Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur påverkas näringsinnehållet av inkokning?  (läst 1346 gånger)

borlotti

• Bohuslän
hur påverkas näringsinnehållet av inkokning?
« skrivet: 03 okt-10 kl 20:16 »
Samma fråga ligger i tråden inkokning. Har inte fått några svar så jag testar egen tråd. Sysn kanske mer för er som inte kokar in.

Jag har undrat lite över hur näringsinnehållet påverkas av inkokning. Nu har jag försökt läsa på lite, men hittar inte så väsrst många källor. Här http://www.mealtime.org/uploadedFiles/Mealtime/Content/jsfaarticle_partiiucdavis_may07.pdf verkar jämförelsen mellan fryst och inkokta grönsaker ganska jämn. Men på "djupfrysningsbyrån"   http://www.djupfrysningsbyran.se/om_djupfryst/kvalitet.html visas en jämförelse som föga förvånande är till frysta livsmedels fördel.
Är det någon som har mer info om det här så tar jag tacksamt del av det!

borlotti

• Bohuslän
SV: hur påverkas näringsinnehållet av inkokning?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-10 kl 21:41 »
Fortfarande ingen?!!

borlotti

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 09 nov-10 kl 20:35 »
Puff!

HermetiseraMera

• -
« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 22:03 »
Jag har också funderat på den här frågan och kanske kan det komma igång nån diskussion nu istället =).

Om man jämför med att koka grönsaker så går ju en del av näringsinnehållet ut i vattnet (därför man ska koka grönsaker på låg värme). Vid inkokning har ju inte näringen så mycket att välja på, den måste ju i princip stanna i burken... Eventuellt att en del pyser ut tillsammans med kvarvarande syret?

/Mathias

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser