Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap  (läst 15181 gånger)

randigko

• Övriga världen
Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« skrivet: 01 okt-10 kl 15:47 »
Okej, första inlägget. Jag behöver en entusiast med mycket gräs.
Jag har en vision om "det perfekta fåret" som jag behöver lite hjälp med.
Upplägget ungefär så här; jag levererar 10 dräktiga tackor som du sedan sköter som dina egna. De här tackorna lammar och besättningen växer sucessivt till 20 tackor och 2-3 baggar
Jag styr egentligen två saker; väljer avelsdjuren och sköter utgallringen i besättningen.
De utgallrade djuren kan du sälja eller överta, jag äger bara ursprungsdjuren och deras ersättare, du får automatiskt all övrig avkomma, och har rätt att använda mina baggar. När jag säljer avelsdjur från besättningen får du betalt fullt slaktvärde för dem.
Detta upplägg är för att jag inte har gård än och jobbar utomlands, men vill sätta igång mitt avelsprosjekt.
Dina fördelar blir A: att du får tillgång till det bästa avelsmaterialet,
               B: du kan starta en fårbesättning utan insatskapital och jobba upp ditt eget kapital.

Tidsplanen är hösten 2011, så det finns tid att spåna på detaljerna.
Dono ferrum!

Gunhild

SV: Fåravelsprojekt för entusiast med eller utan kunskap
« Svar #1 skrivet: 03 okt-10 kl 17:41 »
Jag har plats för ett tiotal tackor, jag skulle vilja veta vad det är för ras det handlar om. Antar att det är ett projekt och det är ju alltid roligt. Vi har idag 85 tackor.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 03 okt-10 kl 21:03 »
Jag är också nyfiken, och skulle vilja veta mer!

randigko

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 05 okt-10 kl 21:47 »
Ett projekt är det! Jag borde ha börjat med det för ett år sedan när idén kom, men istället har jag gjort en massa annat. Men å andra sidan har jag läst på mycket om genetiken och intervjuat ett antal fårbönder om vad de vill att får skall "kunna". Vad jag och många andra vill ha är får som föder varken mer eller mindre än två lamm, Som har lätta lamningar utan fellägen, och vars lamm är pigga och tar för sig. Får som klarar sig bra på endast bete och lämnar lamm med hög klassning trots extensiv produktion. Dessutom är planen at de skall ha fina pälsskinn!
Jag tänker låta seminera tackorna med en utländsk bagge, och sedan återkorsa lammen med moderrasen, och sedan göra urval bland avkommorna. Det är antagligen bra att göra detta på en stor grupp djur, men man måste ju börja någonstans?
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 11:36 av randigko »
Dono ferrum!

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 05 okt-10 kl 23:29 »
jag är intresserad :)
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Gunhild

« Svar #5 skrivet: 06 okt-10 kl 21:09 »
Det låter intresant. Jag kan tänka mig att vara med. Vilken ras är det som har dessa egenskaper?

randigko

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 06 okt-10 kl 22:55 »
Vilken ras? Det är en ny ras, som jag täker utveckla, och som behöver hjälp av några entusiastiska fårbönder för att komma från idéstadiet och in i verkligheten.
Det behövs helt enkelt foder, och daglig tillsyn. Sådant som inte sker så ofta som klippning, klövvård och sånt kan jag eventuellt vara med på, och lite hemslakt i studiesyfte?
Jag har luskat fram ett gäng som håller på med fårsemin, så den biten är löst, åtminstone i princip.
Men om någon här är van vid semin med fryst sperma så får de gärna höra av sig.
Dono ferrum!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 okt-10 kl 09:09 »
Hur många år har du tänkt att projektet ska pågå?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

randigko

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 07 okt-10 kl 11:35 »
Hur många år har du tänkt att projektet ska pågå?

Jag tror det tar sex-sju år att få det "perfekt". Det kommer dock att synas goda resultat på köttsidan tidigt; och på hälsoegenskaperna. och så tar det ett par generationer till att få pälsskinnen av jämn, hög kvalitet  Men jag  hittar troligen en egen gård inom den perioden, och kan ta över rodret. Jag hoppas dock att det skall finnas "avläggare" hos den eller de gårdar som hjälpt till, och att det i förlängningen skall bli en vanlig ras både numerärt och geografiskt. (Snacka om självtillit!). Den eller de som "nappar" på det här prosjektet borde vara med ett par år i alla fall. så attresultaten böjar tala för sig själva. Det känns bra att det finns intresse för projektet, så att frmtiden kan börja någon gång!
Dono ferrum!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 07 okt-10 kl 15:13 »
Att pälsskinnen ska få en jämn och hög kvalité på 6-7 år är nog väldigt optimistiskt.

Jag har avlat Gotlandsfår för bra pälsskinn i 20 år. Jag trodde att jag valde bra avelsmaterial från början och det var  först efter 10 år som skinnen började att bli bra. Nu, efter 20 år, kan jag säga att jag har en jämn och hög kvalité!
Då är det utan inblandning av något köttras-aktigt...  :-[
Om man blandar in köttras, så är det nog ett livsverk vi pratar om, istället. :o

Fåravel är inte så enkelt att man får en ny "ras" på 6-7 år (dessutom en perfekt ras).  Då hade det varit gjort för länge sedan! Däremot kan man få en blandning på tackorna som fungerar bra i produktionen. Men man kan inte både ha kakan och äta den samtidigt! (Både kött och skinn) Dessutom handlar mycket om uppfödningsmodeller mm.

(Gotlandsfåren producerar dock bra slaktkroppar om de får ett bra bete/foder.)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gunhild

« Svar #10 skrivet: 07 okt-10 kl 18:45 »
Jag är fortfarande intreserad. Jag har innan funderar på att gå kurs i seminering och det är inget som känns främmande.

renee d

« Svar #11 skrivet: 07 okt-10 kl 21:03 »
Nu, efter 20 år, kan jag säga att jag har en jämn och hög kvalité!
Då är det utan inblandning av något köttras-aktigt...  :-[
Om man blandar in köttras, så är det nog ett livsverk vi pratar om, istället. :o

Jag vil også siger 20 år mindst.
Boken "intensive sheep management " Henry Fell. er bra läsning , Også utan at väre intensivt fåravel.

randigko

• Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 08 okt-10 kl 09:26 »
Jag vet inte riktigt var jag skall börja; Jag är medveten om det långa avelsarbetet med pälsskinn. Jag har emellertid tillgång till "the best of the best", vilket förkortar vägen. Vad gäller övriga aspekter av aveln, så är själva poängen med projektet att jag listat ut en genväg, som kombinerad med ett intensivt urval kan leda till förvånansvärt "snabba" resultat.
Jag vill inte komma med "öppna källkoder" på ett publikt forum, men jag kan kanske berätta lite om målen för projektet.
Det är av stor betydelse att slaktlamm hamnar mellan17 och 23 kg slaktvikt för prisets skull.
Störst är altså inte bäst, eftersom priset försämras vid högre vikt.
Dono ferrum!

randigko

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 08 okt-10 kl 09:42 »
Vid vanlig betesproduktion är fler än två lamm per tacka inte lyckat, eftersom det behövs kraftfoder för att få lammen i slaktskick, och eftersom lammen snyltar mjölk av andra tackor och sprider juverinflammation. Vid intensiv produktion med korta lammningsintervall, korsningsavel och många trillingar och fyrlingar, och tunga raser som slutbagge; är man "fast i lammhuset". Detta passar inte den genomsnittlige fårbonden som måste låta fåren "sköta sig själva" i större utsträckning.Tackor som lammar med 7-8 månaders mellanrum kommer ur fas med betet och får mjölka på skördat foder. Tunga raser och flerfödslar betyder mycket passning. Korsning och intensiv uppfödning gör skinnen värdelösa.
Dono ferrum!

randigko

• Övriga världen
« Svar #14 skrivet: 08 okt-10 kl 10:03 »
Den intensiva produktionen med hög rekrytering, många lamm per tacka och mycket kraftfoder kan vara bra för en fårbonde på heltid. Men den vanlige fårbonden har oftast fler järn i elden och har lammningen på våren och produktionen utomhus, och bara "vinterförvaring" inomhus.
Utrycket att "äta kakan och ändå ha den" passar på min idè.
När naturen sätter antalet lamm per tacka till två och slakteriet sätter högsta vikt till 23kg hjälper det inte att göra fåren större och större. Med nuvarande pris ungefär 600 kr. Med ett godkänt pälsskinn ökar den summan med många procent, Höjer man klassningen från O till E har man fyra kronor kilot till.
Dono ferrum!

randigko

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 08 okt-10 kl 10:11 »
Om man har 760 kr per lamm itället för 600kr men kostnaderna är de samma för produktionen, då blir vinsten högre!
Tex om det kostar 440kr att producera lammet så dubblas nettot!
Dono ferrum!

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 08 okt-10 kl 10:19 »
Inte för att regna på din parad ;D men borde inte detta projektmål vara prövat någon gång tidigare??? Varför skulle du lyckas? Du låter så säker :P

Men jag önskar dig lycka till, självklart :D :D :D

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

randigko

• Övriga världen
« Svar #17 skrivet: 08 okt-10 kl 12:56 »
Fru whippet, min parad tål ett ösregn! :)
Tack för lyckönskningen!
Dono ferrum!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 08 okt-10 kl 14:13 »
Det låter som ett Gotlandsfår, det du beskriver.  ;D
Lammvikter över 17 kg och bra päls. 2 lamm/tacka och lätta lammningar. Friska djur och fina pälsskinn.

För att få 760:-/lamm under 23 kg så krävs det ett slaktpris på MINST 33:-/kg. Det kan du inte få på hösten, och det är då som beteslammen slaktas. Det innebär att du måste slakta själv istället för att skicka till slakteriet. Då gäller det fler saker än bara att producera djuret, även slaktledet måste revolutioneras.
Glädjekalkyl eller uppfinna ett hjul som redan finns? ???

renee d

« Svar #19 skrivet: 08 okt-10 kl 15:11 »
Nej, konsumledet måste revolutioneras. ;D
Enig Godtlandske er nogle av dom bedste men slaktar gillar inte lång "leg" på danske "kölle"
Och mange vil have vit ull. :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser