Jag har också nät över träckbänken så att hönsen inte går i bajset. Sommartid kan det bli mycket flugor och andra äckligheter, så då kan man ju gärna skrapa av lite oftare, men vintertid blir det inte ens varannan vecka här, ser ingen anledning till det. Varje dag känns väldigt onödigt.
Fönsterluckor tycker jag är en bra idé, men utan automatik, det verkar bara onödigt krångligt. Håll luckorna stängda under sommaren, öppna när det blir svalare. Enkelt!
Belysning kan styras med en vanlig timer. I södra Sverige vet jag inte om extra ljus behövs alls, men vi har en lampa som tänds tidigt på morgonen och släcks i god tid före skymningen. Då behövs ingen skymningsdimmer och de får så mycket naturligt ljus som möjligt. En svag belysning som man kan tända när man tittar till hönsen kan också vara bra. Mycket ljus vintertid är inte bra för hönsen. Eftersom det inte finns särskilt mycket att göra för dem är det bara stressande med långa dagar, vilket kan leda till hackning, fjäderplockning och andra olater.
Automatik i all ära, det kan säkert underlätta, men mest tjänar man nog på att bygga hönshuset så lättstädat och flexibelt som möjligt och tänka till när det gäller placering av reden och lösningar för foder och vatten.