Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammal jord i växthuset  (läst 12813 gånger)

Jenka

gammal jord i växthuset
« skrivet: 02 okt-10 kl 13:51 »
I våras blev jag äntligen med växthus. Odlat som en galning hela sommaren. Tomater, meloner, gurkor mm. Allt odlat i krukor. Lite sjukdomar och insektsangrepp blev det. Löss på chilipepparna, mögelangrepp på tomaterna (jag tror jag ställde dem för tätt)

Min fråga är nu vad jag ska göra med den gamla jorden? Hälla i komposten? (Jag är rädd för att sprida ev sjukdomar) Hälla ut i blomsterrabatten? Spara och blanda ut med 50% gammal jord och 50% ny jord/kompost till nästa år?

Att köpa ny jord varje år blir dyyyrt! Samtidigt vill jag inte vara dumsnål och sprida sjukdomar.

Björkåsen

• Västergötland
SV: gammal jord i växthuset
« Svar #1 skrivet: 20 okt-10 kl 11:48 »
Om du bara odlat en säsong så kan du välja att byta plats på grödorna till nästa år. Allts odla tomater där gurkorna var osv. Då behöver du inte byta  jord i år. Däremot är det superviktigt att du skrubbar växthuset ordentligt efter att du skrapat bort det översta jordlagret ( 3-5 cm). Du kan ersätta det med kompost eller en säck ny jord.  Men skrubba är A och O! Såpa o vatten och inget slarv. Töm växthuset på alla växtrester i år och städa ur som ovan till våren. Komplettera med gödsel. Så ska du se att det prunkar igen nästa år! (tror att tomatmögel är något som många har fått i år. Den fuktiga augusti och kanske för dålig ventilation är boven i dramat. Tomater tål att stå ganska tätt i en välgödslad jord)

Bo

« Svar #2 skrivet: 20 okt-10 kl 17:34 »
Jag har odlat tomater, gurka och störbönor i samma jord sedan 1985. Försaltning undviks genom att konsekvent ha jorden täckt med hö.

Det där med att skrubba rent och ta bort översta jordlagret och att bära ut alla växtrester vill jag kommentera med ett brett flin.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 20 okt-10 kl 19:40 »
Men frågeställaren odlade ju i krukor. Där urlakas näringen snabbt, så den gamla jorden är inte mycket att ha.

En välskött kompost bryter ner de flesta sjukdomar. Lägg jorden i en varm hushållskompost om du vill vara extra säker.

Vill du göra egen krukjord finns det bra recept på det på nätet. Betydligt billigare än köpt, och ofta bättre.

Annars kan man odla i sand täckt med gräsklipp, i bäddar eller i krukor. I krukor får man vattna lite mer. Googla på odling i sand så hittar du mycket info. Ska vara bra för att hindra sjukdomsspridning, och man behöver inte byta ut sanden. Däremot behöver man mycket gräsklipp om man odlar mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bo

« Svar #4 skrivet: 20 okt-10 kl 20:12 »
Va e de för sjukdomar ni är rädda för? - Jag har mest Shirley-tomater för att de inte får bladmögel och jag köper rovspinn mot spinnangrepp och odlar resistenta gurkor.

kurt

« Svar #5 skrivet: 28 okt-10 kl 20:18 »
Nematoder brukar komma fort om man odlar växter av samma växtfamilj i samma jord

Bo

« Svar #6 skrivet: 30 okt-10 kl 07:29 »
Skulle odlandet i växthus kräva årligt bytande av jord eller årlig desinfektion av varje skrymsle, skulle jag och de flesta andra välja bort växthusodlandet.

Ta det lugnt!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #7 skrivet: 30 okt-10 kl 11:39 »
Är väl korkrot som är det besvärligaste problemet. Sämre skörd, men ger goda tomater ändå.
Byta jord är bara jobbigt. Det är bättre att odla i något bäddsystem där man kan ha en någorlunda varierad växtföljd. Har man möjligheter till fånggrödor så kan det eventuellt hålla nere skadetrycket en del (enligt jordbruksverkets växthuspärm).
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 30 okt-10 kl 11:56 »
Byt jorden du har haft i krukor, resultatet blir klart sämre om man planterar i samma jord nästa år när det gäller krukodling. Häll ur/slå av jorden i plastsäckar, nästa sommar blandar du i gräsklipp och ev. lite sand och så har du ny jord att plantera i om två år.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Crappy

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 09 nov-10 kl 11:38 »
Jag har odlat i krukor i växthuset de senast 6 åren. På hösten komposterar jag plantorna och rötterna i öppen lövkompost. Den överblivna jorden blandar jag med hönsskit och färdig kompost jord från hushållsavfallet i odlingslådor. På våren tillsätter jag hästskit, kogödsel mer hönsskit och blandar. Sedan fyller jag krukorna igen och planterar.

Tyvärr räcker inte min kompost jord till alla mina urnor och krukor så jag brukar bli tvungen att köpa jord  i alla fall :(

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 10 nov-10 kl 10:19 »

Det där med att skrubba rent och ta bort översta jordlagret och att bära ut alla växtrester vill jag kommentera med ett brett flin.

Bra, jag har alltid tyckt att de råden verkar orimliga. Jag ytkomposterar ovanpå odlingsbädden i växthuset under vintern, så blir jorden under lucker och fin och de nyttiga mikroorganismerna och smådjuren gynnas. Tvättar fönstrena på våren mest av kosmetiska skäl.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Elisabeth A

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 16 okt-12 kl 15:08 »
Jag har odlat tomater, gurka och störbönor i samma jord sedan 1985. Försaltning undviks genom att konsekvent ha jorden täckt med hö.

Odlar du störbönor i växthus? Varför i så fall?

/Elisabeth

kurt

« Svar #12 skrivet: 16 okt-12 kl 19:03 »

/Elisabeth

En "normal" sommar så borde man kunna odla störbönor på friland i större delen av Sverige, men i år är det nog en hel del som har haft problem. Dessutom kan man ju få dem tidigare i växthus, kanske redan i början av juli.

Jonte76

• -
« Svar #13 skrivet: 16 okt-12 kl 19:26 »
   Jag jobbar i ett stort växthus 6000 kvm plus några små  . vi är rätt noga varje år inga växtrester får finnas kvar husen ska högtrycks tvättas all odlings material ska bort ångas lägga ny plast i gångar o dyl . .. ...  det viktigaste är att det inte finns några växtdelar kvar o inget ogräs kvar

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 17 okt-12 kl 09:00 »
Det finns många som får ett bra resultat med permanenta bäddar, t ex sandbäddar som täcks med gräsklipp. Men även vanlig jord som kontinuerligt tillförs nytt organsiskt material.

Att ånga bäddarna gör att man har ihjäl alla mikroorganismer och smådjur, som hjälper växterna och håller jorden i bra skick. Ofta blir man tvungen att använda konstgödsel och bekämpningsmedel om man ångar. Ångning av jord är inte naturligt och miljövänligt i min värld.

Ett bra mikroliv i jorden ger en frisk jord, som i sin tur ger friska växter, som är bra och nyttig mat för människor. All odling börjar med en frisk jord. Se www.fobo.se för mycket bra teori och praktik kring att odla i samarbete med naturen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bo

« Svar #15 skrivet: 17 okt-12 kl 18:49 »

/Elisabeth
Jag har störbönor och mangold i växthuset för att skördesäsongen blir mycket längre än ute men jag har mycket bönor ute också. Mangolden har jag mellan tomaterna utan att ge dem något extra utrymme.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
LovisMamma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser