Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi funderar på att skaffa en luft värmepump.  (läst 11003 gånger)

andtol

• Gäst
SV: Vi funderar på att skaffa en luft värmepump.
« Svar #20 skrivet: 25 nov-10 kl 10:51 »
Egentligen har jag inget att tillägga, det mesta är redan sagt men jag kan berätta hur vi har det:

Vi bor i Småland (växtzon 3-4) och har en Mitsubishi-pump. Fungerar jättebra och värmer hela huset så länge det håller sig över nollan. Annars får vi använda andra kompletteringskällor.

Vi har ett hus på 6 rum och kök. Nedre botten är formad runt skorstenen i mitten av huset så luften kan gå runt i hel nedre botten och sen gå upp på övervåningen. Men det gäller att man håller dörrarna öppna, annars blir det kallt.

Vårt hus är dåligt isolerat och nu sista dagarna när det blåst mycket har vi haft ganska kallt inomhus, +15 mot normala +19 som pumpen är inställd på. Tempen utomhus är just nu -3. Vi försöker ha ca +20 grader inomhus.

Vi gjorde av med ca 15000 kWh juli 2009 - juli 2010, inkl hushållsel. 4 personer varav en tonåring. Eldar mycket i kamin och vedspis vinterhalvåret.

En del tycker man ska tilläggsisolera men vårt hus håller sig friskt med allt drag!

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #21 skrivet: 04 jan-11 kl 12:57 »
nu har reparatörn varit 2ggr första för att se felet var , och det var att det inte fanns en elslinga på utedelen och termostaten trasig sen nästa besök satte  han i nytt termostat och inne delen hade ett vanligt fel, fläcktmotorn får ett vinandemissljud , nu har vi ny sådan som inte ska låta illa .  får hålla tummarna att den funkar bättre nu..  jag vill säga att det är bra service på varmt hem, bra kunnigt personal när man ringer och reparatörerna kunde sin sak..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

andtol

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 jan-11 kl 12:17 »
Hörde precis på radion att försäkringsbolagen säger att massor med luftvärmepumpar gick sönder förra året.

Har ingen bra källa, de sa det i början av Vetandets värld kl 12.10 i dag måndag.

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #23 skrivet: 13 jan-11 kl 14:52 »
då fick man räkningen.. fy fan.. garantin gäller men inte för arbetskostnaden..  å det var inte billigt.. 5500 ungefär.. blä..  och tjuter gör den fortfarande.. iriterande.. 
tror väl jag de att många varmepumpar gick sönder..  dom klarar ju inte klimatet här..  om jag fick välja skulle välja en annan värmekälla...
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

ersam

• -
« Svar #24 skrivet: 13 jan-11 kl 15:02 »
Kollat med försäkringsbolaget?

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 13 jan-11 kl 15:15 »
vi har problem med våran luft-luft värmepump.. vi köpte en BRA = dyr värmepump som ska klara att värma upp till -20 efter som vi bor i norrbotten..
men den klarar inte ens -10 grader.. den frostar av OFTA.. mycket vattenr rinnner och det fryser till is och bygger på så mycket att fläkt vingarna tar i och hör ett JÄVLA väsende... gubben får går ut ofta och smälta isen för att pumpen ska starta igen.. bara skit känns det som ...  tips emottages...

Lilyrose - vad har du för märke? Jag - bor visserligen i Östergötland, det nya Norrland  ;) - har en IVT-pump och är kanonnöjd. Och då har det varit minus 28 vid några tillfällen och förra vintern (och december 2010) låg nog temperaturen hela tiden mellan 10 och 20 minus.
Tant inte fru, om jag får be. :D

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #26 skrivet: 13 jan-11 kl 15:39 »
jo vi kollade , och det gick på hemförsäkringen.. ;D
panasonic  varmthem..   vi köpte den dyraste som skulle klara -20 ...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #28 skrivet: 13 jan-11 kl 20:01 »
då fick man räkningen.. fy fan.. garantin gäller men inte för arbetskostnaden..  å det var inte billigt.. 5500 ungefär.. blä..  och tjuter gör den fortfarande.. iriterande.. 
tror väl jag de att många varmepumpar gick sönder..  dom klarar ju inte klimatet här..  om jag fick välja skulle välja en annan värmekälla...

Åberopa konsumentköplagen istället för tillverkarens garantivillkor, då kan de inte slingra sig ur arbetskostnaden. Om din kommun har en konsumentvägledare, prata med vederbörande och meddela värmepumpsleverantören att du har gjort det...

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #29 skrivet: 13 jan-11 kl 20:22 »
Hello

Ett tips på att skaffa billig och bra luftvärmepump.
Kolla blocket eller kvd och skaffa en pump.
Kolla sen med en rörkrökare om är sugen på lite kvällsknäck.
Är det inte långt mellan ute och innedel går det på nån timme.
Kanske till o med kan pula med det själv. På en av våra var det snabbkopplingar och stickpropp på elen.
Jag vet bara att det är lite krångligt med gasen just när man kopplar ihop delarna.
Vi har två stycken i våra uthus, en "ful-pump" typ jula och en "riktig".
Kan ju inte mäta vilken som är bättre eller sämre, men den fina stänger av sig vid -12-15 grader sisådär för att spara
på kompressorns livslängd.
Men jag tycker det är skitjobbigt.
Kolla också vad som är lägsta inställbara innetemperatur. Åker man bort ett tag är det ju onödigt
att det är typ 19 grader inne.

Men det är utan tvekan en investering som lönar sig om man jämför med direktel...
Ett annat alternativ kan vara luft/vatten. Finns fina prylar nu och man slipper ju sjukt dyr borrning.
Element finns också begagnade (kolla bara så att de inte är sönderfrysta eller läcker...) och även här
kan man göra lite själv och nån kommer och kopplar det hela...

Lycka till
// mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

Vilse

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 feb-11 kl 13:01 »
Kollade på den här websidan

http://www.varmthem.se/invest-msr312--p-152-c-191.aspx

underhållsvärme 8 grader.

förlåt en dum en, är den här typen av pump BARA för att hålla 8 grader och bara underhålla och inget mera??

det står upp till 150 kvm,,,men det går inte at höja til typ 18?

ca

« Svar #31 skrivet: 06 feb-11 kl 20:28 »
När ska det bli stopp för kinaskräpet. Är det nån dold krigföring att dränka oss i undermåliga varor. Är det inte snart dags att sätta importstopp från detta land? Eller åtminstone få importörerna att ta sitt ansvar på allvar.  Visst ska pumpen ge 3,6 kw och med coop 3,6, men det är när det är +7 grader ute. dvs när du knappast behöver nån värme. Det som kallas underhållsvärme är den minsta temperatur du måste ha inomhus för att pumpen ska klara av att avfrosta men visst ska den( om den orkar) värma huset till 18 grader. Att köpa billigt är att ta en stor risk och att dessutom montera själv innebär att garantin lättare kan bortförklaras. Bind inte ris åt egen rygg utan se framåt och begrunda möjligheterna för en riktig värmelösning.   Bojkotta skiten.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #32 skrivet: 06 feb-11 kl 22:37 »
Saken är den att på de flesta luftvärmepumpar kan man inte ställa ner innetemperaturen lägre än till ca +16 grader, och det är ju onödigt varmt om man ska använda den som underhållsvärme i ett obebott hus.

Att effekt och värmefaktor (cop) anges vid +7 grader utetemperatur eller vad det nu är, beror på att det är fastställt i någon internationell standard, i och med att alla tillverkare mäter på samma sätt finns det i alla fall en viss sannolikhet att man får jämförbara data för olika fabrikat. Seriösa tillverkare brukar dessutom redovisa diagram som visar hur värmeeffekt, upptagen effekt från elnätet och värmefaktor varierar beroende på utetemperatur, innetemperatur och luftfuktighet. De flesta värmepumpar som använder samma kylmedium (oftast R410a numera) beter sig på ungefär samma sätt vid varierande temperatur.

Montera luftvärmepumpar själv är numera inte tillåtet i Sverige, det har kylmontörsskrået sett till genom att lobba för lämpliga skrivningar i den s k kylmaterielkungörelsen - som numera snarare borde betraktas som en skråförordning. Däremot kan man spara en del pengar på att göra så mycket som möjligt av installationen själv och bara ta in kylmontör för att ansluta kopplingarna för kylmedium och utföra evakuering (vakuumpumpning) av systemet.

andtol

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 07 feb-11 kl 09:34 »
Vilse, jag förstår inte, vill du ha 8 grader eller 18?

Om du bara vill ha 8 grader så kanske några utspridda oljefyllda el-element är enklare och billigare.

Vill du ha 18 grader så är en luft-luft-värmepump bra. Den kanske inte klarar att värma hela huset, det beror på om den orkar/klarar att blåsa runt luften i hela huset.

Vilse

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 07 feb-11 kl 11:59 »
Vilse, jag förstår inte, vill du ha 8 grader eller 18?

Om du bara vill ha 8 grader så kanske några utspridda oljefyllda el-element är enklare och billigare.

Vill du ha 18 grader så är en luft-luft-värmepump bra. Den kanske inte klarar att värma hela huset, det beror på om den orkar/klarar att blåsa runt luften i hela huset.

Jag vill ha 22 grader :)

allvarligt,,det står underhållsvärme på investpumparna,,
betyder det at dom baar håller 8 grader eller att det finns automatick på just et gradantalet?

jag har öppen planlösning,,stor hall och trappa upp och på övervåningen är det vardagsrum o kök i ett enda rum,,
tror jag kan ha en pump på väggen på bottenvåningen och det letar sej till övervåningen och att jag sen ska ha elelement inne på typ toa o i sovrum som extra support om det inte räcker dit o är riktigt kallt.

men support värme 8 grader`
vad menas med det?

vill ha 16-18 grader,,
har nu 12,,men det bara för jag snålar innan jag har lön,,

Broberg

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 feb-11 kl 12:21 »
Jag vill ha 22 grader :)

allvarligt,,det står underhållsvärme på investpumparna,,
betyder det at dom baar håller 8 grader eller att det finns automatick på just et gradantalet?

jag har öppen planlösning,,stor hall och trappa upp och på övervåningen är det vardagsrum o kök i ett enda rum,,
tror jag kan ha en pump på väggen på bottenvåningen och det letar sej till övervåningen och att jag sen ska ha elelement inne på typ toa o i sovrum som extra support om det inte räcker dit o är riktigt kallt.

men support värme 8 grader`
vad menas med det?

vill ha 16-18 grader,,
har nu 12,,men det bara för jag snålar innan jag har lön,,

Det där 8-gradersläget är bara en extrafunktion som en del har. Utöver det brukar de gå att ställa in från 16 grader och upp till 30 eller nåt.
Tänk på att luft/luftpumpar bara ska ses som ett komplement till någon annan värmekälla.

Vilse

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 feb-11 kl 18:02 »
Det där 8-gradersläget är bara en extrafunktion som en del har. Utöver det brukar de gå att ställa in från 16 grader och upp till 30 eller nåt.
Tänk på att luft/luftpumpar bara ska ses som ett komplement till någon annan värmekälla.

Det konstiga 'r att alla verkar s'ja att man ska inte bara ha el,,inte bara ha luftv'rmepump,,inte baar ha elelement,,man ska nog ha en blandning,,eller ?

Broberg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 07 feb-11 kl 18:18 »
Det konstiga 'r att alla verkar s'ja att man ska inte bara ha el,,inte bara ha luftv'rmepump,,inte baar ha elelement,,man ska nog ha en blandning,,eller ?

Fast till de där pumparna är det så för att de inte pallar med när det blir riktigt kallt. Det går ju bra att köra "vanlig" el bara, men det blir ju fasligt dyrt.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #38 skrivet: 07 feb-11 kl 18:27 »
Jag har en IVT-luftluftvärmepump. Den ska värma ned till minus 20 grader. Och det gör den. (Finns nya förbättrade varianter att köpa nu. Min är 3,5 år gammal.) Men att värma innebär inte alltid att den värmer upp, utan bara ger värme. Alltså, det är inte säkert att den klarar att värma upp en hus när det är minus 20 grader.

Här har det varit minus 28.4 som kallast och då orkar inte pumpen hålla de 18 grader som den är inställd på. Men - nu minns jag inte exakt - säg att den håller 11-15 grader beroende på vilket rum.

Jag rekommenderar min pump. Den drar oerhört lite. Och jag är väldigt nöjd med den. Men jag skulle inte ha den som enda källa. Utan eldstad av något slag som komplement (den cirkulerar då även eldstadsvärmen i huset) eller oljeelement.
Tant inte fru, om jag får be. :D

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #39 skrivet: 07 feb-11 kl 22:53 »

Problemet med luftvärmepumpar är ju att värmeeffekten sjunker ju kallare det blir ute, så om man skulle ta till en så stor luftvärmepump att den ensam räcker för att värma huset även när det är 20-30 grader kallt så blir den groteskt överdimensionerad och orimligt dyr. Det är mer ekonomiskt att ta till värmepumpen så att den räcker till ensam ner till kanske -5 eller -10 grader, vid lägre utetemperatur än så får man komplettera med t ex kamin eller direktverkande el. Men ska man komplettera med direktverkande el mitt i vintern gäller det att inte ha rörligt elpris utan att ha tecknat ett fastprisavtal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

885 gäster, 2 användare
Stengrim, mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser