Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överviktig kaninunge??  (läst 1522 gånger)

Liro

• Gäst
Överviktig kaninunge??
« skrivet: 06 okt-10 kl 21:31 »
Har precis köpt en rexhona som är född i juni, tycker att hon är väldigt rund om magen och har dubbelhaka, är detta normalt på ett så ungt djur?? Hon kan väl inte vara med ungar alla redan? Får kanske ta till lite bantning, har ingen aning om vad hon fått för käk förut förutom havre + hö. Hon är jättefin i övrigt men jag är lite orolig för pluffsigheten.
Tacksam för svar.

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Överviktig kaninunge??
« Svar #1 skrivet: 06 okt-10 kl 21:40 »
Eftersom hon redan är ett halvår så kan man iskallt räkna henne som vuxen.
Hon är, som det låter på din beskrivning, helt enkelt överviktig. Överviktiga blir de lätt om uppfödaren tex gett kaninerna mycket matrester som pasta, pannkakor osv. En kanin kan även bli överviktig av morötter i mängder eller av spannmål som havre. Jag föreslår ett foder som säljs på granngården och heter Stampe, det innehåller det mesta en kanin behöver förutom hö.
Hakpåsen försvinner tyvärr aldrig när den väl uppstått. Om du tänkt använda kaninen till utställning osv så får du neddrag på poäng för hakpåse, i sådana fall bör du kontakta uppfödaren/säljaren och be om pengarna tillbaka. Detsamma gäller vid eventuellt dräktig kanin.
Lycka till!

Liro

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 okt-10 kl 23:12 »
Hon är inte till utställning och det skulle väl inte göra så mycket om det blir bebisar heller men jag är bara lite orolig för att hon inte mår bra av sin övervikt och vill gärna göra något åt det. Vet i alla fall att hon fått havre innan men inte mer än så. Jag ska kika på det där fodret. Hur mkt mat ska de ha egentligen, ska det finnas tillgängligt hela tiden...hö finns ju hela tiden men jag menar annat foder.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 07 okt-10 kl 23:23 »
Nej, de ska inte ha fri tillgång på kraftfoder/spannmål/pellets. Det finns mycket info i olika trådar, och på olika kaninsidor om utfodring. Men de ska ha en fodermängd som är anpassad efter deras förbrukning, precis som andra djur, och för den delen människor. För växande köttkaniner gäller ca 1 dl pellets, beroende på ras och pelletssort.

Mina vuxna hanar, som väl kan jämföras med sällskapskaniner, eller honor som inte är betäckta/ger di, får i princip inget kraftfoder alls under den varma tiden. Någon matsked några gånger i veckan för att garantera att de får alla näringsämnen de behöver, men i övrigt fri tillgång på bra hö, grenar och grönt efter tillgång.

På vintern får de lite mer pellets, men fortfarande ganska lite, man får hålla koll på att de har ett lagom hull. Jag tycker att avelsdjur ska vara ganska slanka, de får definitivt inte vara feta. Och detsamma bör gälla för sällskapskaniner. Det finns omfattande forskning kring sambandet mellan vikt och livslängd, och individer som ligger kring lägre gränsen för normalvikt lever längre än feta individer, givet såklart att de inte råkar ut för olyckor eller sjukdom. Detta gäller för hundar, människor, kaniner... troligen alla däggdjur.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 okt-10 kl 10:59 »
helt klart överviktig.. fri tillgång på pellets är säkert orsaken..   även kaniner utan hakpåse kan vara väldigt feta..(har upptäckt det vid slakt)
Fjäderfän och kaniner

Liro

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 okt-10 kl 11:12 »
Tack snälla alla för svar, jag ska läsa på mer om foder och sätta damen på diet, hon har nog fått en del käk där hon föddes ser det ut som.

Meritaton

« Svar #6 skrivet: 08 okt-10 kl 16:08 »
Har precis köpt en rexhona som är född i juni, tycker att hon är väldigt rund om magen och har dubbelhaka, är detta normalt på ett så ungt djur?? Hon kan väl inte vara med ungar alla redan? Får kanske ta till lite bantning, har ingen aning om vad hon fått för käk förut förutom havre + hö. Hon är jättefin i övrigt men jag är lite orolig för pluffsigheten.
Tacksam för svar.

De blir såna av havre. Havre innehåller för mycke energi för en kanin.

ge ett ordentligt pellets som är gjort för kaniner istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser