Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på grovdamsugare  (läst 5807 gånger)

jerker_s

• Södermanland
Tips på grovdamsugare
« skrivet: 28 sep-10 kl 10:11 »
Hej! Jag installerade pelletsbrännare hörra hösten och haft en gmmal damsugare med en kopia av en grovis för att tömma askan. men detta fungerar inte bra då dammet går rakt igenom maskinen och yr ut i luften, brandlarmet går var och varannan gång asktömmning sker. Jag funderar nu på att införskaffa mig en grovdamsugare. Kommer den stoppa upp askdammet i sin behållare eller kommer samma fenomen att uppstå med en sån? Jag har förstått att det är viktigt med ett bra filter som är tåligt och lätt att göra rent. Jag har tittat på internet på en Kärcher A 2654 Inox.

Snälla hjälp mig i denna djungel, jag har ingen kunskap om detta.. Vad har ni för erfarenheter, vad bör tänkas på? Berätta gärna vad ni har för erfarenheter av grovdamsugare och olika modeller och hur föredrar ni att tömma askan på...?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Tips på grovdamsugare
« Svar #1 skrivet: 28 sep-10 kl 18:56 »
Att använda dammsugare för att tömma aska som kanske fortfarande är varm och glöder någonstans brukar vara att be om eldsvåda. Det är många gånger bättre och säkrare att raka ut askan för hand (eller bära ut asklådan) och tömma alltsammans på ett brandsäkert ställe - förslagsvis plåthink med lock eller gammal plåtsoptunna utomhus.
Använd sedan dammsugaren bara för att städa pannrummet.

Beträffande grovdammsugare i allmänhet så har jag en Euroclean SL 020. Den fungerar förvisso, nackdelen är att den är onödigt vinglig för att det är smalt mellan hjulen, och om den vinglar till det minsta när den är igång så far skyddsflottören (den som ska se till att inte fläkten börjar pumpa vatten om man använder den som våtdammsugare och behållaren blir full) upp och täpper för, då får man stänga av den och vänta tills motorn har stannat helt innan flottören släpper och man kan dammsuga vidare.

Billiga modeller av Kärcher brukar vara rappliga - lås för behållaren och andra plastdelar brukar gå sönder titt som tätt. De brukar vara tapetserade med silvertejp efter några år...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 28 sep-10 kl 19:11 »

Billiga modeller av Kärcher brukar vara rappliga - lås för behållaren och andra plastdelar brukar gå sönder titt som tätt. De brukar vara tapetserade med silvertejp efter några år...

Jag har en Kärcher. Den är på god väg att få en enkel biljett till tippen. >:(

Själv måste jag ta ut hela j-a brännaren för att kunna raka ut aska ur min pelletspanna, svårjobbat med hårda klämmor och tung brännare.  >:( Så jag kör också dammsugarmetoden. Men då får det hela svalna ordentligt först.

(Jo, jag vet att man behöver ta ut brännaren då och då för att göra rent den, men inte varenda gång jag askar ur pannan)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 sep-10 kl 19:17 »
Jag har också en gammal Kärcher. Ett hjul har ramlat av och spännena håller inte kvar behållaren längre, men det går väldigt bra att dammsuga med den. Den får vara kvar ett tag till.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 sep-10 kl 20:08 »
Har en Nilfisk aero 25. Gillar den skarpt. Har ingen annan dammsugare.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 28 sep-10 kl 20:36 »
...
Sant, men de har ändå en tendens att bara gå och gå och gå och med den prislappen tycker jag det är det svårt att försvara dyrare maskiner. Min började sin bana som en räddare i nöden vid översvämning av en avloppslös källare, sedan har den använts för att utrota andmat ur en större fiskodling (!), renovera ett hus, tömma hela mina föräldraras källare från trösklarna ner (125m²) efter en översvämning, renovera ett hus till, trilla ner ett våningsplan genom ett hål i golvet, mm... Bra är den inte längre, trebent och trasigt spänne och dålig sugförmåga men den fungerar som grovdammsugare och kostade 599 kr.

Ang. ursprungsfrågan: De billigare modellerna har papperspåse och pappersfilter för torrsugning, när man ska våtsuga tar man bort det och ersätter med ett skumgummifilter för motorn. Jag tror påsen och torrfiltret blir ingensatt ganska snabbt av aska. Är man inte så rädd om maskinen kan man köra med lite vatten i behållaren och fuktig skumgummi, då blir det asksörja och rycker nog inte så mycket. Ofta är inloppet på sidan så att man får viss cyklonverkan.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 sep-10 kl 20:50 »
Sant, men de har ändå en tendens att bara gå och gå och gå och med den prislappen tycker jag det är det svårt att försvara dyrare maskiner. Min började sin bana som en räddare i nöden vid översvämning av en avloppslös källare, sedan har den använts för att utrota andmat ur en större fiskodling (!), renovera ett hus, tömma hela mina föräldraras källare från trösklarna ner (125m²) efter en översvämning, renovera ett hus till, trilla ner ett våningsplan genom ett hål i golvet, mm... Bra är den inte längre, trebent och trasigt spänne och dålig sugförmåga men den fungerar som grovdammsugare och kostade 599 kr.

Ang. ursprungsfrågan: De billigare modellerna har papperspåse och pappersfilter för torrsugning, när man ska våtsuga tar man bort det och ersätter med ett skumgummifilter för motorn. Jag tror påsen och torrfiltret blir ingensatt ganska snabbt av aska. Är man inte så rädd om maskinen kan man köra med lite vatten i behållaren och fuktig skumgummi, då blir det asksörja och rycker nog inte så mycket. Ofta är inloppet på sidan så att man får viss cyklonverkan.

Ja, jag ska väl tillägga att jag inte har provat att suga vätska någon gång. Då var det något man skulle sätta dit istället för filtret. Fast när man suger torrt skit, så finns det en knapp man håller in för att rensa filtret emellanåt = man kan använda den tills behållaren är full, utan att behöva öppna den.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 28 sep-10 kl 21:48 »
Tack för alla era inlägg!

Vad jag förstår så ska modellen jag tittade på ha ett filter du kan tvätta i vatten, därmed samma filter för vatten och damm.. Det var därför modellen tilltalade mig för att den hade en bättre filtrering med patron.. dessutom har den en effekt på 1800 W..

Vad ska man istället ha om inte Kärcher? Vad jag läst mig till i recensioner skulle Kärcher ha de bättre maskinerna i denna prisklass.. Denna jag tittade på var inte den billigast modellen utan en medeldyr, skulle kosta 1595:- tror jag..

Jorlan

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 30 sep-10 kl 23:34 »
Valfri grovdammsugare och en sånhär i mellan dammsugare och aska : http://www.canvac.se/foeravskiljare-grovis/grovis-bra-koep.html

EDIT : Det får inte vara en Allt för liten dammsugare för att fungera bra med en sådan.
« Senast ändrad: 30 sep-10 kl 23:37 av Jorlan »

statustrött

« Svar #9 skrivet: 04 okt-10 kl 11:22 »
 Brandfara är det alltid när man håller på med aska, en hygglig föravskiljare är Altbergs askfälla. Den har jag prövat och tycker är bra

http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm

jerker_s

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 04 okt-10 kl 19:13 »
Tack för alla era inlägg, tips och ideer! Jag har pratat med en försäljare på Kärcher som menade att det inte var några problem att suga aska med denna modell. Bara jag såg till att askan hade slocknat ordentligt och att jag inte hade mängder att suga då filter kunde täppas igen och fick rengöras ofta.. jag har bara en liten behållare för aska och tömmer en gång i veckan för att brännaren skall fungera optimalt, därför blir det inte mer än någon liter aska åt gången..
Jag har nu köpt en Kärcher A 2654 Inox. kan hålla med om att den känns billig i plastdetaljer och att det gäller att vara rädd om den. Men jisses vilken drag det var i den (väsnades iofs därefter), askan var tömd på några sekunder... Tittade i filtret och det såg fortfarande nytt ut, all aska i påsen.. jag tycker maskinen är kanon att tömma aska med förutsatt att man inte har massor att tömma, men då borde ju vilket filter som hellst täppas igen...
Och att det inte glöder är ju inga konstigheter, det är ju bara att vänta en stund efter eldningen, sticka in handen och känn efter om det har slocknat...

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 6 användare (1 dolda)
Ljunghonung, alternaiv, Be, lavendula, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser