Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovvård och ansvar (från "Hästmannen"-tråden)  (läst 32344 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Hovvård och ansvar (från "Hästmannen"-tråden)
« Svar #100 skrivet: 30 sep-10 kl 22:12 »
den frågan besvaras delvis här:

Det går inte att räta ut något som är skevt utan en viss smärta.
Jordbruksverket kanske skulle rikta in sig på den ursprungliga orsaken till det onda, istället för på botmedlet?

Jag blir så otroligt förvånad att folk tycker att det är ok att orsaka djur smärta?! Både du och Zapp har skrivit att smärta är ok och det är det som jag främst vänder mig mot i både SANHCP samt Strassermetoden.
Är hästen smärtfri med skor men ömmar och har ont barfota så är det helt enkelt inte ok att ha den barfota! Är däremot hästen smärtfri (ömmar inte) barfota och man bara rider på/kör (eller låter gå som fölsto) på sådant underlag som hästen tål så är det både bättre (och billigare) att låta den gå oskodd. Vintertid på isunderlag kan dock brodd vara absolut nödvändigt för att hästen ska kunna våga använda sin kropp utan att vara rädd för att skrena eller halka.

Jag har sett en hel del hästar vars ägare tyckt och trott att de varit smärtfria och sedan när de fått skor på sig har de fått en helt annan schwung och kraft i sitt rörelsemönster, de har alltså varit ömma ändå.

Och vad är en "vildhästverkning"? Det man brukar utgå från är Mustanghoven men vildhästar som lever på stränder har hovar som ser ut som skidor, även det en helt naturlig vildhästhov....

Man har kunnat läsa om mkt tråkiga exempel både när det gäller Strasser och de som går i Ove Linds ledband. Vem minns inte hästen Pinnen? :'(  Eller Strasserfallet i England? Jag upplever överhuvudtaget att det blivit mindre populärt med "barfota-rörelsen" på senaste år och det är antagligen för att folk provat men det har inte fungerat. Jag upplever också att det är rätt få duktiga men väldigt många som utger sig för att "kunna" och det ger ju automatiskt dåligt rykte.

Så jag välkomnar jordbruksverkets beslut och hoppas att det även ska sållas ut dåliga "traditionella" hovslagare. Det som bekymrar mig är om för få bestämmer sig för att registrera sig och hovslagarbristen blir ännu mer påtaglig i vissa landsändar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #101 skrivet: 30 sep-10 kl 22:38 »
Jag vil lägga mej i lite här :
Jag har under många år arbetat med vanvårdade hästar och jobbat sida vid sida med hovslagare och barfotaverkare + en del hemmaklåpare .

1: En häst som är plattfot ömmar ! Det går ej att verka bort då den är född plattfot o måste ha skor så den kommer upp med sulan från marken.
2: Dom av mina som kan går barfota , alla har testat att gå barfota under långa perioder så jag vet skillnad .
Några kan bara inte det gör för ont .
En av våra kan gå barfota när han inte rids på storgrusvägar så det funkar .
Förut fick vi sko honom då det inte fanns annat att rida på .
3: En häst som har ont under hovarna spänner sej med många sjukdommar som följd !
Tex magsår , ryggont mm mm
4: Att verka en hov så djuret lider faller under lagen om att inte göra skada.
5: Här finns dessa priser : Skor 1000-1500kr per häst + moms.
Verkning 450kr detta från godkända hovslagare .

Personligen tycker jag skoninarna är för dyra .
6: Jag kan hålla med om att allt för många slentrian messigt skor sina hästar utan att ens testa om dom kan gå barfota dock.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #102 skrivet: 30 sep-10 kl 22:52 »
Vad jag tänker är ju att hästar som går på vissa underlag - vare sig det är arbetande eller vilande hästar - säkert kan gå barfota, men det kanske inte 'passar' med NATURLIG verkning på alla hästar, eftersom vi inte har speciellt mycket naturliga underlag som vi jobbar/rider/kör våra hästar på...
En grusväg är ju inte naturlig... en asfaltväg är definitivt inte naturlig...

Förstår ni hur jag tänker??? Jag kanske är helt ute och cyklar, men det var en tanke som dök upp  :-[

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

zapp

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 30 sep-10 kl 23:01 »
Jag blir så otroligt förvånad att folk tycker att det är ok att orsaka djur smärta?! Både du och Zapp har skrivit att smärta är ok och det är det som jag främst vänder mig mot i både SANHCP samt Strassermetoden.
Är hästen smärtfri med skor men ömmar och har ont barfota så är det helt enkelt inte ok att ha den barfota! Är däremot hästen smärtfri (ömmar inte) barfota och man bara rider på/kör (eller låter gå som fölsto) på sådant underlag som hästen tål så är det både bättre (och billigare) att låta den gå oskodd. Vintertid på isunderlag kan dock brodd vara absolut nödvändigt för att hästen ska kunna våga använda sin kropp utan att vara rädd för att skrena eller halka.

Jag har sett en hel del hästar vars ägare tyckt och trott att de varit smärtfria och sedan när de fått skor på sig har de fått en helt annan schwung och kraft i sitt rörelsemönster, de har alltså varit ömma ändå.

Och vad är en "vildhästverkning"? Det man brukar utgå från är Mustanghoven men vildhästar som lever på stränder har hovar som ser ut som skidor, även det en helt naturlig vildhästhov....

Man har kunnat läsa om mkt tråkiga exempel både när det gäller Strasser och de som går i Ove Linds ledband. Vem minns inte hästen Pinnen? :'(  Eller Strasserfallet i England? Jag upplever överhuvudtaget att det blivit mindre populärt med "barfota-rörelsen" på senaste år och det är antagligen för att folk provat men det har inte fungerat. Jag upplever också att det är rätt få duktiga men väldigt många som utger sig för att "kunna" och det ger ju automatiskt dåligt rykte.

Så jag välkomnar jordbruksverkets beslut och hoppas att det även ska sållas ut dåliga "traditionella" hovslagare. Det som bekymrar mig är om för få bestämmer sig för att registrera sig och hovslagarbristen blir ännu mer påtaglig i vissa landsändar.
WOOOW snälla jämför INTE mig med strasser!!!!

Du är säkert inte medveten om de olika barfota verkningar som finns??
Att åsamka smärta är det vi INTE gör eller vill ha,, tvärtom.. därför vi använder oss av denna metoden..

zapp

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 30 sep-10 kl 23:11 »
Jag vil lägga mej i lite här :
Jag har under många år arbetat med vanvårdade hästar och jobbat sida vid sida med hovslagare och barfotaverkare + en del hemmaklåpare .

1: En häst som är plattfot ömmar ! Det går ej att verka bort då den är född plattfot o måste ha skor så den kommer upp med sulan från marken.
2: Dom av mina som kan går barfota , alla har testat att gå barfota under långa perioder så jag vet skillnad .
Några kan bara inte det gör för ont .
En av våra kan gå barfota när han inte rids på storgrusvägar så det funkar .
Förut fick vi sko honom då det inte fanns annat att rida på .
3: En häst som har ont under hovarna spänner sej med många sjukdommar som följd !
Tex magsår , ryggont mm mm
4: Att verka en hov så djuret lider faller under lagen om att inte göra skada.
5: Här finns dessa priser : Skor 1000-1500kr per häst + moms.
Verkning 450kr detta från godkända hovslagare .

Personligen tycker jag skoninarna är för dyra .
6: Jag kan hålla med om att allt för många slentrian messigt skor sina hästar utan att ens testa om dom kan gå barfota dock.

I detta du nu skriver kan man med lätthet blanda in homeopatmedecin.. om att en häst som ömmar i sulan har problem med mage och tarm.. tror inte fullt ut på detta men är öppen att få se skillnaden.. jag testar allt som främjar hästen utan att den ska ha smärta... Har ett halvblod här på gården nu som är riktigt plattfotad.. hon kunde inte gå oskodd.. sa dom.. nu går hon utan problem, men vist hon gillar inte grus så det undviker jag att rida på eller leder henne förbi det.. och sen är det ju snack om det motsatta i din påståelse om "En häst som har ont under hovarna spänner sej med många sjukdommar som följd !
Tex magsår , ryggont mm mm" att det är tvärtom. en häst som har dåliga tarmbakterier och ensidig kost för mycket kraftfoder mm får surt blod och det går ut i hovarna.. precis som det gör vid fång, som är en förgiftning och sätter sig i hovarna... är inte helt vetande eller övertygad om detta men vore skoj om nån har mer vetskap och vi kan få fram den synen på det hela med?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #105 skrivet: 30 sep-10 kl 23:17 »
Vad jag tänker är ju att hästar som går på vissa underlag - vare sig det är arbetande eller vilande hästar - säkert kan gå barfota, men det kanske inte 'passar' med NATURLIG verkning på alla hästar, eftersom vi inte har speciellt mycket naturliga underlag som vi jobbar/rider/kör våra hästar på...
En grusväg är ju inte naturlig... en asfaltväg är definitivt inte naturlig...

Förstår ni hur jag tänker??? Jag kanske är helt ute och cyklar, men det var en tanke som dök upp  :-[

Ja, jag förstår precis. Vad är naturligt underlag och dessutom hur ser naturliga hovar ut. Jag har sett naturområden i polen med vilda konik-hästar och deras hovar ser för jävla ut, det är sprickor, skidor, hack, bölder och ibland hälta. Problem som uppstår när man inte har varg. Naturen är inte skansen.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #106 skrivet: 30 sep-10 kl 23:18 »
I detta du nu skriver kan man med lätthet blanda in homeopatmedecin.. om att en häst som ömmar i sulan har problem med mage och tarm.. tror inte fullt ut på detta men är öppen att få se skillnaden.. jag testar allt som främjar hästen utan att den ska ha smärta... Har ett halvblod här på gården nu som är riktigt plattfotad.. hon kunde inte gå oskodd.. sa dom.. nu går hon utan problem, men vist hon gillar inte grus så det undviker jag att rida på eller leder henne förbi det.. och sen är det ju snack om det motsatta i din påståelse om "En häst som har ont under hovarna spänner sej med många sjukdommar som följd !
Tex magsår , ryggont mm mm" att det är tvärtom. en häst som har dåliga tarmbakterier och ensidig kost för mycket kraftfoder mm får surt blod och det går ut i hovarna.. precis som det gör vid fång, som är en förgiftning och sätter sig i hovarna... är inte helt vetande eller övertygad om detta men vore skoj om nån har mer vetskap och vi kan få fram den synen på det hela med?

Tack för att du blandar in homeapatmedicin i dit kunskapsarsenal, så slipper jag ödsla mer tid på dig.

esten

• -
« Svar #107 skrivet: 30 sep-10 kl 23:59 »
John Moore skriver mer i artikeln....

En korekt verkad och balanserad hov pa en välnärd häst är en frisk hov, förutsatt att inte nagon genetisk svaghet i hoven, Att sätta skor pa en frisk hov och rida hästen en tid för att sedan ta av skorna och vidmakthalla en bra hovbalans kommer inte att skapa en halt häst .

Inte ens de starkaste ,friskaste och mest korrekt verkade hovar är avsedda att utsta bestraffningen av 12 timmar om dagen i ojämn teräng , bära pa en människa pa 100 kg , en sadel pa 17 kg plus utrustning - dag efter dag . Pastaendet att alla hästar alltid kan ga barfota under vilka omständigheter som helst om du följer en speciell lärares metod kan lätt avfärdas med lite erfarenhet och sunt furnuft .
Men tanken att flera hästar kan ga barfota om de blev rätt verkade och balanserade förefaller riktigt.

Utflutna hovar ,rodnader pa hovväggen och ojämnheter i harlinjen är nagra av de indikationer pa en obalanserad hov . Ibland kan uppenbara fel avlägsnas och hoven kommer synbarligen att bli starkare och du tror du har erhallit en balanserad hov. Men om vinklarna är fel sa kommer inte skadorna att visa sig förrän längre fram när hästen utvecklar artros eller nagon annan sjukdom eller översträcker en sena, sa vi maste vara försiktiga och inte verka hoven pa ett sadant sätt att riskerna för detta ökar. Som tex. att lämna alltför lang ta vilket ökar pafrestningen pa djupa böjsenan . Ett mörkt blamärke, som inte vill försvinna och syns pa sulan pa undersidan av hoven precis framför spetsen pa stralen , kan vara en indikation pa att tan är för lang. Det här blamärket, som ofta misstas komma fran att hästen trampat pa en sten, orsakas av en belastning inne i hoven da främre delen pa hovbenet pressas nedat när hoven rullar över när hästen gar

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #108 skrivet: 01 okt-10 kl 00:23 »
Jag är fullt medveten om skillnaden mellan Strasser och SANHCP/AANCHP och jag anser att Strasser är steget värre.

Men du har ju själv förordat att smärta är ok i tidigare inlägg..

Kan lätt säga att travarn här som gått med skor i nio år nu funkar kanon,, och han var öm i början.. men det är vi med efter ha gått med skor en vinter.. första tiden på sommaren gör det ont.. sen vänjer fötterna sig och man känner knappt något... man behöver bara gå till sig själv när det gäller hästar och andra djur....

Annars rekommenderar jag alla att läsa hela Djurskyddsmyndighetens rapport ang. detta http://www.svf.se/Documents/F%C3%B6rbundet/Styrelsen/rapport_om_barfotah%C3%A4star_fr%C3%A5n_dsm.pdf

Kommentar
"Djurskyddsmyndigheten anser att AANCHP:s inställning till hästars smärta utgör en risk för att djurägare utsätter sina hästar för onödigt lidande." eller OL:s kommentar att hästar "som mycket försiktigt "tassar fram" inte känner smärta utan endast känner sig för så att de inte ska kliva på något skadligt" .

zapp

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 01 okt-10 kl 08:50 »
Jag är fullt medveten om skillnaden mellan Strasser och SANHCP/AANCHP och jag anser att Strasser är steget värre.

Men du har ju själv förordat att smärta är ok i tidigare inlägg..
Annars rekommenderar jag alla att läsa hela Djurskyddsmyndighetens rapport ang. detta http://www.svf.se/Documents/F%C3%B6rbundet/Styrelsen/rapport_om_barfotah%C3%A4star_fr%C3%A5n_dsm.pdf

Kommentar
"Djurskyddsmyndigheten anser att AANCHP:s inställning till hästars smärta utgör en risk för att djurägare utsätter sina hästar för onödigt lidande." eller OL:s kommentar att hästar "som mycket försiktigt "tassar fram" inte känner smärta utan endast känner sig för så att de inte ska kliva på något skadligt" .

ja han kan vara ÖM i början ja.. men inte smärta... och läser du vidare så ser du med att jag till skillnad från många stiger av hästen vid grus mm för att INTE orsaka smärta...

En traditionell hovslagare tex vid fång.. "hugger" av o blöder det så blöder det.. men de går över... så gör INTE jag på långa vägar.. så att en häst ömmar efter skorna tagits av.. som jag med  tidigare skrev men du säkert missade. så jämförde jag den med mig själv och att springa barfota på sommaren.. i början ÄR man öm innan foten har vant sig.... hellre det än massa söm som dels försvagar hov väggen och kan orsaka sprickbildningar hovböld mm.. jag anser inte det helt säkert med söm i hoven...

zapp

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 01 okt-10 kl 08:51 »
Tack för att du blandar in homeapatmedicin i dit kunskapsarsenal, så slipper jag ödsla mer tid på dig.

till skillnad från dig är jag nyfiken och villig att höra alla sidor INNAN jag bildar min uppfattning.. ;) jag är inte rädd eller inskränkt i ett litet hörn med en snuttefilt o e rädd för det mystiska ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #111 skrivet: 01 okt-10 kl 09:15 »
till skillnad från dig är jag nyfiken och villig att höra alla sidor INNAN jag bildar min uppfattning.. ;) jag är inte rädd eller inskränkt i ett litet hörn med en snuttefilt o e rädd för det mystiska ;)

För mycket mystik och för lite vetande skapar lidande.

zapp

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 01 okt-10 kl 09:43 »
För mycket mystik och för lite vetande skapar lidande.

men vetandet och det mesta av de kemiska medel vi använder oss av idag kommer ju från naturen.. NU börjar tom läkemedels företagen inse att dom "renat" örter mm FÖR mycket... Penicillinet, antibiotikan.. allt från naturen.. men dom har nu insett att det inte enbart är bra med en verksam ingrediens utan alla som hjälper varandra... så kunskapen finns där vetandet finns där.. så det är väl eg den nya kemiska varianten som saknar kunskap och vetande eller har jag fel????

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #113 skrivet: 01 okt-10 kl 10:01 »
men vetandet och det mesta av de kemiska medel vi använder oss av idag kommer ju från naturen.. NU börjar tom läkemedels företagen inse att dom "renat" örter mm FÖR mycket... Penicillinet, antibiotikan.. allt från naturen.. men dom har nu insett att det inte enbart är bra med en verksam ingrediens utan alla som hjälper varandra... så kunskapen finns där vetandet finns där.. så det är väl eg den nya kemiska varianten som saknar kunskap och vetande eller har jag fel????

Ja, du har fel, samt sparkar in en öppen dörr. Klart mycket av medicin kommer från naturen. Det där om att läkemedelsföretagen har renat örter för mycket kan du gärna skaffa fram en källa på.

I övrigt borde vi återgå till de ömmande hästarna efter att hovformstalibanen har varit framme.

Vad anser du om följande hov:

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #114 skrivet: 01 okt-10 kl 10:35 »
I detta du nu skriver kan man med lätthet blanda in homeopatmedecin.. om att en häst som ömmar i sulan har problem med mage och tarm.. och sen är det ju snack om det motsatta i din påståelse om "En häst som har ont under hovarna spänner sej med många sjukdommar som följd !
Det jag skrev är att en häst som som spänner sej under en längre tid får följder av det inget annat !

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilse

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 01 okt-10 kl 10:37 »
Ja, du har fel, samt sparkar in en öppen dörr. Klart mycket av medicin kommer från naturen. Det där om att läkemedelsföretagen har renat örter för mycket kan du gärna skaffa fram en källa på.

I övrigt borde vi återgå till de ömmande hästarna efter att hovformstalibanen har varit framme.

fel vinkel,,för lång fram i tån,,,

esten

• -
« Svar #116 skrivet: 01 okt-10 kl 10:43 »
Den där hoven har en antydan till "snabel" fram och den har heller inte raka hovväggar .

En fraga som kan ställas i fragan om att orsaka smärta . Är det bara sa att det inte är ok om man kan se ett klart samband mellan orsak och verkan ? Dvs när hoven verkas för mycket och fel osv. som gör hästen halt pa direkten .
Och saledes är det ok att genom langvarig men i allas tycke ända korrekt verkning/balansera hoven pa ett sadant sätt att den senare far artros eller senskador mm sa dens liv vesäntligt förkortas ?
Det är ju ocksa misshandel som förorsakar smärta men kanske inte under tiden du äger hästen ?

Sedan vill jag dementera desssa rykten om att sa manga travhästar alltid är barfota .
Manga hästar tävlar barfota , ja . Men före varje löp tar man en koll pa banan för att se om det är möjligt för hästen att ga barfota . Man vill inte riskera blödande hovar eller en halt häst efter löpet eftersom veterinär da aut. kommer att kräva friskintyg vid nästa start.
Det krävs alltsa ett dyrt vet besök för att fa papper pa att hästen är o-halt och kan tävla .
Och dessa hästar gar med skor pa hemma , mellan löpen . Anledningen till att man kör barfota är att man vill balansera om hästen inför löpet , man lättar som man säger . Det gör man för att hästen ska fa en/ett annat rörelsemönster .
Men det händer att dessa hästar kommer in med blödande hovar och efter att sele och vagn är avtagna före duschen att hästarna maste skos därför att de star som pa nalar eller glödande kol pga smärta

Skulle hästarna ga oskodda hela tiden sa uteblir ju effekten av att de blir lättade under löpet .

zapp

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 01 okt-10 kl 11:04 »

Säger att det är en amatör som lekt hovslagare... att verka ner en fånghov på det sättet är allt annat än ok, riskerar en hovbensrotation p ga den låga trakten och långa tån, kan med säkerhet säga att den går på sulan och därmed även lätt kan få strålröta mm..

och det är inte hur jag.. verkar...Eller lärt mig verka.... Vi är så långt ifrån Strassermetoden vi bara kan.. och alla här inne vet säkert om deras aggressiva metoder...

vad gäller örterna,, jo typ all medicin kommer från naturen och efterapas i laboratorium genom att avspegla de verksamma ämnen i växter mm.. ta den största revolutionen i läkemedels historia... penicillinet..kommer från en mögelsvamp... vad händer idag.. läkare varnar och ersätter penicillinet med annat i första hand då de flesta bakterier och virus är residenta... varför.. jo i en ört finns mer än ett ämne som är verksamt som samarbetar för verkan och motverkan alltså slipper man de biverkningar som kommer från det kemiska....

och säg en medicin som i grunden INTE kommer från naturen???

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #118 skrivet: 01 okt-10 kl 11:14 »

Säger att det är en amatör som lekt hovslagare... att verka ner en fånghov på det sättet är allt annat än ok, riskerar en hovbensrotation p ga den låga trakten och långa tån, kan med säkerhet säga att den går på sulan och därmed även lätt kan få strålröta mm..

Kan man få lite bilder av dig då?

zapp

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 01 okt-10 kl 11:16 »
Kan man få lite bilder av dig då?

försökte lägga upp men filstorleken var begränsad till 400 kb.. har ingen aning om man kan förminska bilderna eller hur man gör det.. annars kan jag lätt dela med mig

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Wairam66

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser