädrade i mycket snabbare takt än sina bröder.
Kycklingarna på bilden är 4 veckor, nu är det ju mycket tydligt. Jag lyckades inte få en av varje sort att hamna på samma bild. Den ensamma kycklingen  är en typisk blivande tupp, på den andra bilden är det två gula hönor, den svarta är en tupp, men det är svårare att se befjädringen på den på bild.
Vad man ska ha det till vet jag inte , men lite roligt är det.
Barbro

Barbro

SV: Könsbestämma dv.kochin kycklingar
« Svar #1 skrivet: 11 jun-06 kl 13:41 »
Försöker få med bilderna, det kanske bara går med en i taget!
Tuppen först

Barbro

« Svar #2 skrivet: 11 jun-06 kl 13:42 »
Hör kommer hönorna

Barbro

« Svar #3 skrivet: 11 jun-06 kl 18:33 »
Lena, det kanske är svårare när de inte är helt samma ras, men se vad du tycker och se om det stämmer sen!
Nu har jag 12 kycklingar, jag "könsbestämde" dem när de var 8-9 dagar, och ännu har ingen bytt kön! Det är 2 gula och 4 svarta tuppar, och motsatt med hönorna.4 av tupparna börjar få små kammar, så det verkar stämma.
Barbro

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 08 mar-07 kl 00:11 »
Annars så är ju ett säkert tecken att dom roligaste, trevligaste vackraste kycklingarna med mest spännande färger (dvs dom man skulle vilja spara) alltid visar sig vara tuppar  :P  ::)

Nä, skämt åsido så är det bra att veta så tidigt som möjligt hur många tuppar och hur många hönor man har så att man kan beställa rätt antal märk-ringar från SRF.
Eller, om man vågar, rensa ur några tuppar på en gång så att man slipper slakta dom sen....  :'(
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Barbro

« Svar #5 skrivet: 12 mar-07 kl 12:34 »
Vad är det för ras på dina kycklingar?
Jag vet inte om det här med skillnad i befjädring är något speciellt för dvärgkochin, det är den rasen jag har.
Jag har nog haft ca trettio kycklingar  och hitills har det bara varit fel en gång, det var en liten vit höna som var så klent och sent befjädrad att jag trodde hon var tupp.
Man ser det allra först på vingpennorna som reden i slutet av första veckan är mycket kortare på tupparna än på hönorna, stjärtarna är det ingen skillnad på. Senare ser man att hönorna får fjädrar istället för dun på ryggen mellan vingarna långt innan tupparna. Från 6-7 veckor får ju tupparna kam, och det är först då som jag tycke att de börjar skilja sig i "attityd" och uppförande.

Barbro

« Svar #6 skrivet: 06 aug-07 kl 22:11 »
Hej: Så här ser du skillnad på 1 veckors dvärgkochinkycklingar, tupp till vä, höna till hö. Det stämmer alltid! Vet inte om det gäller andra raser. Kammen skiljer säkert först vid 5-6 veckor.

Barbro

« Svar #7 skrivet: 06 aug-07 kl 22:13 »
Fick bara med en bild, det är på den lilla tuppvingen. är kommer hönans:

Barbro

« Svar #8 skrivet: 06 aug-07 kl 22:14 »
Och här är en bild på båda, tupp till vä, höna till hö

miar70

• 6-barnsmamma och djurälskare!
« Svar #9 skrivet: 06 aug-07 kl 22:25 »
Tack för bilderna Barbro :)

Jättefina, men kan du kanske förklara lite närmare då jag inte riktigt ser hur du menar :-[ är det så att tuppvingen är mer taggig? Och hönans mer rundad?
/Mia
Vi har får, hedemorahöns, hundar, katt och kanin!

Barbro

« Svar #10 skrivet: 07 aug-07 kl 05:48 »
Från början ser de ju lika ut, ungefär som tuppen vid 1 vecka. Hönans vingpennor är mycket mera utväxta, vingen på detta stadium dubbelt så lång, du ser på vingpannorna.
Tuppens vingar ser fortfarande ut som små skulderblad, medan hönans redan täcker en del av sidan. Hon fortsätter att ligga före med fjädrarna , när de är 3-4 veckor syns det tydligt att hönan börjar få fjädrar på ryggen, medan tupparna fortfarande är duniga mellan vingarna ett bra tag till.
Nu får du ut och titta igen!

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 dec-07 kl 10:32 »
Hej hej! Och Gott nytt år på er alla!! ;D

Någon som vågar sig på en gissning av kön på mina snart 6 veckor gamla dvärgkochin...

Nr 1 och 2

Margit

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 dec-07 kl 10:34 »
Nr 3...

Margit

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 31 dec-07 kl 10:36 »
Nr 3, 2  samt nr 4
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 10:36 av Margit »

Margit

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 31 dec-07 kl 10:43 »
Här kommer en ruskig bild...den ser så grym ut, kunde inte låta bli att visa er... ;D

Anna

• -
« Svar #15 skrivet: 31 dec-07 kl 12:16 »
Lättast med iaf dvärgkochin är ju att titta när de just börjar få fjädrar. Hönorna får jämn befjädring över hela kroppen på samma gång. Tupparna får fjädrar först på vingarna bara medans de fortfarande är helt duniga på ryggen. Detta tycker jag är lättaste sättet att se könet på innan det visar sej med hjälp av kammen.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 31 dec-07 kl 14:57 »
Lättast med iaf dvärgkochin är ju att titta när de just börjar få fjädrar. Hönorna får jämn befjädring över hela kroppen på samma gång. Tupparna får fjädrar först på vingarna bara medans de fortfarande är helt duniga på ryggen. Detta tycker jag är lättaste sättet att se könet på innan det visar sej med hjälp av kammen.

He he...det är precis så jag har gjort  :-\. Alla de stora svarta har fått fjädrar som hönor...och den lilla ljusa skulle i så fall vara en tupp. Den ljusa (Fridolf) är helt klart minst och är mycket senare i befjädringen...fötter och näbb är dock stora men INGEN kam!! :o

Det tycker jag är konstigt. Sen har vi kycklingen nr. 3 med den stora kammen...om det där med befjädringen stämmer så är det en höna  :-\

Jag får bara vänta och se  ;D måste lära mig att ha tålamod.

Tindranu, jag gissar (hoppas) att nr. 4 är en höna, hon heter Wilma och den är jag sugen på att behålla...kycklingarna är ganska tama. Jag brukar plocka upp dem i händerna men de skriker ju lite, de äter gärna ur händerna och kommer rusande så fort jag kommer in (oftast har jag ju nåt gottis med mig  :P).
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 15:01 av Margit »

Tindranu

• Småland
« Svar #17 skrivet: 04 apr-08 kl 10:12 »
Putt *visslar på Tindranu*  ;)
"som lyssnar o tycker bestämt att det är nån som visslar härinne..!?!! FÅÅÅÅR MAN VISSLA???"  ;)

Himla spännande!
Undrar varför man blir helt koko o bara funderar på VAD det är när det väl är kläckt en liten kyckling... Inte är det för att
vi springer i väg och köper rosa eller blå vattenskålar..hehe.. Men det är nåt nedärvt, måste veta, helst så fort som möjligt!!
På mina nya kycklingar tycker jag mig redan nu 4-5 dagen se tydliga långa vingpennor på 2-3 st av de fyra som föddes i söndags.
Den lille svartgråvite, som nu är gulsvartvit, har korta trubbiga vingar, utan några markerade vingpennor.
I så fall skulle jag ha tre hönor o en tupp i denna första kullen... fortsättning följer.
Kanske skulle fota o lägga in här, för Er experthjälp!!!!
mvh Trötter Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Tindranu

• Småland
« Svar #18 skrivet: 04 apr-08 kl 11:35 »
Nu ska vi se, här kommer fyra kycklingar.
De är idag fem dagar gamla!
Vad tror ni?
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Barbro

« Svar #19 skrivet: 04 apr-08 kl 23:53 »
Tindranu, det är lite svårt att se på bilderna, men jag tycker det ser ut som om de tre gula blir hönor och den mörka tupp.
Vad är det för ras? Mina erfarenheter grundar sig enbart på dvärgkochin men det kan mycket väl gälla andra raser också.
Plymoth rock kycklingar ser man skillnad dag ett, kycklingarna är mörka, och tupparna har en ljus fläck på hjässa , som hönorna saknar.

Dina kycklingar är jättesöta!

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser