Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggring?  (läst 1424 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Baggring?
« skrivet: 09 okt-10 kl 21:00 »
Har en fundering; jag och två kollegor som har låt säga 10-20 tackor var bestämmer oss för att inhandla var sin obesläktad bagge, använder den själv år 1, lämnar den vidare år 2 och 3 etc.... År 4 kommer den alltså tillbaka till mig och kommer då att betäcka sin första avkomma. Det kommer kanske i och för sig inte att finnas så många egna avkommor att betäcka vid det laget, eftersom kanske hälften blev baggar och nån försvunnit med tiden...
Hur skulle detta te sig? Avelsmässigt? Det jag ser som nackdel är ev sjukdomar som "far runt", och att behöva "dras med" en bagge året om. Fördelen är att man vet hur man har det och slipper grunna på det varje år. Vore detta hållbart? Finns det nån därute som har det så? Synpunkter tack.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Baggring?
« Svar #1 skrivet: 09 okt-10 kl 21:07 »
Det låter som en bra idé. Är man t ex fyra stycken som växlar kanske man kunde ha alla fyra baggarna tillsammans i en baggrupp hos någon. Jag är inte så förtjust att "dras med en bagge" men kunde man göra så att de vistades tillsammans vore det lite lättare.
Åsenfår, hundar och katter

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 09 okt-10 kl 21:22 »
Ja det vore ju jättesmart, att de kan gå ihop i en hage hela sommaren, tills de ska ut och "tjänstgöra"! Det är ju också ett dilemma, att ha en ensam stackars bagge i en mörk kätte hela sommaren, eller ensam i en hage för den delen. För när lagom han skulle få sällskap av bagglammen som vore avskiljda, då ska han ju in till tackorna.... Hmmmm.....

randigko

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 09 okt-10 kl 22:11 »
Det är i stort sett ofarligt med tanke på inaveln. Det är bara en bagges egna döttrar som är i riskzonen, medan dotterdöttrar och dotterdotterdöttrar är så lite släkt med baggen att det är "grönt". Far / dotterparning går i de flesta fall också bra, men lammen producerar oftast något sämre. Skulle de tre baggarna vara av olika raser, blir problemen mindre vad gäller inavel.
Dono ferrum!

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser