Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns för yrkesarbetande.  (läst 13310 gånger)

rackarns

• Närke
SV: Höns för yrkesarbetande.
« Svar #60 skrivet: 10 okt-10 kl 12:16 »
Här finns lite tips, och folk som har denna lösning till sina höns. Ta kontakt med dem så får du säkert bättre svar på frågorna.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=39538.msg360543#msg360543
« Senast ändrad: 10 okt-10 kl 20:26 av rackarns »

KP

« Svar #61 skrivet: 10 okt-10 kl 15:24 »
Jag har också nät över träckbänken så att hönsen inte går i bajset. Sommartid kan det bli mycket flugor och andra äckligheter, så då kan man ju gärna skrapa av lite oftare, men vintertid blir det inte ens varannan vecka här, ser ingen anledning till det. Varje dag känns väldigt onödigt.

Fönsterluckor tycker jag är en bra idé, men utan automatik, det verkar bara onödigt krångligt. Håll luckorna stängda under sommaren, öppna när det blir svalare. Enkelt!

Belysning kan styras med en vanlig timer. I södra Sverige vet jag inte om extra ljus behövs alls, men vi har en lampa som tänds tidigt på morgonen och släcks i god tid före skymningen. Då behövs ingen skymningsdimmer och de får så mycket naturligt ljus som möjligt. En svag belysning som man kan tända när man tittar till hönsen kan också vara bra. Mycket ljus vintertid är inte bra för hönsen. Eftersom det inte finns särskilt mycket att göra för dem är det bara stressande med långa dagar, vilket kan leda till hackning, fjäderplockning och andra olater.

Automatik i all ära, det kan säkert underlätta, men mest tjänar man nog på att bygga hönshuset så lättstädat och flexibelt som möjligt och tänka till när det gäller placering av reden och lösningar för foder och vatten.

rackarns

• Närke
« Svar #62 skrivet: 10 okt-10 kl 20:27 »
Glömde posta länken i förra inlägget :)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=39538.msg360543#msg360543

För övrigt; bra inlägg här ovan från KP.

glurren

• Blekinge
« Svar #63 skrivet: 03 nov-10 kl 12:11 »
jennyt's tips om bajslösningen verkar mycket fiffig tycker jag!

även KPs tips om lampor och fönsterluckor kommer jag ta tillvara på.

Hoppas det är OK om jag bumpar den här tråden lite, annars flyttar jag min fråga!
Jag funderade på det här med fönster. vi har ett dass vi planerat att göra om till hönshus för ett par tre hönor. Vi har stor tomt och planerar att göra en "inbrottssäker" hage för hönorna som de har tillgång till när temperaturen är behaglig via kattlucka/dyl.

Men: dasset har bara ett litet liggande fönster ganska högt uppe. spontant tycker jag det känns lite fjttigt med ljusinsläpp, men med tanke på att de kommer vara ute under dygnets ljusa timmar kanske det inte spelar någon roll? vad tycker ni andra?

sitter på jobbet nu, så har svårt att uppskatta mått på både hus och fönster :(
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 10:51 av glurren »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 03 nov-10 kl 14:21 »
Själv har jag bara ett par små-fönstrer i mitt hönshus oxå. Fördelen är att det inte blir så förjordat varmt om sommaren då. Åsså resonerar jag precis som du, de kan väl vara ute när det är ljust. En lampa i taket är bra när man inte har så mycket naturligt ljusinsläpp, antingen för hönorna eller människorna ;)

Mysiga tankar att sitta med på jobbet ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Sizzela

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 03 nov-10 kl 18:02 »
Jag har inga fönster i hönshuset... Hönsen är ute i hönsgården på dagen. De har regnskydd ute, som de sitter under, när det regnar för mycket. Sen har jag en lampa som jag har timer på, så att jag kan titta till dem innan jag åker till jobbet och när jag kommer hem igen. Det är mörkt ute då.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #66 skrivet: 04 nov-10 kl 14:21 »
Denna tråd var spännande att läsa - den väckte mycket känslor och då blir det intressanta diskussioner.

Jag har själv funderat på det här med att öppna och stänga luckan nu när det blivit så mörkt. Känns sådär att öppna tidigt när det fortfarande är mörkt och att stänga vid 6 -7 på kvällen när jag kommer hem. Jag har en bra ganska stor hönsgård på kanske 130 kvadrat. Men då jag just nu har 9 tuppar på 16 höns (ska bli fler höns så det blir balans) och en ilsken pärlhönstupp som gärna jagar de andra så vill jag gärna att de istället ska gå fritt på våra 7000 kvadrat. Då uppstår inga konflikter. Men det är med hjärtat i halsgropen jag räknar in dem varje dag. Har aldrig sett något rovdjur ännu. Men det kan säkert förändras. Dock är det väldigt kuperat och skyddat med många barrträd och buskar.

Men ni som vet: om jag börjar stänga in dem i hönsgården när det börjar bli riktigt kallt och mörkt  (bor i södra skåne) (och avlivar pärltuppen snart om ingen köper den) är det tillräckligt med vanligt kycklingnät eller måste nedre delen av nätet vara det hårda som fyrkantigt putsnät? Har läst att räv tar sig in ändå annars...?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

glurren

• Blekinge
« Svar #67 skrivet: 04 nov-10 kl 14:36 »
tack för tipsen, nu känns det bättre för mitt samvete. Läste också i en annan tråd här att hönor "tycker om" när det är mörkt när de är inne. då kan de vila och sova, är det ljust och de är instängda verkar de bli stressade och börja mobbas.

ja, mycket mysigt att klura på på jobbet :)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #68 skrivet: 04 nov-10 kl 14:37 »

Men ni som vet: om jag börjar stänga in dem i hönsgården när det börjar bli riktigt kallt och mörkt  (bor i södra skåne) (och avlivar pärltuppen snart om ingen köper den) är det tillräckligt med vanligt kycklingnät eller måste nedre delen av nätet vara det hårda som fyrkantigt putsnät? Har läst att räv tar sig in ändå annars...?
Hela nätet "måste" vara i fyrkantsnät/putsnät/minknät om det ska vara extra säkert.. Minkar klättrar gärna så små maskor är bara att ha på hela utegården, även i taket.. Sen så är inte vanligt hönsnät så starkt och hållbart heller, hönsen kan ta sönder det om dem väl vill.. Då kan odjur också göra det ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser