Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vi funderar på att skaffa en luft värmepump.  (läst 11006 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
Vi funderar på att skaffa en luft värmepump.
« skrivet: 30 sep-10 kl 22:30 »
HEJ.
Vi funderar på att skaffa en luft värmepump.

Vi har ett äldre hus med dålig isolering i golvet och direktvärkande el till våra elelement.

Vi har haft en försäljare här från sydpumpen AB som rekommenderar en IVT pump. Luft luft.
Jag har tittat runt lite och funderar på om det verkligen räcker med en pump för hela huset.
Det väcker hen hel del funderingar och frågor. Är L,L det vi borde satsa på?'

Vi har ett litet hus 2 rum och kök samt wc i boten våningen. En trappa upp till övervåningen och en trappa ner till källaren. Jag är osäker på m2 men båda rummen är ca 6x3m köket och wc är mindre.
Två små hallar och en trappa till övervåningen och en till källaren som är ca8x2,5.
Övervåningen är mindre då det är snedtak. Här finns 2 små rum, hall och en liten wc.

Jag tar glatt i mot tips och råd.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vi funderar på att skaffa en luft värmepump.
« Svar #1 skrivet: 30 sep-10 kl 22:53 »
När jag letade hus var jag helt emot elvärmda hus. Pappa sa att det bara var att skaffa luft-luft-värmepump, så sänkte man kostnaden rejält. Det stämmer säkert, men även nya pumpar har fläktar, det är liksom förutsättningen för att det ska fungera... Och fläktar låter ganska mycket, särskilt på nätterna när det är tyst. Själv är jag svårt ljudöverkänslig, datorn är avstängd på nätterna. Jag skulle störas mycket av ljudet från en fläkt.

Jag föreslår att ni provar att vara hemma hos någon annan och lyssnar noga. Även om hjärnan sorterar bort ljudet så är det tröttande att ha det i bakgrunden hela tiden.

Finns det möjlighet att installera en kamin?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 30 sep-10 kl 23:09 »
Huset bör ha en ganska öppen planlösning för att man ska ha chans att få hela huset varmt med en enda luftvärmepump.
I det här fallet kanske man kan sätta inomhusdelen ganska centralt på bottenvåningen så att värmepumpen står för större delen av värmetillförseln dit, om inte värmen räcker till på övervåningen eller längst bort från värmepumpen får man komplettera med lite direktverkande el där. Man får ändå räkna med att kompletteringsvärma med någon annan värmekälla när det är som kallast på vintern, om man har luftvärmepump.

Fläktljud från inomhusdelen brukar inte vara något större problem (åtminstone inte när värmepumpen är ny, men det kan bli värre efter några år när lager är slitna, gummibussningar börjar hårdna osv), men vad man ska se upp med är vibrationer och buller från kompressorn i utomhusdelen. Har man möjlighet att göra ett fristående fundament att ställa den på, så är det definitivt att föredra framför att hänga upp den på husväggen. Om man måste hänga den på husväggen, så se till att fästet blir förankrat i något stadigt (grundsyll eller liknande), sätt den inte mitt på en stor plan vägg utan hellre vid en knut eller där en bärande innervägg ansluter, det minskar risken att det blir resonanslåda av hela huset.

Beträffande placering av utomhusdelen så finns det några saker att tänka på. Det rinner ju kondensvatten från den, se till att det leds bort från huset och inte orsakar svallis eller isgata på vintern. Utomhusdelen ska såklart sitta på ett ställe med bra luftväxling, så att den inte bara försöker ta värme ur en stillastående luftficka (sånt kan hända om den är placerad i ett innerhörn under en balkong eller något liknande). Å andra sidan bör den inte vara alltför utsatt för hård blåst, det är bra att ha någon slags vindskydd en meter på sidan av den (vanligtvis till vänster) för att avfrostningen ska fungera bra.
Se till att utomhusdelen inte utsätts för takras eller -dropp (var beredd att ordna ett extra skärmtak över den om nödvändigt) , och placera den så högt över marken att den inte snöar över eller är i vägen för snöskottning etc. Vissa märken av värmepumpar har så stora hål i fläktgallret att småbarn kan få in fingrarna där och skada sig på fläkten, om den modell ni funderar på är en sådan bör den så klart placeras utom räckhåll för barn.

ivigtut

« Svar #3 skrivet: 01 okt-10 kl 08:52 »
 :o oj. lite att tänka på.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 01 okt-10 kl 14:12 »
Luftvärmepumpen klarar sig ju inte som enda väremkälla om man inte bor i södraste delen av Skåne typ, dom ger bäst värme när det är runt nollan och när det är -20 så ger dom inte med än vad direktverkande elelement gör.

Pumpen måste därför kompletteras med annan värmekälla för att klara när det är -18 eller kallare, i synnerhet i äldre hus som är dåligt isolerat - värmeförluster sker både uppåt, åt sidorna och neråt.

Om ni har råd så bör ni sätta in ett vattenburet system som egentligen är det enda rätta när det kommer till uppvärmning...  om det är ekonomiskt möjligt och ni inte har gammla vackra golv att bevara så kan ni ju bryta upp golven och isolera dessa med motsvarande minst 25 cm mineralull och lägga golvvärme, annars ska ni se till att elementen ni sätter in är så stora att det räcker med 40-50 grader i värmerören.

Med ett vattenburet system så har ni valfrihet att docka in vad som helst i det sen - ni kan ju då docka in
ved, sol, pellets, värmepump eller vad som helst som är bäst för tillfället.

Det känns som att luft-luft pump i äldre dåligt isolerade hus utan öppen planlösning i Sverige är det näst sämsta alternativet efter direktverkande el  :(

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 okt-10 kl 18:20 »
Min morsas lilla hus, med standard enligt 1888, har en luft-luftvärmepumpinstallerad. Den är inställd på lägsta temperatur, 16 grader, för att hålla en grundvärme. Hon bor inte där, men är där någon gång i veckan och då eldar hon i spisen. Huset är på ca 60-65 kvadratmeter.

Årsförbrukning ca 2500 kwh. Tycker det är överkomligt. Stugan ligger i Blekinge förresten.

ivigtut

« Svar #6 skrivet: 01 okt-10 kl 21:46 »
Vi har 9 elelement.
Vad skulle det kosta att konvertera till vatten?
Jag har hört att man ska räkna 6500kr/element.

ivigtut

« Svar #7 skrivet: 01 okt-10 kl 21:50 »
Det finns något som heter ispine. Läste lite korts om att det existerar men jag vet inget om det.
Golv isoleringen var tänkt att vi skulle ha hunnit med i sommar. Men så blev det inte.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 01 okt-10 kl 23:00 »
Om man ska konvertera till vattenburen värme så måste man också ordna plats för en värmepanna eller jord/bergvärmepump någonstans, kanske även ackumulatortankar. Om huset inte har något utrymme som kan bli lämpligt pannrum så måste man räkna in kostnaden för en tillbyggnad eller ett fristående pannhus.

Kostnaden för installationen beror så klart kraftigt på hur elegant man vill göra den - om man finner sig i utanpåliggande rör eller om allt ska fällas in i golv och väggar. Om man ska använda enkla radiatorer eller om man ska lägga golvvärme osv. Ska man dra in vattenburen värme så gör man lämpligen det när det ändå är en större renovering eller tilläggsisolering på gång så kan man lägga en del av kostnaden på det allmänna renoveringskontot.

Med en jord/bergvärmepump eller en panna som eldas med billigt bränsle får man också tappvarmvattnet betydligt billigare än från en elektrisk varmvattenberedare, det är värt att tänka på speciellt om det är en stor familj där det duschas mycket.

ivigtut

« Svar #9 skrivet: 02 okt-10 kl 08:55 »
Vatten är nog mer en önskedröm.
På 2 personer gör vi inte av med så mycket.

Värme pump luft luft hoppas jag ska vara en försvarbar investering i huset. Jag önskar att jag kunde få in en ritning på hur det ser ut i huset.

Det som bekymrar är att det försvinner 2grader för varige dörr. Så vill jag ha ca 20 grader i teverummet  så krävs det ca24grader vid fläkten.

granbacken

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 okt-10 kl 19:25 »
Bor i ett liknade hus som du å jag installera en ivt pump för 2års sedan. övervåningen värmer den inte upp å på wc har jag ett litet element. Innan jag installera luftpumpen låg jag på ungefär 20000kwh per år å efter hamna jag på 14000kwh. Ett annat stort plus e att luften (värmen) blir mycket trevligare inne. Å så har man tillgång till ac när ölen e slut i sommar värmen   ;D
Pengar under bordet går märkligt nog sällan till mannen på golvet ;)

ivigtut

« Svar #11 skrivet: 03 okt-10 kl 00:20 »
TACK FÖR SVAREN.
Det vi funderar runt nu är vilket märke och leverantör man ska använda sig av.
Försäkring eller helgaranti.

ivigtut

« Svar #12 skrivet: 03 okt-10 kl 00:22 »
granbacken planerar du att sätta ytterligare en till övervåningen?

granbacken

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 03 okt-10 kl 10:11 »

Nä just nu har jag inge planer på de. Jag har alltid gillat å hade kallt i sovrummet. Men jag kan ju tala om för dig att jag hade aldrig köpt en ivt pump idag!. Min har funkat gör bra. Men jag har vart oss bekanta som har andra märken som både vart bättre å 10000kr billigare!   ::)
Pengar under bordet går märkligt nog sällan till mannen på golvet ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 03 okt-10 kl 11:10 »
TACK FÖR SVAREN.
Det vi funderar runt nu är vilket märke och leverantör man ska använda sig av.
Försäkring eller helgaranti.

Det brukar aldrig vara någon bra affär att köpa till försäkringar. Spara hellre pengarna som skulle ha gått till försäkringspremien och behåll dem som en egen buffert om det blir någon oväntad utgift.

När det gäller garantier så bör man tänka på att den svenska konsumentköplagen ger ett bra skydd även om försäljaren inte skryter om någon särskild garanti. Lusläs gärna garantivillkoren och jämför med konsumentköplagen för att bedöma vad eventuella garantier är värda.

Jag skulle nog vilja säga att det inte finns några verkligt dåliga luftvärmepumpar på marknaden i Sverige - till och med de allra billigaste "fulpumparna" som säljs på Rusta och ÖoB är tekniskt sett acceptabla idag. Tyvärr finns det fall där värmepumpar som egentligen inte är ett dugg bättre säljs för 3 eller 5 gånger så höga priser, det är inte helt självklart att man "får vad man betalar för".

Om hantverkare ska göra installationen är det viktigt att de vet vad de håller på med och har viljan och förmågan att göra ett bra arbete. Om värmepumpen inte har snabbkopplingar för kylmediet utan rören ska vakuumpumpas osv i samband med installationen, så är det viktigt att pumpningen sker tillräckligt länge och att den pump som används är i bra skick så den verkligen ger tillräckligt undertryck. Tyvärr slarvas det mycket med sådana saker även bland ackrediterade kyltekniker.
Det är bra om firman kan lämna referenser så du kan åka iväg och titta på tidigare installationer som samma hantverkare har gjort, fråga kunderna vad de har för erfarenheter osv.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #15 skrivet: 23 nov-10 kl 16:23 »
vi har problem med våran luft-luft värmepump.. vi köpte en BRA = dyr värmepump som ska klara att värma upp till -20 efter som vi bor i norrbotten..
men den klarar inte ens -10 grader.. den frostar av OFTA.. mycket vattenr rinnner och det fryser till is och bygger på så mycket att fläkt vingarna tar i och hör ett JÄVLA väsende... gubben får går ut ofta och smälta isen för att pumpen ska starta igen.. bara skit känns det som ...  tips emottages...
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #16 skrivet: 23 nov-10 kl 20:05 »
Även om värmepumpen fungerar och klarar av att ge värme ner till -20 grader så betyder ju inte det att värmeeffekten säkert räcker till för att värma huset vid så låg temperatur. Alla luftvärmepumpar är sådana att effekten sakta men säkert sjunker när utomhustemperaturen sjunker.

Det är inget ovanligt att avfrostningen krånglar när det är "konstigt" väder - särskilt illa brukar det vara när det är nollgradigt eller några minusgrader, byig vind och fuktigt eller nederbörd. Om det byggs på is i botten av utomhusdelen kan det bero på att värmekabeln som ligger där inte fungerar. På en del värmepumpar följer den inte med från fabrik utan är monterad i efterhand av den svenska importören eller installatören, och i så fall kan det ju vara si och så med hur noggrannt montaget blir.
Om hela förångaren fryser igen upprepade gånger trots att det inte är speciellt märkligt väder kan man prova att sätta ett vindskydd på sidan om utomhusdelen (vanligtvis till vänster av den). Man bör också tänka på att om inomhustemperaturen är låg kanske det inte finns tillräckligt mycket energi till förfogande för att värmepumpen ska lyckas med en avfrostning, och då kommer man in i en ond cirkel där det blir kallare och kallare inne, byggs på mer och mer is på förångaren osv.  När man ser att det har blivit tjock kärnis på förångaren och den ligger kvar över flera avfrostningscykler (dvs några timmar) så är det bara att börja tina med varmvatten.

Richard

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 nov-10 kl 19:30 »
Vi är väldigt nöjd med våran L/L pump som kör nu i ca 7 år kontinuerligt.
Men en nakdel,fläkten hörs,och jag fick byta batterier i fjärrkontroll

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #18 skrivet: 24 nov-10 kl 22:14 »
vi har ringt Varmt Hem .. kan hända det är ett fabrikationsfel.. dom skulle återkomma..  så vi får se vad velet är..  ::) ???
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #19 skrivet: 24 nov-10 kl 22:55 »
vi har ringt Varmt Hem .. kan hända det är ett fabrikationsfel.. dom skulle återkomma..  så vi får se vad velet är..  ::) ???

Kolla på värmepumpsforumet, www.varmepumpsforum.com , om det finns några bra eller dåliga drifterfarenheter kring det märke och modell av värmepump som ni har.

Dela detta:

* Inloggade just nu

878 gäster, 2 användare
Stengrim, mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser