Min erfarenhet inom detta ämne är lite mer tragisk:
Min gamla hanne visade tecken på förstorad prostata, vi provade först med kemisk kastrering, då krympte den, därför kastrerades han på riktigt och allt var ok i ett drygt år. Sedan kom samma symptom tillbaka, smygande. Blev akut då han inte kunde kissa under en lång bilresa, vi trodde att han fått kramp eller liknande (han var ju gammal och kanske lite stel). Åkte in till vet som tömde blåsan (det var söndag) återkom med honom på måndag och lämnade in honom för ultraljud. Han lurade dem rejält på kliniken för de trodde att det skulle gå att göra UL utan att sedera honom, han var ju så snäll.....
Fick komma tillbaka på tisdagen och vara med på UL med sövd hund....detta var på ett av de större djursjukhusen, vetten som ultraljudade gör bara sådant....och detta var hund nummer två som hon sett på sina 20 år i yrket som hade en elakartad tumör i prostatan.....det är alltså väldigt ovanligt...nu hade tumören växt inåt och strypt urinröret....vi väckte honom aldrig....
Jag trodde nog att han var på säkra sidan då han reagerade på kastreringen...skillnaden verkar vara att han inte ömmade när vet kände på honom och att prostatan kändes hård och knölig, så skall inte en godartad förstoring bete sig. Men som sagt, extremt ovanligt är det....
MVH/S