Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovvård och ansvar (från "Hästmannen"-tråden)  (läst 32308 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Hovvård och ansvar (från "Hästmannen"-tråden)
« Svar #120 skrivet: 01 okt-10 kl 11:19 »
försökte lägga upp men filstorleken var begränsad till 400 kb.. har ingen aning om man kan förminska bilderna eller hur man gör det.. annars kan jag lätt dela med mig

Lägg bilderna på http://imageshack.us/ och länka hit.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

zapp

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 01 okt-10 kl 11:28 »
Den där hoven har en antydan till "snabel" fram och den har heller inte raka hovväggar .

En fraga som kan ställas i fragan om att orsaka smärta . Är det bara sa att det inte är ok om man kan se ett klart samband mellan orsak och verkan ? Dvs när hoven verkas för mycket och fel osv. som gör hästen halt pa direkten .
Och saledes är det ok att genom langvarig men i allas tycke ända korrekt verkning/balansera hoven pa ett sadant sätt att den senare far artros eller senskador mm sa dens liv vesäntligt förkortas ?
Det är ju ocksa misshandel som förorsakar smärta men kanske inte under tiden du äger hästen ?

Sedan vill jag dementera desssa rykten om att sa manga travhästar alltid är barfota .
Manga hästar tävlar barfota , ja . Men före varje löp tar man en koll pa banan för att se om det är möjligt för hästen att ga barfota . Man vill inte riskera blödande hovar eller en halt häst efter löpet eftersom veterinär da aut. kommer att kräva friskintyg vid nästa start.
Det krävs alltsa ett dyrt vet besök för att fa papper pa att hästen är o-halt och kan tävla .
Och dessa hästar gar med skor pa hemma , mellan löpen . Anledningen till att man kör barfota är att man vill balansera om hästen inför löpet , man lättar som man säger . Det gör man för att hästen ska fa en/ett annat rörelsemönster .
Men det händer att dessa hästar kommer in med blödande hovar och efter att sele och vagn är avtagna före duschen att hästarna maste skos därför att de star som pa nalar eller glödande kol pga smärta

Skulle hästarna ga oskodda hela tiden sa uteblir ju effekten av att de blir lättade under löpet .

Det du vill ha fram ang att hästen kan bilda atros ( som är en ledkapselinflamation eller reumatism i folkmun) är något som inte är direkt kopplat till verkningen utan snarare ett lågt immunförsvar och genetiskt..
Jag ställer hellre en hov till rätta under en lång period där allt, senor ,ligament och hovben kan hinna med att utveckla sig, det du beskriver är hur de som utför enl strasser mm gör,, verkar aggressivt och ser direkta resultat på hoven men inte mer..

De travare jag känner till som är barfota använder i regel boots under träning så dom slipper komma in "blödande" och även där kan man använda boots som avlastning på sulan som lindring efter loppen.. kontentan blir ju ändå ( med risk för ramaskri) att man kanske INTE borde använda hästar i trav och galopp?? inte med det underlag som finns idag iaf..
Och tävlar barfota.... och myten är väl mer att dom ALDRIG går oskodda??
Frågar man runt så är skorna en naturlig del på travare och galoppörer??

zapp

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 01 okt-10 kl 11:32 »
Lägg bilderna på http://imageshack.us/ och länka hit.

ok gjort och påpekar att jag inte kallar mig fotograf ;)
diagnos bockhov och fång på vänster framhov! Innan avskoning hade hon sträng boxvila, dvs inte användbar. Idag används hon i dressyrträning igen...

http://my.imageshack.us/v_images.php

esten

• -
« Svar #123 skrivet: 01 okt-10 kl 11:37 »
Det du vill ha fram ang att hästen kan bilda atros ( som är en ledkapselinflamation eller reumatism i folkmun) är något som inte är direkt kopplat till verkningen utan snarare ett lågt immunförsvar och genetiskt..

Det jag vill komma till är att vid snedbelastning sa skyddar sig kroppen med att bilda ben- och broskpalagringar som sedan ses som artos .

Det mest extrema i den vägen sags nog pa TV för ganska manga ar sedan nu (i Sverige) i ett av alla dessa vet-program som var poppis da . En hund som sedan valparen hade haft ena höften ur led och kroppen hade byggt upp en ny ledkapsel runt kulan .
« Senast ändrad: 01 okt-10 kl 11:41 av esten »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #124 skrivet: 01 okt-10 kl 11:37 »
ja han kan vara ÖM i början ja.. men inte smärta... och läser du vidare så ser du med att jag till skillnad från många stiger av hästen vid grus mm för att INTE orsaka smärta...

Ömhet = smärta.

I rest my case.

pålle

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 01 okt-10 kl 11:38 »
Ä va fan det är funka ju inte  >:( ni får la ha det för er skälva då

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #126 skrivet: 01 okt-10 kl 11:39 »
ok gjort och påpekar att jag inte kallar mig fotograf ;)
diagnos bockhov och fång på vänster framhov! Innan avskoning hade hon sträng boxvila, dvs inte användbar. Idag används hon i dressyrträning igen...

http://my.imageshack.us/v_images.php

Fel länk, det finns en klippa o klistra länk på dina bild sida som är gjort för forum, länken börjar med IMG inom klammer.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

zapp

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 01 okt-10 kl 11:51 »
Ömhet = smärta.

I rest my case.

Mmm vist är det det... men säg den häst som är helt fri från "smärta" de som får trefaldiga stötar genom skorna och felbelastar leder mm??? eller en häst som ömmar några veckor.. och me ömmar menar jag inte haltar utan helt enkelt som jag försökte beskriva det så även du kan förstå.... som när man vänjer sina egna fötter på försommaren för att gå barfota... först "ömmar" det sen går det över.. i REST my case och hoppas du har helt symptomfria och smärtfria hästar ;)

zapp

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 01 okt-10 kl 11:54 »
Fel länk, det finns en klippa o klistra länk på dina bild sida som är gjort för forum, länken börjar med IMG inom klammer.

får försöka fixa det senare... nu iväg och verka... får nog ha handledning i hur man gör,, ingen hejare på datorer direkt ;)

zapp

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 01 okt-10 kl 11:55 »

Det jag vill komma till är att vid snedbelastning sa skyddar sig kroppen med att bilda ben- och broskpalagringar som sedan ses som artos .

Det mest extrema i den vägen sags nog pa TV för ganska manga ar sedan nu (i Sverige) i ett av alla dessa vet-program som var poppis da . En hund som sedan valparen hade haft ena höften ur led och kroppen hade byggt upp en ny ledkapsel runt kulan .

ja därför man verkar hästen rätt och låter den kunna känna och anpassa sin vikt efter underlag vilket den inte kan med skor...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #130 skrivet: 01 okt-10 kl 14:40 »
i REST my case och hoppas du har helt symptomfria och smärtfria hästar ;)

Jepp, annars skulle ha få skor direkt!

Snoken

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 01 okt-10 kl 17:39 »
Heja Zapp! Tycker du har många vettiga åsikter och den här tråden är väldigt intressant att följa emellanåt.

zapp

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 01 okt-10 kl 19:21 »
Lägger in några bilder av hov jag verkat, hoven hade  diagnos bockhov och fång på vänster framhov! Innan avskoning hade hon sträng boxvila, dvs inte användbar. Idag används hon i dressyrträning igen.

Bild 1, så här såg hon ut när dom kom med henne från en "vanlig" hovslagare som då hållt på med hennes hov i ca 6 mån utan resultat, mer än att hästen var halt och väldigt ÖM.
[img=http://img801.imageshack.us/img801/102/bild081o.th.jpg]

[img=http://img291.imageshack.us/img291/544/bild022p.th.jpg]

[img=http://img18.imageshack.us/img18/4414/bild011gk.th.jpg]
i övrigt ser nu påbörjad beh, jag tar det varligt för att minska på smärta och obehag för hästen.. lägger hellre tid på att få en rättställd hov som sliter sina hovar jämt så endast en översyn utan att ens ta fram raspen i framtiden... förlora pengar tänker ni... vinner en häst som har det bra säger jag,, pengar är inte allt....

zapp

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 01 okt-10 kl 19:41 »
Kan bidra med några bilder från kursen så ni kan se lite hur hovar man faktiskt stöter på ser ut.... och dessa kommer INTE från personer med djurförbud.. tyvärr

men men det är resultatet som är viktigt och jag har utfört det på levande häst med för er som undrar med gott resultat...

zapp

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 01 okt-10 kl 19:43 »
Kan bidra med några bilder från kursen så ni kan se lite hur hovar man faktiskt stöter på ser ut.... och dessa kommer INTE från personer med djurförbud.. tyvärr

men men det är resultatet som är viktigt och jag har utfört det på levande häst med för er som undrar med gott resultat...

kanske ska va med bilder med ;)

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #135 skrivet: 01 okt-10 kl 19:49 »

Hej zapp. Kan du inte berätta om bilderna... jag är nyfiken :P ser ju att det inte är som det ska vara, men inte vad det är som är fel  :-[

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

zapp

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 01 okt-10 kl 20:01 »
Hej zapp. Kan du inte berätta om bilderna... jag är nyfiken :P ser ju att det inte är som det ska vara, men inte vad det är som är fel  :-[

:-* /Anette

Kan ju börja med att hästen inte verkats på över ett år, stått i box senaste 7 månaderna för den va halt!!?? röta.. men vist ser bilderna "värre" ut än det var,, för när det kommer till kritan så räcker det med verkning och sedan en tids vila för att hästen ska ställa sig rätt igen och även "glömma" det ömma på en hel del av det sitter i psyket..
men bild 1-2 är före verkning och 3-4 efter verkning enl den barfotaprincip jag lärt mig och inte är den aggressiva...
på bild 4 ser du en rättställd hov med god kontakt yta och lagom höga trakter... man formar hoven efter hur den växer.. som michelangelo sa.. i varje stenblock finns en staty.. säger likadant om hovar, i varje hov finns en rättställd fin hov...
Men tänkte lägga in dessa mest av anledning till de som tyckte att S-A s häst hade en hovspricka... och det finns värre därute som inte får djurförbud trotts att dom är värre mycket värre...

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #137 skrivet: 01 okt-10 kl 20:13 »
Kan ju börja med att hästen inte verkats på över ett år, stått i box senaste 7 månaderna för den va halt!!?? röta.. men vist ser bilderna "värre" ut än det var,, för när det kommer till kritan så räcker det med verkning och sedan en tids vila för att hästen ska ställa sig rätt igen och även "glömma" det ömma på en hel del av det sitter i psyket..
men bild 1-2 är före verkning och 3-4 efter verkning enl den barfotaprincip jag lärt mig och inte är den aggressiva...
på bild 4 ser du en rättställd hov med god kontakt yta och lagom höga trakter... man formar hoven efter hur den växer.. som michelangelo sa.. i varje stenblock finns en staty.. säger likadant om hovar, i varje hov finns en rättställd fin hov...
Men tänkte lägga in dessa mest av anledning till de som tyckte att S-A s häst hade en hovspricka... och det finns värre därute som inte får djurförbud trotts att dom är värre mycket värre...

Tack för förklaringen :) Uppskattas...

Jo jag är alltför medveten om att det finns MYCKET dåligt skötta hovar lite överallt  :-\
vet en häst som fick gå med såååå jävla förvuxna hovar att hon inte kunde ta ett steg framåt utan att kotan bröts bakåt JÄTTEMYCKET... Måste ha gjort förjävligt ont för henne :'(

Orsaken blev jag extremt arg över: "Jag har inte TID( :o ) att ringa hovis förrän efter semestern"  >:(
Dom skulle resa bort och kunde inte ta emot hovslagaren... Jag gjorde det istället  :)

Tack och lov att dessa människor inte har häst längre!!!
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

pålle

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 01 okt-10 kl 20:30 »
kanske ska va med bilder med ;)
fö4låt men det värkar ju inte ens va smma färj på hoven är det två olika hästar? biderna ochttp://img291.imageshack.us/i/bild022p.jph

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #139 skrivet: 01 okt-10 kl 20:47 »
Och varför i HELA FRIDEN tejpa fast plastsäckar runt benen på levande hästar  ???

(har tyvärr inte haft tid att läsa hela tråden, men dom flesta känner nog till min ståndpunkt  ;) )
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
Stengrim, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser